Annons

Megabyte i öppnat läge och i stängt

Produkter
(logga in för att koppla)

toj

Aktiv medlem
Jo, jag skall leverera bilder till en bildbyrå och de vill ha dem som 50Mb. Vad avses i ett sådant läge (=vad skall jag säga till labbet som scannar), är det 50Mb i öppnat läge (det som syns längst ner i bildens ram i photoshop) eller som sparad bild? genom diverse tester har jag kommit fram till att det som gäller är storleken i öppnat läge, det andra beror ju på filformat, typ/grad av komprimering etc. vill bara få det verifierat, vad gäller?

toj

När man anger bildstorlek i MB så förutsätter jag att man avser i öppnat läge. Precis som du skriver så betyder "50 MB" ingenting om man avser filen eftersom det beror på så många olika faktorer.

Det är 50 MB bitmapdata. Dvs den storlek filen får som okomprimerad TIFF. Det är den storleken som visas i Photoshops statuslist.

ja men va gött, har gått och grunnat på detta. härligt att kunna räta ut sådana här frågetecken vid en så här sen timma!

toj

och det är alltså denna storlek (storlek i öppnat läge/bitmapdata) som labben anger i sina prislistor över olika inscanningar, 6MB kostar si och så mycket, 50MB si och så mycket, då har det alltså inte att göra med filstorleken (i första hand) utan den öppnade filen, eller hur?

toj

ja det blir ju lite förvirrat när man är i sydamerika, fick för mig att ni fortfarande sov där i suecia när jag i själva verket suttit uppe så sent att jag borde gå och lägga mig (02.27)

toj

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar