Betyg
Jo, visst kan jag se meningen i de flesta synpunkter, men jag förstår ändå inte varför man måste välja för eller emot.
Varför det är bra eller dåligt med betyg är ju också bara personliga uppfattningar.Likaså själva betygsättningen.
Och ett bra betyg skadar ju aldrig någon,även om det inte är riktigt förtjänt enligt någon, men kanske det tvärtom sporrar någon till bättre bilder.
Visst finns det också bilder som även jag tänkt att "nej detta var inte ens en 3:a om betyg 5". Men så har jag tänkt att nej, kanske inte för mig, men det kanske finns andra som uppskattar bilden för just det som jag ser som fel.
Vad är rätt och vad är fel inom konst över huvud taget??? Finns det rätt eller fel??? Vem skall bestämma det??
Som det är idag kan man ju faktiskt välja om man vill ge betyg eller om man helt enkelt inte vill det. Då kan man bara låta bli.
Jag tycker nog att det faktiskt kan vara värdefullt för en fotograf att få ett betyg även om det bara är på en känsla som bilden ger någon.
Om man sedan vill tacka för kommentarer på ett eller annat sätt tycker jag är upp till var och en. Vill man inte så låter man bli och vill man så ger man kommentarer och ev. betyg på en annan bild som tack. Om det är rätt eller fel ligger ju på sätt och vis i betraktarens ögon.
Visst känns det lite fånigt med kommentarer som bara upprepar sig, åh vad bra, fantastiskt, jag håller med mm. Men ibland berör en bild så mkt att man ändå känner ett måste att kommentera den. Även om många innan sagt samma sak.
Men jag förstår inte vad som stör med detta, kan man inte bara låta bli att titta på, läsa, kommentera mm bilder och kommentarer som man inte gillar????
Det är ju klart att det blir mest kommentarer om de bilder man gillar och som berör mest. Även om jag skulle vilja kommentera fler bilder så räcker inte tiden till för allt jag skulle vilja.
Så då tar man sig tid med det som tilltalar mest. Fast jag har ju sett många bilder med mycket tips och konstruktiv kritik, där fotografen ändrat/tagit nya bilder efter tipsen och det är väl bra.
Jag tror på positiv uppmuntran och om man uppmuntrar andra till att ge mer konstruktiva både betyg och kommentarer, berömmer dem som gör det, så får fler och fler lust att göra så.
Men alla är vi ju olika och tur är väl det. Däremot kan de allra flesta av oss utan större ansträngningar öka förståelsen för hur andra människor tänker och känner och att vi inte alla behöver vara likadana.
mvh Camilla