claesjesper
Medlem
Tja
Tråkigt att mitt första inlägg ska bli ett gnälligt ett men jag måste skriva av mig lite. Hängt här ett tag och lärt mig en massa av den enorma samlade kompetensen som finns här.
Mitt canon 50 mm 1.8II började hacka i autofokusen och lämnade in gluggen, ett år och tre veckor efter inköp. Visste på förhand att detta är ett känt problem men kände att de optiska fördelarna samt priset skulle överväga. Enkel reklamation tänker jag. Eftersom garantitiden gått ut vill MM att jag skriver på ett papper där undersökningskostnaden på 500 spänn samt frakt ska betalas om man vill ha tillbaka objektivet om det är utsatt för fukt, tapp- och stötskada. Fine tänker jag, vårdar mina prylar och slänger absolut inte omkring dem och vet att jag inte gjort det med gluggen och skriver glatt på. Får besked från serviceverkstan att det är stötskadat och det kostar att få hem ett skadat objektiv. Jag avböjer. Inga pengar att bråka om direkt och tveksam hantering av MM med sådana "kontrakt". Vill egentligen inte ha massa klappar på axeln (jo lite) men är sur och behöver bara skriva av mig.
Nästa person som reklamerar på MM kanske ska ifrågasätta "kontraktet" om man inte får reklamera ändå, vilket jag tror.
//Jeppe
Tråkigt att mitt första inlägg ska bli ett gnälligt ett men jag måste skriva av mig lite. Hängt här ett tag och lärt mig en massa av den enorma samlade kompetensen som finns här.
Mitt canon 50 mm 1.8II började hacka i autofokusen och lämnade in gluggen, ett år och tre veckor efter inköp. Visste på förhand att detta är ett känt problem men kände att de optiska fördelarna samt priset skulle överväga. Enkel reklamation tänker jag. Eftersom garantitiden gått ut vill MM att jag skriver på ett papper där undersökningskostnaden på 500 spänn samt frakt ska betalas om man vill ha tillbaka objektivet om det är utsatt för fukt, tapp- och stötskada. Fine tänker jag, vårdar mina prylar och slänger absolut inte omkring dem och vet att jag inte gjort det med gluggen och skriver glatt på. Får besked från serviceverkstan att det är stötskadat och det kostar att få hem ett skadat objektiv. Jag avböjer. Inga pengar att bråka om direkt och tveksam hantering av MM med sådana "kontrakt". Vill egentligen inte ha massa klappar på axeln (jo lite) men är sur och behöver bara skriva av mig.
Nästa person som reklamerar på MM kanske ska ifrågasätta "kontraktet" om man inte får reklamera ändå, vilket jag tror.
//Jeppe