Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

medlemmar utan bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen tycker jag det är värdefullt att det ligger kvar gamla favoriter i kritikalbumen, både hos andra,
(så att man kan gå tillbax till de bilderna och kolla på dem om och om igen..) och värdefullt att själv ha kvar sina mest uppskattade bilder, som uppenbarligen har ett värde för andra...och jag tycker fortfarande det är kul att få kritik på gamla bilder..det händer fortfarande att jag får nya kommentarer som ger ny infallsvinklar på gamla bilder.

Jodå - jag håller med dig !

Det som fick mig att fundera var att någon skrev att man tar bort bilder med låga betyg och sparar de med höga vilket inte låter riktigt som syftet med kritikbilder.

Men som sagt - även jag uppskattar att få kommentarer på gamla bilder plus att det kan vara värdefullt att se en ny bild i sitt sammanhang då den är en del av ett album.

janc skrev:

Det som fick mig att fundera var att någon skrev att man tar bort bilder med låga betyg och sparar de med höga vilket inte låter riktigt som syftet med kritikbilder.

Jo, men jag menade så här: att om man får ett gäng låga betyg på en bild så kanske man inser "aha...det här var en skitbild" inte mycket att ha kvar uppe då kanske..bättre att lägga upp en ny på samma tema, men som är bättre.
låter det vettigt?

Kim10D skrev:
...om man får ett gäng låga betyg på en bild så kanske man inser "aha...det här var en skitbild" inte mycket att ha kvar uppe då kanske..bättre att lägga upp en ny på samma tema, men som är bättre. låter det vettigt?

Det vettigaste kanske är att lägga upp sånna bilder som man INTE är nöjd med för att genom kommentarerna kunna få hjälp att utvecklas.

Jag ser det så här..om jag inte är nöjd med en bild så vet jag oxå varför..och då behöver jag heller ingen kritik på bilden.

Hehe..den naturliga följdfrågan ;-)

och det lika naturliga svaret är: när jag är nöjd med en bild.

Eftersom jag är ganska så säker på att det finns saker att förbättra på en bild (även när man känner sig nöjd el. relativt nöjd) och jag inte själv ser vad det skulle vara, så är kritik från andra mycket värdefullt.

Då uppfattar jag att du tänker som jag skrev - att det kanske är bäst att lägga upp bilder som man vill förbättra och därmed alltså inte är helt nöjd med.

Nja..man kan nog vara helt nöjd med en bild man lägger upp..för att sen få kritik (för att se om den är lika bra som man inbillar sig)..och inse att det fanns nog grejer som kunde blivit bättre iaf..det var så jag menade.

Håller med Kim i princip.
Om man inte är nöjd med en bild så känner man ju redan till något man skulle kunna göra bättre. Är det då inte bättre att lägga upp de man är nöjd med, dvs de bilder som man inte vet hur man skulle kunna göra bättre?

Å andra sidan kanske man helt enkelt är osäker på hur bilden ses av andra. Man vill kanske testa en idé.

Om man inte själv är nöjd med bilden är det kanske bättre att först göra ett nytt försök och justera det som man inte var nöjd med.

Naturligtvis behöver man inte tycka att en bild är perfekt för att lägga upp den för kritik, men syftet är ju att man ska avancera som fotograf, inte att få bekräftat det man redan vet.

müsli skrev:
Naturligtvis behöver man inte tycka att en bild är perfekt för att lägga upp den för kritik, men syftet är ju att man ska avancera som fotograf, inte att få bekräftat det man redan vet.

Jag håller med. Det är här min kärna ligger. Utvecklas kan man göra på många olika sätt. Man kan lägga upp en bild man inte är nöjd med och få teknisk eller annan hjälp att utforma den så som man ville ha den, man kan lägga upp bilder man är nöjd med och lära sig se den på nya sätt och få nya impulser. Variationerna är otaliga. Syftet är ju oavsett att man vill lära sig förbättra sin bild och utvecklas. Jag uppfattar inte att Kim och jag hade olika uppfattningar.

arleklint skrev:
Utvecklas kan man göra på många olika sätt. Man kan lägga upp en bild man inte är nöjd med och få teknisk eller annan hjälp att utforma den så som man ville ha den, man kan lägga upp bilder man är nöjd med och lära sig se den på nya sätt och få nya impulser.

Då är vi helt överens!

Det kan vara bra att få kritik på bilder oavsett om man är nöjd med dom eller inte, men jag själv vill gärna få kritik på dom bilder som jag redan tycker är bra, för att kunna lära mig mer, komma över det jag redan idag kan prestera. Iofs kan det sitta i betraktarens öga till stor del.

Att lägga upp en bild som jag vet att jag inte presterat bra på blir för mig inte speciellt utvecklande, då den inte direkt höjer mig.

Men å andra sidan kan det ju vara otroligt värdefullt att få lägstanivån högre också. Slipper man ta så många bilderna innan man hittar några man är nöjd med..

Hmm, detta blev lite tudelat,,, oh well. Thats life.

Det stora problemet med den har sidan ( det finns fa, Fotosidan har et suvarant utbud och har finns otroligt mycket att lara for ovrigt) ar att de allra flesta kommentarer man far inte ar speciellt uttommande. Korta hurrarop eller ett "bra", "fint," "snyggt" hjalper atminstone inte mig det minsta att utvecklas som fotograf, och det ar ju just det som ar sjalva tanken ar med att lagga ut bilder och fa konstruktiv kritik. Jag forsoker att gora en nagotsanar djupgaende analys av de foton jag valjer att betrakta, vad ar det annars for mening?

Daremot att inte lata medlemmar utan bilder kommentera, eller rentav forbli medlemmar, kanns inte sarskilt genomtankt. Som flera redan sagt sa ar det inte alltid sa att formaga till bildanalys och att fotografera gar hand i hand, och vi skulle da ga miste om en hel rad tankvarda och utvecklande komentarer.

Att man skulle behöva ha bilder upplagda för att få kommentera andras låter synnerligen dumt.

Dels skulle det innebära färre kommentarer, och ett problem som ofta framförs är att det kommenteras för lite.

Dels är det absolut så att man kan vara med på fs och lära sig just genom att kommentera bilder. Det är ett utmärkt sätt att öva sitt bildtänk på!

müsli skrev:
Skulle vara intressant att höra vad det var för åsikter som fördes fram när betygen var delade? Och vad var anledningen till att man tog bort det?
Skulle vara ännu mer intressant att se dina bilder istället, Roger.

;-)

Nu är ju den här tråden två år gammal; sedan den startades dess har vi gjort betygsystemet valbart (jag använder tex det inte själv på mina bilder, tycker inte det är intressant). Även topplistor och sådant som "inspirerade" till kompisröstning och rent fusk är ju borta.

Sen hur man skall få färre "snyggt!" har ju diskuterats livligt i andra trådar, föreslår att vi inte tar upp det ämnet här också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto