Caltha skrev:
Problemet är de många konton helt utan egna bilder som finns, ofta klart misstänkta som släktingar och vänner till existerande fotografer på fotosidan... De "korrumperar" kommentars- och betygssystemet
Detta har alltid faschinerat mig, varför vill man ta till fusk för att höja betygen på sina bilder? Det är väl ingen tävling vi håller på med.
Jag vill ha kommentarer som utvecklar mitt bildtänkande samt fotograferande, jag är inte behjälpt av att "syrran" ger mig en 5:a & en tjusig kommentar bara för att höja mitt medel!
Om detta var en tävling där man kunde vinna priser så har jag större förståelse att vissa korrupta människor tar till sådana metoder, här på fotosidan så känns det dock bara ytterst förvånande om folk gör så.
Caltha skrev:
De "korrumperar" kommentars- och betygssystemet och jag har märkt att man ofta får de elakaste och mest ogenomtänkta kommentarerna från medlemmar utan egna bilder - de har väl inget att förlora på det
Har du verkligen belägg för detta? Jag måste erkänna att jag har för lite bilder inne (ska bättra mig) samt kommenterar för lite. När jag dock gör det så har jag inte märkt något sådant, kanske man måste vara mer aktiv i kommenterandet för att märka detta?
Caltha skrev:
Därför tycker jag att kravet på att vara medlem för att få kommentera också ska vara ett krav på att verkligen vara aktiv fotograf, och beredd att ta kritik på sina egna bilder också.
Man ska absolut inte behöva vara fotograf tycker jag, vet inte hur det står i FS stadgar om denna fråga men min uppfattning är att det ska räcka att man har ett gediget bildintresse. Jag har en syster som inte fotograferar själv men sitter & tittar på bilder på nätet dagligen, hon är dock inte medlem här eftersom hon känner just det, att hon inte är fotograf.
Caltha skrev:
Jag tycker att en tidsgräns borde införas för nya medlemmar, har de inte laddat upp några bilder inom en viss tid så raderas kontot, för det visar ju att de inte är seriösa och kanske inte tänkt ladda upp något över huvud taget, kanske inte ens fotograferar själva... Och är det så att de bara inte fått tag på en scanner än eller så så får de väl helt enkelt vänta och skapa ett nytt konto när de har det.
Förstår inte varför man ska vara utestängd från FS bara för att man inte lägger in bilder?
Om det blir utrymmesbrist på FS så kan man tänka sig att medlemmar som inte varit inloggade under en lång tid först får ett varningsmail samt sedan blir bortplockade.
Mvh/Larsa som lagt in åt skogen för lite bilder...