Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

medlemmar utan bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Caltha

Aktiv medlem
Här på fotosidan kan man ju bara kommentera och betygsätta bilder om man själv är inloggad, och det tycker jag är bra för att ha någon form av kvalitetskontroll. Dessutom tycker jag det är bra att det då blir ett forum för utbyte av kritik mellan fotografer. Problemet är de många konton helt utan egna bilder som finns, ofta klart misstänkta som släktingar och vänner till existerande fotografer på fotosidan... De "korrumperar" kommentars- och betygssystemet och jag har märkt att man ofta får de elakaste och mest ogenomtänkta kommentarerna från medlemmar utan egna bilder - de har väl inget att förlora på det... Därför tycker jag att kravet på att vara medlem för att få kommentera också ska vara ett krav på att verkligen vara aktiv fotograf, och beredd att ta kritik på sina egna bilder också. Jag tycker att en tidsgräns borde införas för nya medlemmar, har de inte laddat upp några bilder inom en viss tid så raderas kontot, för det visar ju att de inte är seriösa och kanske inte tänkt ladda upp något över huvud taget, kanske inte ens fotograferar själva... Och är det så att de bara inte fått tag på en scanner än eller så så får de väl helt enkelt vänta och skapa ett nytt konto när de har det.

Jag håller med dig i viss mån. Det borde ju finnas något intresse av fotografering om man är medlem här.
Är själv annars en av de som du klagar på, men lugn det kommer bilder. Blev själv väldigt glad när jag fick reda på den här sidan och är in här rätt ofta och ställer frågor och även svarar på det jag tror mig veta om. Att bli utkastad som medlem bara för att det inte produceras bilder på löpande band tycker jag känns fel.
Kommer i håg själv hur det när jag ansökte om att få bli medlem i en naturfotoförening , kanske en av de bästa i landet för övrigt, det var stora krav men det dög inte med svartvit fotografering. Enbart färg gällde, så jag kunde därför inte få bli med. Det kändes hårt. Att vara med i en förening eller som här, ger en inspiration och inpulser att dra på igen.

Men lugn bara bilder kommer, det tar ett tag bara för jag måste själv vara nöjd innan dom kommer upp på sidan.

Nej, det tycker jag inte!

Ungefär som att säga att bara författare får läsa böcker.

Många har ett fotointresse utan att själva fotografera.

Jan, det handlar inte om "på löpande band", bara att man har någon enstaka bild uppladdad över huvud taget...
Hasse, har inte påstått annat, men det finns andra forum där vem som helst kan kommentera fotografier, men eftersom fotosidan har kravet att man måste vara medlem borde väl det underförstått betyda att man också ska vara fotograf? Och tyvärr är det så att medlemmar utan bilder generellt sett ger oseriösare kommentarer, även om det naturligtvis finns undantag. T.ex. släktingar som bara ger femmor till fotograferna i släkten, eller oerhört kritiska kritiker som inte själva fotograferar och därför kanske inte förstår svårigheterna bakom att få en bild att se ut på ett visst sätt...

Den huvudsakliga anledningen till att jag inte laddat upp några bilder är att jag, än så länge i alla fall, är helt analog. Så vitt jag vet kan man endast ladda upp bilder i digital form.

Olle, elak, oseriös och korrupt

Det händer lite då och då på fotosidan att någon far runt bland bilderna och kastar ur sej den ena kommentaren mörtigare än den andra. Ofta är det också precis som du säger Tove, att denna någon inte har egna bilder uppladdade utan verkar mest ha behov av att vräka ur sej oförskämdheter.
Men jag tycker att det är ganska sällan det händer, och det är nog svårt att undvika på såna här ställen där mycket folk passerar. De allra flesta är trevliga ändå.
Jag tror att vi skulle gå miste om många värdefulla kommentarer på bilder om det fanns ett krav på att man måste ha laddat upp egna bilder för att få kommentera. Det är ju inte självklart att alla med gott bildseende, klarsyn och uttrycksförmåga också är fotografer. Och tvärtom! En duktig fotograf behöver inte alls ha förmågan att ge värdefulla kommentarer på andras bilder.

Caltha skrev:
Problemet är de många konton helt utan egna bilder som finns, ofta klart misstänkta som släktingar och vänner till existerande fotografer på fotosidan... De "korrumperar" kommentars- och betygssystemet

Detta har alltid faschinerat mig, varför vill man ta till fusk för att höja betygen på sina bilder? Det är väl ingen tävling vi håller på med.

Jag vill ha kommentarer som utvecklar mitt bildtänkande samt fotograferande, jag är inte behjälpt av att "syrran" ger mig en 5:a & en tjusig kommentar bara för att höja mitt medel!

Om detta var en tävling där man kunde vinna priser så har jag större förståelse att vissa korrupta människor tar till sådana metoder, här på fotosidan så känns det dock bara ytterst förvånande om folk gör så.

Caltha skrev:
De "korrumperar" kommentars- och betygssystemet och jag har märkt att man ofta får de elakaste och mest ogenomtänkta kommentarerna från medlemmar utan egna bilder - de har väl inget att förlora på det

Har du verkligen belägg för detta? Jag måste erkänna att jag har för lite bilder inne (ska bättra mig) samt kommenterar för lite. När jag dock gör det så har jag inte märkt något sådant, kanske man måste vara mer aktiv i kommenterandet för att märka detta?

Caltha skrev:
Därför tycker jag att kravet på att vara medlem för att få kommentera också ska vara ett krav på att verkligen vara aktiv fotograf, och beredd att ta kritik på sina egna bilder också.

Man ska absolut inte behöva vara fotograf tycker jag, vet inte hur det står i FS stadgar om denna fråga men min uppfattning är att det ska räcka att man har ett gediget bildintresse. Jag har en syster som inte fotograferar själv men sitter & tittar på bilder på nätet dagligen, hon är dock inte medlem här eftersom hon känner just det, att hon inte är fotograf.

Caltha skrev:
Jag tycker att en tidsgräns borde införas för nya medlemmar, har de inte laddat upp några bilder inom en viss tid så raderas kontot, för det visar ju att de inte är seriösa och kanske inte tänkt ladda upp något över huvud taget, kanske inte ens fotograferar själva... Och är det så att de bara inte fått tag på en scanner än eller så så får de väl helt enkelt vänta och skapa ett nytt konto när de har det.

Förstår inte varför man ska vara utestängd från FS bara för att man inte lägger in bilder?

Om det blir utrymmesbrist på FS så kan man tänka sig att medlemmar som inte varit inloggade under en lång tid först får ett varningsmail samt sedan blir bortplockade.

Mvh/Larsa som lagt in åt skogen för lite bilder...

Belägg för mitt påstående

Nej, inga riktiga belägg i form av någon statistisk undersökning, bara min erfarenhet. Jag har varit medlem i flera år och jag besöker alltid alla som kommenterar mina bilder, för att se om de har något jag vill kommentera tillbaka på. Min erfarenhet är att antalet medlemmar utan bilder har ökat ganska hastigt på sistone och att de dummaste kommentarerna (subjektivt naturligtvis...) ofta kommer från sådana.

Förstår inte ..

..problemet. Problemet är inte för många kommentarer utan för få. Sannolikheten för kotterier minskar om så många olika sorters människor får vara med och kommentera. Även om man inte har laddat upp några bilder. Låt tusen blommor blomma, låt alla sätta betyg och kommentera.
För övrigt anser jag att poängsättning och kommentarer ska skiljas åt. Om man bara fick poängsätta slumpade bilder skulle spridningen i betyg öka. Nu ges i stort sett bara 4:eek:r och 5:eek:r i betyg, man vill ju inte göra någon ledsen eller så orkar man inte.
Anders

Jag förstår faktiskt Toves förslag och motivering till det. Även jag har haft den känslan av att många av de onödiga och elaka kommentarerna delas ut av "icke bildinnehavare" och ofta av väldigt nya medlemmar också. Trots att jag tycker det så känner jag nog som någon ovan också skrev, risken att många bra kommentarer också går i stöpet med verkställande av ett sånt förslag är nog ämdå för stor...

Sen att jag är för att slopa betygssystemet som verkar vara ännu ett irritationsmoment är en annan sak. Undrar ändå om inte det vore ett steg åt rätt håll även i detta fallet, då blir iaf ingen sur på betygen om det inte går att få en 1 eller 2 på sina bilder. Kanske lättare att hantera enbart en sjabbig kommentar utan kombination med ett lågt betyg också?

Senast ändrad:
lotelo skrev:
Sen att jag är för att slopa betygssystemet som verkar vara ännu ett irritationsmoment är en annan sak.
Jag håller med. Det nuvarande betygssystemet är kanske för grovt, det kan tolkas på så många sätt.
Ett problem med att ha ett endimensionellt betygsystem är att det är oklart vad betyget avser, alla har sin egen tolkning. Är det innehåll eller teknik? Konstnärlighet eller komposition?
Om man delade upp betyget i kanske tre olika betyg, så blir det svårare att bara klämma till med en 5:a eller en 1:a bara för att man gillar eller inte gillar bilden. Betygssättaren får tänka efter lite mer. "ja, ok, god skärpa och exponering, en 4:a för teknik, hmm, borde beskurit lite där, en 3:a för komposition, en 5:a för innehåll för känslan går verkligen fram". Typ...

Vi har ju haft delat betyg förr och det gillades inte nåt vidare om jag minns rätt,men däremot tycker jag betygen ska finnas kvar.Kan inte förstå att ni tycker att det är ett irritationsmoment med ett betyg,klarar man inte av att bli kritiserad ska man kanske inte lägga ut bilder här för granskning.

Problemet som jag ser det är inte att få låga betyg. Problemet uppstår i stället för att en majoritet bara verkar använda 4 och 5 på skalan. Jag skulle ha uppskattat betygen bättre om de var mer varierande och med motiverade kommentarer till. På tiden jag gav betyg försökte jag ibland flika in med andra betyg också, förmodligen ännu mer välmotiverade om de var låga. Tyvärr möttes ju t o m 3:eek:r av svar som "varför bara en 3:a då?" Satte man en 2;a så studsade flera andra in och kommenterade kommentaren och betyget jag gett... Det där är bara min erfarenhet förstås men betygen fyller väl ingen stor funktion?

Jag fick såna diskussioner under mina bilder så jag raderade en mängd då kommentarerna man fick bara handlade om andras kommentarer. Själv behövde jag aldrig ens skriva något svar under de bilderna. Kriget var igång ändå och det var inte kul. Jag hade gett en medlem ett lågt betyg och en lång kritisk men konstruktiv kommentar. Denne betygsatte sedan några av mina bilder med 1:eek:r. Hade de bara fått stå där hade det inte varit ett stort problem men eftersom de skapade diskussioner som inte hörde till bilderna blev de ett problem. OCH jag tror verkligen inte att jag är ensam om att ha råkat ut för typ detta..

Senast ändrad:
pixelbild skrev:
Vi har ju haft delat betyg förr och det gillades inte nåt vidare om jag minns rätt,men däremot tycker jag betygen ska finnas kvar.
Skulle vara intressant att höra vad det var för åsikter som fördes fram när betygen var delade? Och vad var anledningen till att man tog bort det?

en medlem utan bilder än

Ville bara ge min uppfattning i den här diskussionen.
Jag är en relativt ny medlem, som ännu inte lagt upp några bilder. Tänker förstås göra det så småningom. Flera olika anledningar som gjort att det dröjer.
Jag är däremot överlycklig över att ha hittat fotosidan. Mitt fotointresse har också fått en rejäl skjuts av inspirationen från andra medlemmar här.
Jag trivs här och uppfattar stämningen som varmt välkomnande,trevlig och kamratlig. Till skillnad från många andra sidor och forum.

Jag brukar också ge kommentarer och betyg på bilder trots min amatörstatus, och ser också att en del av dem jag kommenterat kommer in på min sida för att kika (på ingenting än så länge).
Jag har surfat runt och kikat på många bilder. Tar en titt på nya bilder i stort sett dagligen och kommenterar en del, skulle vilja kommentera fler ibland men tiden räcker ofta inte till.
Har läst fotosidans regler flera ggr och fått uppfattningen att om man inte gillar en bild så bör man helst låta bli att kommentera den åtminstone på ett alltför negativt sätt. Därför kommenterar jag nästan enbart de bilder jag verkligen gillar.
Av alla bilder jag sett hittills och alla kommentarer jag läst så har jag bara hittat en kritiker som gjort mig illa berörd och den medlemmen hade faktiskt lagt ut egna bilder. Jag kikade också på dennes kommentarer om andra bilder och konstaterade att det kändes som lite väl lågt. Med positiv uppmuntran i kombination med konstruktiv kritik kommer man mkt längre.

Personligen tycker jag att betygen verkar som en bra ide, man skall väl heller inte ta dem på "dödligt" allvar utan se dem som en hjälp att bedöma ett foto. Kanske upplevelsen med enbart 4 och 5 beror på att många bara kommenterar bilder de verkligen gillar.
Själv har jag sett många både 2 och 3 utan att stämningen blivit hätsk för det.
Tycker den konstruktiva kritiken som ges här är väldigt bra för det mesta och mottas på ett bra sätt med tacksamhet för tips och hjälp eller med djupare förklaring om hur man tänkt med bilden.

Det kommer ju jättemånga tips om hur man kan förbättra en bild med t ex beskärning som hjälpt mig att utvecklas enormt mycket i både hur man skall presentera en bild och hur man skall bedöma den.
Jag tycker att fotosidan är jättebra som den är, och jag gillar de allra, allra flesta medlemmarna här, resten kan man väl ignorera.
Kram på er, det är ju ni som trots allt gör hela fotosidan.

Näää

Jag plåtar en hel del, både småbild(Cnon EOS) samt mellanformat(Hasselblad)
Men jag lägger hellre mina pengar på film än på en scanner......
Det betyder inte att jag kommer med elaka kommentarer till andra som plåtar digitalt eller kör med scanner, och lägger upp sina bilder här. tvärtom.
Konstruktiv kritik varvat med uppriktigt beröm.
Beundrar många av fotograferna här.

Senast ändrad:
Från början har ju ingen nån bild uppladdad, sen är ju frågan hur lång tid det tar innan han/hon laddar upp nån.
Det kan man kanske inte riktigt ha koll på.

Att man skulle behöva ladda upp sin bild inom en timme, en vecka eller så tycker jag inte man kan ha nåt krav på heller.

Vissa har tillgång till allt det tekniska, en annan kanske registrerar sig glatt och väntar tills han kan köpa eller låna tillbehören.

Sen får man väl räkna med att det finns folk som bara registrerar sig för att titta på andras bilder och inte laddar upp själv, men det kan ju inte vara så farligt... Som andra tidigare har skrivit så kan det ju vara folk som älskar att titta på bilder men själv inte fotograferar.

Eftersom Fotosidan är helt suverän så förstår jag att folk dras hit, medlemmarna ökar ju hela tiden.

Däremot vill jag ha kvar betygen. Jag blir sporrad och motiverad av dom.

janne ö skrev:
Men lugn bara bilder kommer, det tar ett tag bara för jag måste själv vara nöjd innan dom kommer upp på sidan.

Hallå Janne läste ditt svar och tänkte ( hur nu det gick till men men) Kanske skulle du ladda upp några bilder och berätta varför du inte är nöjd och få tipps av några av alla kunninga fotografer på denna eminenta sida.

Jörgen

Tjenare Bossebarrskog!

Det kommer bilder. Men mina flesta bilder har jag liggande som neg. och eftersom jag inte kan scanna småbild så blir det inget förräns det kommer en filmscanner in i huset. Däremot så håller jag på med mellanformatsbilderna, och där kommer det några. Jag är nog för kritiskt mot mig själv bara, vill inte släppa från mig det jag inte känner för ännu. Känslan i svartvit fotandet är viktig tycker jag. Har provat och kört färgneg, men det blir inte samma känsla där. Även om jag tar bort färgen så vill det sig inte riktigt. Men risken finns att det kommer någon färgbild från mig med, även om jag just nu inte känner för just dessa bilder. Bilden måste mogna först.
Men visst tar jag färgbilder, familjekorten är ju ofta i färg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto