Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mekanikfel I K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
Jag sitter o har gråten i halsen pga att min K10 har drabbats av någon typ av mekanikfel. jag vet vad som strular och jag märker ju resultatet. det är något fel med armen som ska känna av/justera bländarinställningen från huset. när jag ställer objektivet på A, så går inte bländaren att justera. i kamerans display ändras bländaren. men när man tittar på objektivet framifrån så ser man att bländaren är inställd på minsta bländare. i vanliga fall skall den ju vara låst på största. när man sen tittar i sökaren så är den av förklarliga skäl väldigt mörk o autofokusen jagar fram o tillbaka eftersom den inte får tillräckligt med ljus.
om jag istället justerar bländaren med bländarringen så funkar det utan problem.

så min slutledningsförmåga säger mig att något har hängt sig rent mekaniskt. jag gissar på armen som justerar bländaren, som jag nämnde tidigare.

är det någon som varit me dom något liknande o vet ungefär vad det kan tänkas att kosta att laga den. eller ska jag se det som en möjlighet att pensionera huset och köpa en K20?

kameran funkar fläckfritt annars.

efter att ha tittat på bilder på kamerahuset på nätet så ser ajg att den lilla armen på vänster sida(framifrån sett) i huset, ska vara i sitt nedersta läge, min är istället i det överta läget och när man för den neråt så fjädrar den upp direkt igen. något säger mig att det är där felet ligger.

Usch vad tråkigt!!! Jag som själv blivit nykär i min K10D skulle bli förkrossad om detta hände min... Jag lider med dig!

Å andrasidan så är säkert inte K20D så himla dålig heller... :)

nej det är det säkerligen inte, men det är runt 9000kr för huset(o de pengarna hade jag hellre lagt på ny optik till K10an). fast om det blir nyköpt slår jag nog på o köper den i ett paket med antingen en sigma 18-50 eller pentax egna 17-70/4.

frågan är hur mkt det kostar att laga min K10D, sen är ju frågan om det är värt att lägga de pengarna det kostar att laga den på en kamera som har några år på nacken.

Annars kan man säkert hitta en BILLIG K10 begagnat?

Jag kommer göra som du tänkt, hålla kvar vid min K10 och uppgradera objektivparken istället. Hoppar på nästa modell istället. :)

Samma armfel?

En bekant till mig har drabbats av exakt samma fel. Vid reparationsverkstaden (Ziegler) påstod de att kameran hade råkat ut för ett slag som orsakat felet. Han påstod motsatsen och kunde inte ihågkomma att kameran skulle varit mekaniskt misshandlad. Men åkte ändå på att trots protesten betala uppåt 2700 kronor om jag inte missminner mig. Nu klurar jag på om det kanske finns en svaghet i mekanismen (hemska tanke).
´Men det är ju bara två kameror än så länge som jag känner till....
Men dyker det upp fler så.....

Jag sitter o har gråten i halsen pga att min K10 har drabbats av någon typ av mekanikfel. jag vet vad som strular och jag märker ju resultatet. det är något fel med armen som ska känna av/justera bländarinställningen från huset. när jag ställer objektivet på A, så går inte bländaren att justera. i kamerans display ändras bländaren. men när man tittar på objektivet framifrån så ser man att bländaren är inställd på minsta bländare. i vanliga fall skall den ju vara låst på största. när man sen tittar i sökaren så är den av förklarliga skäl väldigt mörk o autofokusen jagar fram o tillbaka eftersom den inte får tillräckligt med ljus.
om jag istället justerar bländaren med bländarringen så funkar det utan problem.

så min slutledningsförmåga säger mig att något har hängt sig rent mekaniskt. jag gissar på armen som justerar bländaren, som jag nämnde tidigare.

är det någon som varit me dom något liknande o vet ungefär vad det kan tänkas att kosta att laga den. eller ska jag se det som en möjlighet att pensionera huset och köpa en K20?

kameran funkar fläckfritt annars.

hmm 2700är ju inte dråpligt mkt. men ändå en slant för att få samma kamera att fungera som vanligt. jag måste fundera lite på det här tror jag, mina föräldrar ska nog till USA i höst om jag inte minns fel.

sant, men manuellt funkar inte riktigt till min typ av fotande. actionsporter kräver lite mer drag i fokuseringen och snabbare justeringar av bländare och slutartid.

På gamla analoga pentax var det mycket vanligt att bländarmotorn rasade, det kan vara samma fel på digitala kameror eftersom man kan använda de gamla objektiven, så pentax har tydligen kvar denna konstruktion även på de nyare, den var en rep. på nästan 3000:-

På gamla analoga pentax var det mycket vanligt att bländarmotorn rasade, det kan vara samma fel på digitala kameror eftersom man kan använda de gamla objektiven, så pentax har tydligen kvar denna konstruktion även på de nyare, den var en rep. på nästan 3000:-

det vore ju korkat av dem att behålla ne konstruktion som brukade haverera.

frågan är hur mkt man ska lägga på att laga en 2 år gammal K10. 3000kr känns nästan i överkant. man får ju en fullt fungerande(beg.) för runt 5k.

det vore ju korkat av dem att behålla ne konstruktion som brukade haverera.

frågan är hur mkt man ska lägga på att laga en 2 år gammal K10. 3000kr känns nästan i överkant. man får ju en fullt fungerande(beg.) för runt 5k.

Fast om du nu är redo att lägga 5000 kr så hade jag lätt lagat min gamle för 3000 kr och lagt resterande 2000 kr på optik. :D

altlså tanken har slagit mig att köpa en ny k20D med antingen sigmas 18-50/2,8, eller pentax DA 16-45 eller DA 17-70. vilket skulle sluta me dett paket på runt 13000kr. så pengarna är om det kommer till krtian inte problemet. jag har dåliga erfarenheter av lagad elektronik, tycker ofta att problemen kommer tillbaka och så. så det tar emot att skicka iväg den, o vara utan den i flera veckor/månader o sen få tillbaka något som jag inte litar fullt ut på att det ska funka som det ska.

Då hade jag gått och köpt mig en ny kamera. Och sålt K10D som defekt. På Tradera kan du säkert få ut en del för den ändå, det är ju bara att nämna att du tror att den kostar ca 3000 att laga.

Jag sålde en defekt iPaq (troligen bränt moderkort), skrev i annonsen att den var paj och att det inte var någon returrätt osv. Fick 1000 spänn för den trots allt. Folk köper vad som helst!! :)

Då hade jag gått och köpt mig en ny kamera. Och sålt K10D som defekt. På Tradera kan du säkert få ut en del för den ändå, det är ju bara att nämna att du tror att den kostar ca 3000 att laga.

Jag sålde en defekt iPaq (troligen bränt moderkort), skrev i annonsen att den var paj och att det inte var någon returrätt osv. Fick 1000 spänn för den trots allt. Folk köper vad som helst!! :)

då är bara frågan vilket paket man ska satsa på. sigman lockar ju med många positiva recensioner, samtidigt som det rent estetiskt ser bättre ut med en petnax logga på objektivet, o SDm vore ju inte fel. men de har ju bara 4 som största bländare vilket gör at de troligen inte är riktigt skarpa förrän på 5,6-8.

prismässig tligger de ju
16-45
18-50
17-70

Det beror ju på alldeles. För min egna del så har jag upptäckt att jag sällan är under 50mm och fotar. Därför har jag just nu mitt DA*50-135 som "kitobjektiv". 18mm använder jag enbart när jag skall fota inredning för min blogg. Men för att täcka upp så kommer jag snart köpa en vidvinkelzoom typ 10-20.

Så hade jag valt av nedanstående så hade jag valt 17-70. Just för omfångets, SDM och loggans skull. Eller 16-45 för priset... :)

hehe, ja perosnligen har jag just gått o blivit vidvinkel fetischist, så 16-45 lockar lite. men samtidigt gillar jag snabb optik så sigman ligger nära till hands.

Meeeen. Då hade jag inte köpt någon av de nämnda alls! 10-20, passar det herrn? ;) Det står på min lista. Sigma "tyvärr" men man blir ruinerad på Pentax version. :S

jo det är ju sant, jag har kollat på den. men tanken var att först skaffa en riktigt bra normal, eftersom det ändå är den jag använder mest. nu är det kitzoomen som följde med K10an som får hänga med o den är inte riktigt så skarp o snabb som jag skulle vilja.

jo det är ju sant, jag har kollat på den. men tanken var att först skaffa en riktigt bra normal, eftersom det ändå är den jag använder mest. nu är det kitzoomen som följde med K10an som får hänga med o den är inte riktigt så skarp o snabb som jag skulle vilja.

Vilken brännvidd fotar du mest med?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar