Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

medlemmar utan bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Caltha skrev:
...vänner till existerande fotografer på fotosidan... De "korrumperar" kommentars- och betygssystemet och jag har märkt att man ofta får de elakaste och mest ogenomtänkta ...
de har väl inget att förlora på det...
kravet på att vara medlem för att få kommentera också ska vara ett krav på att verkligen vara aktiv fotograf...

En rätt naiv inställning, betygssättning av bilder kan ju aldrig bli objektiv, det går ju inte att mäta hur bra en bild är. Att sedan försöka införa regler som syftar till att undanröja icke objektiva ("ogenomtänkta") åsikter faller på sin egen orimlighet. Då kan ju de "illasinnade" lägga upp första bästa bild de hittar i närmaste byrålåda och som de fullständigt struntar i vad folk tycker om, och därmed få rätt att sätta betyg. Ska man sedan försöka avgöra vilka som lagt in bilder med serösa avsikter, vilka är kompetenta nog att avgöra det???? Vad har du tänkt göra med genomsnittsbetygen för dina bilder, hänga upp dom i något skyltfönster? Lägger man upp bilder får man väl lov att ta kritik som en vuxen individ och själv bilda sig en uppfattning om vilka delar av kritiken man tror sig kunna dra lärdom av.

Senast ändrad:
Inget system i världen kan skydda mot kommentarer som mottagaren uppfattar som irrelevanta, otrevliga etc eller bara inte förstår... Däremot bör man anmäla kommentarer som klart faller utanför ramarna så att de ansvariga för FS kan agera och om det är riktigt illa stänga kontot.

Som andra påpekat är problemet för få och inte för många kommentarer. Sedan kan även jag ibland irritera mig lite på bilder där det är svårt att hitta de kommentarer som verkligen handlar om bilden bland ett utbyte av glada tillrop mellan de närmast inblandade - men det är väldigt sällan.

I grunden handlar detta om syftet med FS och vilken bredd man vill ha.

Personligen har jag bara gett betyg en gång - av misstag - och ser för min egen del inget värde i skalan 1-5 som den är nu. Kommentarer som ger vägledning har en åsikt, en motivering och helst ett förslag, inte bara en åsikt vilket är vad betygsskalan ger.

Apropå betygen som nämns i rätt många inlägg..

En grej jag reflekterat över är att man sällan ser någon motivera varför man vill ha betygen kvar och att det inte kan fattas varför det "klankas" på betygen. Så fort man är mot så heter det att man inte tål kritik eller låga betyg och då ska man inte ladda upp bilder? Underligt, det är ju inte ens många som törs sätta låga betyg ju och vad betyder en siffra jämfört med ord? Personligen är jag mot betyg men för konstruktiv kritik.

Jag motiverade för något år sedan medan jag fortfarande "propagerade" för betygen med att det var nyttigt att behöva tänka till mer än med kommentaren för att få betyget att passa men sen upptäckte jag att det inte funkade så tyvärr. Vad är medelbetyget som delas ut på fotosidan tro?

Vore intressant med motiveringar till varför betygen är bra och vad de gör för nytta, istället för att oftast bara höra att det är motståndarna som är dåliga på att ta kritik.

Re: Re: Apropå betygen som nämns i rätt många inlägg..

jimh skrev:
Det måste vara kring 4,5. Det illustrerar rätt tydligt att du har rätt - så bra är inte bilderna.
Men kan det inte vara så att folk tenderar att hellre betygsätta bilder de gillar än bilder de tycker är mindre bra? För i så fall kan ju genomsnittet bli rätt högt utan att det är något underligt med det. Håller med dig Lotta, man kan man verkligen ifrågasätta detta med betyg.

Re: Re: Re: Apropå betygen som nämns i rätt många inlägg..

Pelar skrev:
Men kan det inte vara så att folk tenderar att hellre betygsätta bilder de gillar än bilder de tycker är mindre bra?
Jo, det har du med största säkerhet rätt i. Men det är inte hela sanningen. Jag gjorde en grovrensning bland mina egna bilder och mitt betygssnitt låg ganska nära medeltalet 4,5. Men det finns inte en chans i världen att jag skulle ha så många bilder som är snudd på perfekta.

ariadne skrev:
jag tycker inte att det låter otänkbart.
( helt ärligt talat)
Jo i undantagsfall kan jag hålla med dig. Vissa har himla bra bilder, men tycker du att de allra flesta som har såna medelbetyg har perfekta bilder? Hur ligger du till själv förresten? Jag har inte en enda perfekt bild men ändå bilder med 5.0 i betyg och ett alldeles för högt snitt från tiden innan jag slutade med dem.

Jag blir aldrig peppad av att få ett betyg. Varför skulle man bli det av att få en 5:a med tanke på hur vanliga de är? Däremot blir jag himla glad för kommentarer (och beröm) i ord men allra gladast blir jag ändå för bra råd som jag lär mig av. Sen blir jag lite less på kommentarer i forumen om att betygsmotståndare inte skulle tåla kritik då de inläggen oftast inte heller motiveras särskilt väl. Anledningen till mitt motstånd har jag motiverat och jag tror det har ett litet samband med irritationsmomentet som tråden startades med också. Nya vågar oftare än andra ge lägre betyg för de har inte hunnit upptäcka konsekvenserna av det. Nu menar jag inte bara i motbetyg utan mer i onödiga fåniga diskussioner...

Väntar fortfarande på att få höra varför betygen är bra..

Visst kan man diskutera om snittet ligger för högt, det gör det kanske, men eftersom betygen inte kan vara annat än subjektiva så spelar det ju ingen större roll heller.

"Jo i undantagsfall kan jag hålla med dig. Vissa har himla bra bilder, men tycker du att de allra flesta som har såna medelbetyg har perfekta bilder? Hur ligger du till själv förresten? Jag har inte en enda perfekt bild men ändå bilder med 5.0 i betyg och ett alldeles för högt snitt från tiden innan jag slutade med dem. "

jag vet inte. jag skrev mest bara för att kommentera det jim skrev och tyckte nog att han underskattade sina bilder. eller så är det jag som överskattar dem:)

nej, men alltså, jag blir inte alls ledsen om betygen tas bort. jag antar att de finns för att få nån slags överblick, då är det bra med siffror,de går att sätta in i ett system, men eftersom den överblicken antagligen inte säger så himla mkt så om "sanningen" så kan man ju undra om det är nån mening.

men en annan grej med betygen är ju att det kan vara ett komplement till den skrivna kommentaren.
och är det den funktionen betygen har så spelar det inte så stor roll om det inte genererar i en " objektiv sanning" tycker jag. då finns ju betygen för oss medlemmar skull, ett verktyg man kan använda sig av om man vill, inte för att få en "rättvis bild av läget"

man kan nog se på det här med betyg på olika sätt. ett alternativ vore ju att ha kvar betygen men strunta i att göra nån slags sammanfattningen av dem? ( eller så får man ta sammanfattningen för vad den är. att den har sina brister och inte nödvändigtvis är "sanning")

en bra sak med betygen kan väl vara att det funkar som ett komplement som sagt. dvs den skrivna kommentaren fungerar som en förlängning eller utveckling av den siffra man ger. ibland så kan en skriven kommentar antngen låta/verka mer positiv eller negativ än vad man egentligen menar. jag kanske skriver jättemkt om en detalj i en bild som jag tycker är en brist i bilden men jag tycker ändå att bilden ligger på en 4:a i betyg. då kan det vara ett sätt att markera detta genom att använda sig av betygen

Tänk om skolan hade ett sammanslaget betyg för alla ämnen. Inte mycket vägledning varken för elev, skola eller arbetsgivare.

Om syftet med betyget är att fotografen ska utvecklas krävs ett mer specifikt betyg.
Om det istället är att visa vilka fotografer som har mest tilltalande bilder är dagens system bra.

Dela upp betyget i specifika delar för t ex komposition, teknik, innehåll, eller annat. Ett tre-delat betyg kanske vore lagom.
Då tvingas betygsättaren till mer genomtänkta betyg och fotografen får en mer nyanserad bedömning av bilden.

Betyg

Jo, visst kan jag se meningen i de flesta synpunkter, men jag förstår ändå inte varför man måste välja för eller emot.
Varför det är bra eller dåligt med betyg är ju också bara personliga uppfattningar.Likaså själva betygsättningen.
Och ett bra betyg skadar ju aldrig någon,även om det inte är riktigt förtjänt enligt någon, men kanske det tvärtom sporrar någon till bättre bilder.
Visst finns det också bilder som även jag tänkt att "nej detta var inte ens en 3:a om betyg 5". Men så har jag tänkt att nej, kanske inte för mig, men det kanske finns andra som uppskattar bilden för just det som jag ser som fel.
Vad är rätt och vad är fel inom konst över huvud taget??? Finns det rätt eller fel??? Vem skall bestämma det??

Som det är idag kan man ju faktiskt välja om man vill ge betyg eller om man helt enkelt inte vill det. Då kan man bara låta bli.
Jag tycker nog att det faktiskt kan vara värdefullt för en fotograf att få ett betyg även om det bara är på en känsla som bilden ger någon.
Om man sedan vill tacka för kommentarer på ett eller annat sätt tycker jag är upp till var och en. Vill man inte så låter man bli och vill man så ger man kommentarer och ev. betyg på en annan bild som tack. Om det är rätt eller fel ligger ju på sätt och vis i betraktarens ögon.

Visst känns det lite fånigt med kommentarer som bara upprepar sig, åh vad bra, fantastiskt, jag håller med mm. Men ibland berör en bild så mkt att man ändå känner ett måste att kommentera den. Även om många innan sagt samma sak.
Men jag förstår inte vad som stör med detta, kan man inte bara låta bli att titta på, läsa, kommentera mm bilder och kommentarer som man inte gillar????

Det är ju klart att det blir mest kommentarer om de bilder man gillar och som berör mest. Även om jag skulle vilja kommentera fler bilder så räcker inte tiden till för allt jag skulle vilja.
Så då tar man sig tid med det som tilltalar mest. Fast jag har ju sett många bilder med mycket tips och konstruktiv kritik, där fotografen ändrat/tagit nya bilder efter tipsen och det är väl bra.
Jag tror på positiv uppmuntran och om man uppmuntrar andra till att ge mer konstruktiva både betyg och kommentarer, berömmer dem som gör det, så får fler och fler lust att göra så.

Men alla är vi ju olika och tur är väl det. Däremot kan de allra flesta av oss utan större ansträngningar öka förståelsen för hur andra människor tänker och känner och att vi inte alla behöver vara likadana.

mvh Camilla

Visst känns det lite fånigt med kommentarer som bara upprepar sig, åh vad bra, fantastiskt, jag håller med mm. Men ibland berör en bild så mkt att man ändå känner ett måste att kommentera den. Även om många innan sagt samma sak.
Men jag förstår inte vad som stör med detta, kan man inte bara låta bli att titta på, läsa, kommentera mm bilder och kommentarer som man inte gillar????
Detta med kommentarer som upprepar sig tycker inte jag stör eller känns fånigt. Alla har ju samma rätt att uttrycka sin åsikt även om 100st har haft liknande åsikt innan. Jag har heller aldrig uppfattat att detta är ett problem. Har jag missat något i det fallet?

Jag tror på positiv uppmuntran och om man uppmuntrar andra till att ge mer konstruktiva både betyg och kommentarer, berömmer dem som gör det, så får fler och fler lust att göra så.
Om det funkade så vore det en helt annan sak. Då skulle betygen kunna fylla en funktion men tyvärr tror jag aldrig att den dagen kommer som medelbetyget är nere i 3 och då medlemmar törs/vill betygsätta med mer konstruktiva betyg. Problemet blir iaf onödiga kommentarer från andra som inte accepterar åsikten den som gett 2:an har, sen är diskussionerna igång och förstör innehållet i bildkritiken..

Men ett jäkla bra tänkande är det, något man kan önska var genomförbart men som jag tyvärr tvivlar på är det..

Vad jag lärt mig av mitt eget kommenterande är att det gäller ha en uttömmande kommentar. Och att inte använda ironi, det kan lätt missförstås. Se min gästbok. Ska försöka bättra mig.

ariadne skrev:
"Jo i undantagsfall kan jag hålla med dig. Vissa har himla bra bilder, men tycker du att de allra flesta som har såna medelbetyg har perfekta bilder? Hur ligger du till själv förresten? Jag har inte en enda perfekt bild men ändå bilder med 5.0 i betyg och ett alldeles för högt snitt från tiden innan jag slutade med dem. "

Det vet jag inte, jag har inte försökt kolla om genomsnitten är "rimliga". Det är ju inte möjligt att göra detta på något vettigt sätt, det enda jag skulle kunna komma fram till är om de överensstämmer med mina uppfattningar, vilket är rätt ointressant. Eftersom vi kan ge olika betyg för en och samma bild så kommer naturligtvis mina betyg att skilja sig ibland från genomsnittsbetygen, precis som en del av dina betyg förmodligen också skiljer sig från genomsnittsbetygen för någon bild. Det man kan säga i dessa fall är ju bara att: -jag har en annan uppfattning än genomsnittet vad gäller denna bild!

Jag har inte lagt ut någon bild än så jag kan inte uttala mig om betygsättningén av mina bilder.

Re: Re: Re: Apropå betygen som nämns i rätt många inlägg..

Pelar skrev:
Men kan det inte vara så att folk tenderar att hellre betygsätta bilder de gillar än bilder de tycker är mindre bra?

Dessutom är det väl så att folk är mer benägna att ta bort bilder med låga betyg och ha kvar de med höga...vilket oxå är en (del)förklaring till det höga medeltalet.

Någonstans i den här diskussionen tycker jag mig ana en oklarhet (rätt ord ?) vad gäller syftet med kritik-bilderna. Bilderna tenderar att bli kvar som en sorts "portfolio" istället för att omsättas. Denna observation gäller även mig själv som har fyllt min kvot och våndas över vad jag ska ta bort trots att de bilder jag är nöjd med finns i min portfolio.

Kanske skulle mängden kritik-bilder minskas så att man fick begränsa sig till att bara ha uppe de bilder man verkligen vill ha kritik på ? De bilder man arbetar med just nu... Vill man dessutom ha en portfolio får man uppgradera sitt medlemskap eller lägga sina övriga bilder på en extern sida, det finns ju plats för en länk i profilen. Se det mer som ett tankeutkast än ett genomtänkt förslag - det kan vara helt fel...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto