Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Megapixel nu och då.

Produkter
(logga in för att koppla)

svanen93

Medlem
Hej!
Jag sneglar på ny kamera och började fundera på hur mycket megapixeln har utvecklats genom tiden. T.ex. att en megapixel uppfattar ljus mm bättre idag än vad dem gjorde för säg 15 år sen.

Detta har kommit till tanke sedan den kameran jag tittar på har fyra mpx mindre än den jag har nu. Väger megapixels tekniska utveckling upp för de fyra förlorade megapixlarna.

Någon som sitter på mer info kring detta?
 
Sensorn är uppbygd av pixlar, en miljon pixlar (till exempel 1000x1000 pixlar i längd gånger höjd) är en megapixel.

Sensorerna har utvecklats på 15 år, så även om du köper en kamera nu med samma antal pixlar på sensorn som en för 15 år sedan, så har det hänt lite. Störst skillnad märker du nog på hur pass mycket bättre processorerna, och därmed bildbehandling och hastighet har blivit.

Vad har du för kamera, och vad kollar du på?
 
Generellt har det ju blivit bättre men beror ju också på vad man jämför. Det är inte säkert att skillnaden i praktiken upplevs som speciellt stor. Främst på högs iso som det kommer att märkas.
 
Storleken på pixlarna avgör i stor mån kvaliteten på pixlarna och antal pixlar är bara en parameter där. Den som spelar större roll om man ser till bildkvaliteten istället för pixelkvaliteten är storleken på sensorn.
 
När jag idag jämför mina filer från min Canon eos 5d mk2 som jag hade för ca 15 år sedan med filerna från min nuvarande Nikon Z6 II som har ungefär lika många pixlar på lika stora sensorer är det snarare förvånande för mig hur lite det skiljer i hur själva sensorn presterar oavsett iso. Sedan har ju resten av utvecklingen gått framåt som autofokus m.m.
 
Sedan är väl r6 en spegellös, bara det är förmodligen värt bytet.

På höga ISO är det en märkbar skillnad mellan en gammal och en ny, men jag håller med om att resterande saker (AF, trådlös kommunikation, EVF, video etc) väger tyngre för en uppgradering.
 
Antalet megapixlar avgör mycket förenklat hur stora bilder du kan skriva ut, eller hur mycket du kan beskära bilden om du vill göra en delförstoring.
Lite tumregler, det är inte exakt

Bilder på sociala medier minskas ned till 1-2 megapixlar

En bild på 6-8 megapixel räcker förA4-format. 10-16 megapixel räcker för 40×60 cm.18-24 megapixel räcker till 70×100 cm.

Och gör du en stor skylt längs motorvägen så räcker 3 megapixel då betraktningsavståndet är stort.

Betydelsen av många megapixlar är hos kameran är ofta överskattad.

Jag använder kameror mellan 16 och 32 megapixlar idag. Ytterst sällan det som är avgörande för vilken kamera jag använder vid olika tillfällen. De gånger jag kommmer på är den mest lågupplösta kameran till en lång timelapse för att få mindre storlek på filerna (de var oavsett mycket mer högupplösta än videon de skulle in i), valde kameran med högst upplösning när jag hjälpte en konstnär med förlagor till porträtt. Hon har bilden i datorn förstorar den kraftigt och målar av en bit i taget på dukar som är 1,5 m höga.
 
Har just nu en Canon Eos 5dmiii och tittar på en Canon Eos r6mi/ii

Förutom nägot mindre brus är det dynamiskt omfång du kommer att märka störst skillnad på. Fotar du med mekanisk eller elektronisk förstaridå-slutare så är det en rejäl förbättring. Även med elektronisk slutare är det dynamiska omfånget något bättre än på en 5dmk3.
 
Jag har ingen teknisk info om sensorerna i sig. Men jag "bytte ner mig" från 36 megapixel spegelreflex till 24 megapixel spegellöst, och tycker jag får högre bildkvalitet/upplösning överlag. Jag tror att det mer än sensorerna i sig hänger på mycket säkrare autofokus och att objektiven kan optimeras bättre till den spegelfria kameran.
 
Hej!
Jag sneglar på ny kamera och började fundera på hur mycket megapixeln har utvecklats genom tiden. T.ex. att en megapixel uppfattar ljus mm bättre idag än vad dem gjorde för säg 15 år sen.

Detta har kommit till tanke sedan den kameran jag tittar på har fyra mpx mindre än den jag har nu. Väger megapixels tekniska utveckling upp för de fyra förlorade megapixlarna.

Någon som sitter på mer info kring detta?
I valet mellan R6 och R6 mkii så kommer skillnaden i mp ganska långt ner på plussidan i favör R6mkii. Beskär du hårt kommer det finnas något fler pixlar kvar men i 99,9 % av fallen kommer det inte ha någon praktisk betydelse. Eftersom ditt gamla hus har 22,3 mp och det är det du jämför med så tror jag inte du märker någon skillnad oavsett om du väljer R6 eller R6mkii.

Den stora fördelen mot din sensor i 5dmkiii blir hur mycket mer du kan bearbeta dina filer från både R6 och R6mkii. 5dmkiii har klara brister när skuggor behöver lättas i efterbehandlingen. Brus och färgskiftningar blir snabbt synliga redan vid ganska måttliga justeringar. Canon tog ett jättekliv gällande dynamiskt omfång redan till 5dmkiv och R6 och R6mkii är ytterligare en nivå bättre.
 
Jag gick från 36 till 24 och det är tillfällen jag saknar beskärningsmöjligheter, men i 99.5% så spelar det ingen roll alls.
Om du kan frame:a (vad heter det på svenska) bilden vid fotograferingstillfället räcker 24MP mer än väl. Fördelarna på bildnivå med högre upplösning uppväger den nyare sensorn mer än väl.
 
Man kan säga att dagens sensorteknik maxade ut omkring 2009 med Nikon D3S. Den klämmer ut så mycket ljus som det går. Det skedde dock lite på bekostnad av färgkvaliteten.

Möjligen kan vi säga att monokroma kameror utan färgfilter (som stjäl ljus) är mer effektiva. Men det är ju inte själva sensorn som är bättre.

Andra viktiga skillnader är hur elektronikbrus hanteras, men även detta hade Nikon kläm på 2009.
 
När jag idag jämför mina filer från min Canon eos 5d mk2 som jag hade för ca 15 år sedan med filerna från min nuvarande Nikon Z6 II som har ungefär lika många pixlar på lika stora sensorer är det snarare förvånande för mig hur lite det skiljer i hur själva sensorn presterar oavsett iso. Sedan har ju resten av utvecklingen gått framåt som autofokus m.m.
Det var väldigt intressant att höra det du beskrev. Jag äger själv en 5d mk2 och tycker att den tar fantastiska bilder. Som du säger så skulle man önska att Canon hade lagt mera krut på en ordentlig AF i kameran, men bilderna blir otroligt bra även med dagens mått.
Jag fotar ofta än idag med mina Eos D60 och 10d kamerahus, dom presterar helt okej bilder tillsammans med kvalitetsobjektiv.
Så jag tycker verkligen att man kan använda sin gamla kamera ännu. Allt beror på vad man ska använda bilderna till, men för min del fungerar 6mp fortfarande. Jag gör en liten grej av att fota med 20-25 år gamla kameror. Jag tycker att det fungerar hur bra som helst
 
Antalet megapixlar avgör mycket förenklat hur stora bilder du kan skriva ut, eller hur mycket du kan beskära bilden om du vill göra en delförstoring.
Lite tumregler, det är inte exakt

Bilder på sociala medier minskas ned till 1-2 megapixlar

En bild på 6-8 megapixel räcker förA4-format. 10-16 megapixel räcker för 40×60 cm.18-24 megapixel räcker till 70×100 cm.

Och gör du en stor skylt längs motorvägen så räcker 3 megapixel då betraktningsavståndet är stort.

Betydelsen av många megapixlar är hos kameran är ofta överskattad.

Jag använder kameror mellan 16 och 32 megapixlar idag. Ytterst sällan det som är avgörande för vilken kamera jag använder vid olika tillfällen. De gånger jag kommmer på är den mest lågupplösta kameran till en lång timelapse för att få mindre storlek på filerna (de var oavsett mycket mer högupplösta än videon de skulle in i), valde kameran med högst upplösning när jag hjälpte en konstnär med förlagor till porträtt. Hon har bilden i datorn förstorar den kraftigt och målar av en bit i taget på dukar som är 1,5 m höga.
Precis, jag fotar ofta med min gamla D60 med 6 mp, fastän jag har en 18mp och en 21 mp kamera. 6 räcker till mycket
 
Det var väldigt intressant att höra det du beskrev. Jag äger själv en 5d mk2 och tycker att den tar fantastiska bilder. Som du säger så skulle man önska att Canon hade lagt mera krut på en ordentlig AF i kameran, men bilderna blir otroligt bra även med dagens mått.
Jag fotar ofta än idag med mina Eos D60 och 10d kamerahus, dom presterar helt okej bilder tillsammans med kvalitetsobjektiv.
Så jag tycker verkligen att man kan använda sin gamla kamera ännu. Allt beror på vad man ska använda bilderna till, men för min del fungerar 6mp fortfarande. Jag gör en liten grej av att fota med 20-25 år gamla kameror. Jag tycker att det fungerar hur bra som helst
Var det inte just AF som Canon var duktiga på vid den tiden?
 
Har just nu en Canon Eos 5dmiii och tittar på en Canon Eos r6mi/ii
Min upplevelse är att objektiven till spegellöst generellt sett är mkt bättre än till dslr. En spegellös kamera erbjuder andra fantastiska egenskaper som dslr inte gör. Dessa faktorer för mig har medfört att jag utan större bekymmer gått från Nikon D800 till m4/3. Visst bildkvaliteten är lägre det ser jag också, men för mig uppväger resten med råge det en bildkvalitetsmaskin som en D800 var och kunde leverera på sin tid. Det ska tilläggas att jag gjorde bytet för flera år sedan. I detta resonemang har megapixel haft en otroligt liten betydelse. I princip helt bortprioriterat. Visst, har du behov av vad många megapixel erbjuder då ska man gå den vägen men eftersom frågan var ställd på det vis den var ställd utgår jag från att megapixel inte är huvudnumret utan mer ”bra att ha ”. Slutligen om exempelvis valet står mellan 10000 kr på annan eller fler objektiv eller fler pixlar brukar det korrekta valet vara att använd pengarna till att åka till en intressant plats och ta bilder med din nuvarande kamera ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.