Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medlemskategorier...

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Jag är en relativt ny medlem så jag vet inte hur länge reglerna för respektive medlemskategori har gällt men som jag ser det är de lite förlegade idag...

Gäller idag:

Guld 500 kr / år 5 / dag
Silver 300 kr / år 5 / dag
Brons 100 kr / år 5 / dag
Grund 0 kr / år 1 bild var fjärde dag

Men egentligen borde det regleras av bandvidden som används och/eller lagringskapaciteten.
Skulle kunna se ut såhär:

* Guld 500 kr/år, 25Mb bilder/dag, tot 500Mb och 10Gb bandvidd/månad
* Silver 300 kr/år, 10Mb bilder/dag, tot 200Mb, och 6Gb bandvidd /månad
* Brons 100 kr/år, 3Mb bilder/dag, tot 50Mb och 2Gb bandvidd/månad
Grund 0 kr/år 1 bild var fjärde dag

* Jag påstår inte att dessa siffror skulle vara kostnadseffektiva för Fotosidan.se utan de är mer exemplifieringar för att förtydliga vad jag menar.
Jag har dock kollat in andra "fotoalbums-hemsidor" och deras medlemsavtal.

Dessutom borde antalet uppladdningar till Poolerna variera beroende på medlemskap.

Nåja, vad jag egentligen är ute efter är lite schystare dealer, främst för Silver och Guldmedlemmar. Som jag ser det finns det ingen större anledning att uppgradera sig...
Lagringsmedia och internettrafik har sjunkit rejält i kostnad och kommer göra så även i fortsättningen så jag ser ingen anledningen att medlemsskapen inte anpassas därefter...

Kommentarer från både administratörer och medlemmar vore intressant.

PS.
Vill bara påpeka att jag tycker Fotosidan.se är förövrigt en förträfflig fotosida!

En av huvudanledningarna till detta arrangemang är väl att begränsa uppladdningarna så att inte fotosidan blir just en fotoalbumsida. Meningen ska ju vara att man laddar upp bilder för att få bildkritik inte som en lagringsplats på nätet. För detta ändamål finns det ju som du påpekar andra smidigare alternativ.

david

dJb skrev:
En av huvudanledningarna till detta arrangemang är väl att begränsa uppladdningarna så att inte fotosidan blir just en fotoalbumsida. Meningen ska ju vara att man laddar upp bilder för att få bildkritik inte som en lagringsplats på nätet. För detta ändamål finns det ju som du påpekar andra smidigare alternativ.

david
Isåfall är det ännu mindre anledning att uppgradera sig till Silver eller Guld...

JOOO skrev:
Isåfall är det ännu mindre anledning att uppgradera sig till Silver eller Guld...

Nja.. som guldmedlem får du ju en portfolio som du kan ladda upp obegränsat till. Sen tillkommer ju en del andra funktioner för både silver och guld. Kolla http://www.fotosidan.se/doc.htm/1724
Kolla även länkarna på höger sida till de olika medlemstyperna för mer detaljerad info om vad som ingår.

JOOO skrev:

Som David säger så är ju tanken att varje bild skall få kritik och att det är de som är huvudsyftet. Det är alltså inte meningen på något vis att fotosidan skall vara en fotoalbumsida. När vi designat uppladdningsreglerna så är det snarare så att fokus är på att få många kommentarer, och det är därför som det är hårda uppladdningslimiteringar för grundmedlemskapen.

Syftet med betalmedlemskapen är att kunna ha fler samtida kritikbilder uppe, men ändå inte så många att man kan ladda upp helt fritt, utan utrymmet skall vara så pass begränsat att man tar sig tid att fundera ut vilken bild man vill ladda upp. Antalet inkommande bilder är väldigt stort redan idag och det är snarare kommentarsökning som vi vill stimulera i de förändringar som vi gör. Lite statistik hittar du här:

http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm

I betalmedlemskapen ingår lite andra funktioner såsom bevakningar. Guld har en Portfoliofunktion.

Jag har nu läst igenom "Om Fotosidans bildpooler" och inser att jag till en viss del faktiskt har missförstått en del.
Jag trodde att huvudsyftet var att visa sina egna bilder och se andras... (givetvis med så mycket positiv kritik som möjligt som bieffekt).
Nu ser det i och för sig ut som att Fotosidans idé från begynnelsen har ändrats något.

Ber om ursäkt.

Ok, men då har jag några ideér för att kanske förbättra det hela (problemet tycks vara att allför många bilder laddas upp, dessutom alltförmånga mediokra bilder). Varför inte skapa ytterligare en bildpool och inte vilka pool som helst utan en exklusiva bildpool för silver och guldmedlemmar:

"Exklusiv bildkritik"
Guldmedlem 1 bild / dag
Silvermedlem 1 bild / 3:e dag

Genom att ha en "Exklusiv bildkritik" så skulle *förmodligen* fler sevärda bilder inte bli nerputtade (och "försvinna") av de mer mediokra bilderna (utgår ifrån att silver och guldmedlemmar generellt sett är bättre fotografer än bronsmedlemmar) och därmed skulle kommentarerna kunna öka. Det skulle även bli lättare att browsa igenom bra bilder och se dess kommentarer vilket skulle kunna vara till fördel för Alla men framförallt för silver och guldmedlemmarna.

Tycker även att det skulle kunna se ut såhär:

Guld 500 kr / år 15 / dag *
Silver 300 kr / år 8 / dag*
Brons 100 kr / år 3 / dag*
Grund 0 kr / år 1 bild / vecka

:)

JOOO skrev:

Tycker även att det skulle kunna se ut såhär:

Guld 500 kr / år 15 / dag *
Silver 300 kr / år 8 / dag*
Brons 100 kr / år 3 / dag*
Grund 0 kr / år 1 bild / vecka

:)

Visst skulle det kunna vara högre uppladdningsfrekvens enligt ovan, men jag har svårt att se att det finns någon som har 3 - 15 nya bilder som man vill ladda upp för kritik per dag. Inte ens någon som jobbar som fotograf skulle ha tid att plåta så mycket. Däremot för Guld och till Portfolio är uppladdningsfrekvensen oreglerad.

Pooler för specifika medlemstyper är något som är möjligt och som vi funderat på, så det kan man mycket väl dyka upp.

elmfeldt skrev:
Visst skulle det kunna vara högre uppladdningsfrekvens enligt ovan, men jag har svårt att se att det finns någon som har 3 - 15 nya bilder som man vill ladda upp för kritik per dag. Inte ens någon som jobbar som fotograf skulle ha tid att plåta så mycket. Däremot för Guld och till Portfolio är uppladdningsfrekvensen oreglerad.

Pooler för specifika medlemstyper är något som är möjligt och som vi funderat på, så det kan man mycket väl dyka upp.
Ja egentligen vore det bättre med per månad istället för per dag då foton har en tendens att komma stötvis...

Mitt förslag var istället för att ha:
Pris Uppladdningsfrekvens
Guld 500 kr / år 5 / dag *
Silver 300 kr / år 5 / dag*
Brons 100 kr / år 5 / dag*
Grund 0 kr / år 1 bild var fjärde dag

Dvs en mer varierad skala beroende på medlemskategori. Som det är nu har jag svårt att se ett berättigande för Silvermedlemsskapet...

Ok, men jag blir lite osäker på vad syftet är?

(edit: speciellt med tanke på att det där är de uppladdningsregler som gäller idag)

Snabba ryck idag!

Jag skrev att det var istället för etc etc och att mitt förslag (det som jag skrev tidigare) skulle innebära en större skillnad mellan de olika medlemskategorierna (så att det skulle kännas befogat att uppgradera sig)...

Jaja nog om detta. Jag borde gå ut o plåta lite i det fina vädret istället... ;)

Ok. Jag tror dock inte att det är vettigt med månadskvoter, just för att bilderna då kan komma i större klumpar. Däremot kan vi ju se över betalmedlemskapen och deras diffrentiering. Vi har ett par små enkla idéer (dock ingen som har med uppladdning att göra) på gång.

Jag efterlyser nånting mer till silvermedlemskapet. (Ja, jag har det själv).

Hade brons förra året, men den totala mängden bilder man kunde ha i sina album var för begränsande kände jag.
Därför valde jag silver iår. Men det kändes som att det var faktiskt den enda skillnaden. 200kr mer för att få ladda upp mer bilder kändes lite sådär ändå.

Utställningsalbumen får oerhört lite uppmärksamhet dessutom, sorgligt nog.

/Henri

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto