bengt luthman
Aktiv medlem
Jag sitter o har gråten i halsen pga att min K10 har drabbats av någon typ av mekanikfel. jag vet vad som strular och jag märker ju resultatet. det är något fel med armen som ska känna av/justera bländarinställningen från huset. när jag ställer objektivet på A, så går inte bländaren att justera. i kamerans display ändras bländaren. men när man tittar på objektivet framifrån så ser man att bländaren är inställd på minsta bländare. i vanliga fall skall den ju vara låst på största. när man sen tittar i sökaren så är den av förklarliga skäl väldigt mörk o autofokusen jagar fram o tillbaka eftersom den inte får tillräckligt med ljus.
om jag istället justerar bländaren med bländarringen så funkar det utan problem.
så min slutledningsförmåga säger mig att något har hängt sig rent mekaniskt. jag gissar på armen som justerar bländaren, som jag nämnde tidigare.
är det någon som varit me dom något liknande o vet ungefär vad det kan tänkas att kosta att laga den. eller ska jag se det som en möjlighet att pensionera huset och köpa en K20?
kameran funkar fläckfritt annars.
om jag istället justerar bländaren med bländarringen så funkar det utan problem.
så min slutledningsförmåga säger mig att något har hängt sig rent mekaniskt. jag gissar på armen som justerar bländaren, som jag nämnde tidigare.
är det någon som varit me dom något liknande o vet ungefär vad det kan tänkas att kosta att laga den. eller ska jag se det som en möjlighet att pensionera huset och köpa en K20?
kameran funkar fläckfritt annars.