ANNONS
Annons

Media Markt. Både billig och svindyr.

Produkter
(logga in för att koppla)

KristianV3

Avslutat medlemskap
Vill bara skriva av mig lite.

Sitter vid en 26" skärm köpt på Media Markt för ett väldigt bra pris.

Jag brukar inte gå in på Media Markt då jag ansett att de beter sig lite "difust". (Difust = Inga träffar på pricerunner/prisjakt, då de inte har priser på webben.)
Skärmen köpte jag då det damp ner ett reklamblad i lådan.
Igår var jag runt och kollade på mini-dator och var då även in på Mediamarkt och tittade. Sprang av en händelse förbi hyllan med kameror och objektiv. Då senaste inköpet var ett "Tokina 16-50mm f/2,8" så fastnade blicken direkt på en sådan på hyllan.
Döm om min förvåning när jag såg priset. Nästan 9000 spänn???
"Kommer jag ihåg så fel? Detta skall ju vara en lågprisbutik? Eller?"
Hemkommen skyndar jag att leta reda på kvittot från Scandinavian photo. 4500 kr säger den, jag kom ihåg rätt... Kollar pricerunner och prisjakt. Samma pris idag, fast det är ingen som har den hemma just nu.

Men DUBBLA PRISET?
Så jag vill bara skriva ett varningens ord.
Jag säger inte att de är dåliga, de har bra priser på lockvarorna, men se upp med impuls köp i den butiken, kan bli kostsamt!

Efter igår, vågar inte jag handla nått jag inte har stenkoll på priset på hos Media Markt.

Men det är väl ingen nyhet, och MediaMarkt är inget lågprisställe. Det är allmänt känt att de har vissa lockvaror som de säljer till lågt pris, men att den allmänna prisbilden totalt sett ligger högre än på andra ställen. Man skall veta vad man skall köpa. Men sett från det perspektivet så är de bra, deras erbjudanden brukar vara riktigt bra.

Minneskort är dem heller inte billiga på. Jag kikade på minneskort där och upptäckte att exakt samma 8Gb CF kort jag inhandlat hos webhallen.com kostade 746kr mer hos mediamarkt i Nacka Forum. Priset var alltså 249kr för minneskortet hos webhallen mot 995 kr hos mediamarkt. Vad ska man säga..

Men sett från det perspektivet så är de bra, deras erbjudanden brukar vara riktigt bra.
Om de har tillräckligt med lockvaror hemma så att man inte efter att ha köat i en halvtimme bara erbjuds att köpa en liknande produkt till dubbla priset. Eller att erbjudandet verkligen stämmer och de inte skyller på feltryck, som beskrivits i en tråd här idag.

Vill bara skriva av mig lite.

Sitter vid en 26" skärm köpt på Media Markt för ett väldigt bra pris.

Jag brukar inte gå in på Media Markt då jag ansett att de beter sig lite "difust". (Difust = Inga träffar på pricerunner/prisjakt, då de inte har priser på webben.)
Skärmen köpte jag då det damp ner ett reklamblad i lådan.
Igår var jag runt och kollade på mini-dator och var då även in på Mediamarkt och tittade. Sprang av en händelse förbi hyllan med kameror och objektiv. Då senaste inköpet var ett "Tokina 16-50mm f/2,8" så fastnade blicken direkt på en sådan på hyllan.
Döm om min förvåning när jag såg priset. Nästan 9000 spänn???
"Kommer jag ihåg så fel? Detta skall ju vara en lågprisbutik? Eller?"
Hemkommen skyndar jag att leta reda på kvittot från Scandinavian photo. 4500 kr säger den, jag kom ihåg rätt... Kollar pricerunner och prisjakt. Samma pris idag, fast det är ingen som har den hemma just nu.

Men DUBBLA PRISET?
Så jag vill bara skriva ett varningens ord.
Jag säger inte att de är dåliga, de har bra priser på lockvarorna, men se upp med impuls köp i den butiken, kan bli kostsamt!

Efter igår, vågar inte jag handla nått jag inte har stenkoll på priset på hos Media Markt.

Du sa det. Det gäller att se upp. Men ...
Jag har funderat på ett Canon 100-400 L. Och det var dyrare hos Mediamarkt. Nu hade de inget hemma men de tog gärna hem det OCH om jag hittade det billigare någon annanstans så var de villiga att matcha det priset.
Så de är inte omöjliga att diskutera pris med.

När Media Markt skulle till att öppna första butiken här i Göteborg, så tänkte nog de flesta, (Även jag.) att äntligen lite konkurens från ny aktör, då priserna hos de etablerade låg väldigt lika. Här kommer en Tysk uppstickare som kommer pressa ner priserna på elektronik...
"Tjii" fick man!
Förutom skärmen, har mina besök i deras jätte butiker varit en stor besvikelse.
Letade navigator för ett tag sedan, hittade vilken modell jag vill ha, hos Media Markt, men köpte den givetvis hos en konkurent som var tusenlappen billigare. (Eller drygt 30%)
Ville som sagt bara skriva för att varna, men tydligen var det redan känt här på FS. Vilket jag är glad för.

À

Har aldrig haft problem med att få igenom deras prisgaranti.
Tycker faktiskt bra om butiken i Lund då jag oftast hittar varan jag sökt i lager och alltid fått bra pris på den.

Har aldrig haft problem med att få igenom deras prisgaranti.
Tycker faktiskt bra om butiken i Lund då jag oftast hittar varan jag sökt i lager och alltid fått bra pris på den.

Synd att de inte kunde hålla lågt pris från början.
Tokina gluggen jag tog upp är väl lite extremfall, men ändå...
Media Markt 9000kr - Etablerade säljare som Japan Photo och Scandinavian Photo, som också har butiker i stan, tar 4500kr..?

De har givetvis rätt att ta betalt vad de vill för varan.
Jag tycker bara inte om deras sätt. (Min personliga åsikt.) Att låtsas vara billigare, bara för att sedan ta duktigt betalt...

För mig är det inget stort problem, då jag i regel sitter hemma och kollar online. Där försvinner Media Markt direkt, då de inte har någon pris info online, förutom samma reklamblad i PDF format som trillar ner i lådan en gång i veckan.

Synd att de inte kunde hålla lågt pris från början.
Tokina gluggen jag tog upp är väl lite extremfall, men ändå...
Media Markt 9000kr - Etablerade säljare som Japan Photo och Scandinavian Photo, som också har butiker i stan, tar 4500kr..?

De har givetvis rätt att ta betalt vad de vill för varan.
Jag tycker bara inte om deras sätt. (Min personliga åsikt.) Att låtsas vara billigare, bara för att sedan ta duktigt betalt...

För mig är det inget stort problem, då jag i regel sitter hemma och kollar online. Där försvinner Media Markt direkt, då de inte har någon pris info online, förutom samma reklamblad i PDF format som trillar ner i lådan en gång i veckan.

Jag håller med om att det dels suger att dom inte har prisuppgifter online samt att det kan ta flera dagar att svara på ett mail som jag råkat ut för.

Nu har jag lärt känna en av killarna i Lund butiken så det är kanske därför jag gillar att smyga in där då och då.

Att ta 9k för en vara som kostar halva priset i annan butik är inte ok och det bör man anmärka på när man ser det i butiken.

Man måste ha bra koll på priserna för att handla på MediaMarkt. Jag hittade ett annat Tokina för 1200:- lägre pris där jämför med alla andra ställen jag kollat i våras, men det är definitivt inget generellt.

Det märkligaste är att det pris du sett bara gäller Nikon-versionen, medan Canon-versionen är minst 1300:- dyrare (5800:) på flera ställen, inklusive Scandinavian Photo!

Jag tror att MM ligger precis på riktpriset för det objektivet, utan att bry sig om att andra i praktiken inte följer dem.

Själv älskar jag MM men det är mest för att jag handlar mycket filmer och tycker dom har bra priser och erbjudande på det.

Men om jag ska nu köpa något dyrare så brukar jag oftast kolla på nätet först, bara för att dom är store betyder inte att dom att dom har super bra priser på allt.

Foto prylar verkar dom inte ha allt för bra priser verkar det som.

Man måste ha bra koll på priserna för att handla på MediaMarkt. Jag hittade ett annat Tokina för 1200:- lägre pris där jämför med alla andra ställen jag kollat i våras, men det är definitivt inget generellt.

Det märkligaste är att det pris du sett bara gäller Nikon-versionen, medan Canon-versionen är minst 1300:- dyrare (5800:) på flera ställen, inklusive Scandinavian Photo!

Jag tror att MM ligger precis på riktpriset för det objektivet, utan att bry sig om att andra i praktiken inte följer dem.

De ÄR billigare på en del produkter. Och exemplet med Tokina gluggen blev ju ganska extremt.

Jag ville bara gnälla av mig lite. ;-)
(det har släppt nu.)

Det är nog som du skriver, de ligger precis på riktpriset.
Vilket jag tycker suger. När de försöker ge sken av att vara billigast.
Jag citerar... "Allt annat känns puckat!" ... Slut citat.

Jag råkade vara i närheten och gick och in skulle ha ett Cockinfilter som dom ville ha 395:- för.
Jag hänvisade till Scandinavianphotos hemsida där priset är 295:-
och MediaMarkt sänkte till smma pris på stört. För mej.

På detta sätt bygger man inte förtroende till kund. Inte till mej i alla fall.

Jag råkade vara i närheten och gick och in skulle ha ett Cockinfilter som dom ville ha 395:- för.
Jag hänvisade till Scandinavianphotos hemsida där priset är 295:-
och MediaMarkt sänkte till smma pris på stört. För mej.

På detta sätt bygger man inte förtroende till kund. Inte till mej i alla fall.

"Allt annat känns puckat"
Känns som att de faller på eget grepp hela tiden. ;-)

Samma erfarenhet här, de sänker glatt om man påtalar ett "fel". Ofta behöver jag inte påtala några fel, här i Västerås ligger de bra till på det mesta för det mesta. Å andra sidan är jakten halva nöjet.

Vid ett tillfälle köpte jag en ljudanläggning till bra pris. Nästa gång när jag snubblade förbi hade de sänkt priset till långt under hälften av vad jag gav!! När jag påtalade det fick jag genast tillbaka mellanskillnaden och hade nu betalat ungefär 25% av vad konkurrenten i stan tog för samma apparat och långt under bästa pris på nätet. Jag hade inte vågat köpa den på Blocket för de pengarna.

När jag efter ännu någon vecka kikade på samma apparat igen så hade de dubblat priset igen, men det lät jag bli att påpeka, man vill ju inte gnälla hela tiden ;-)

Så visst, se upp, se upp, och utnyttja deras prisgaranti!

Brukar handla en del grejer på Media Markt just för att de har ett så stort utbud att välja på och har inte känt av att de legat högre i pris än andra, men inte så mycket under de andra heller.

Däremot så råkade jag ut för en annan grej i en MM-butik.. skulle köpa en ny bildskärm till datorn. Står och spanar in de olika skärmarna och tittar vad de har för in/ut gångar, ljusstyrka/kontrast osv.. det var säkert 30-40 st att välja på och till slut så bestämmer jag mig för en utav dem...
Pratar med en försäljare som har hand om den avdelningen och frågar lite om vad han tycker och förklarar vad jag ska ha den till och han pekar direkt på en specifik skärm. Då undrar jag vad som är skillnaden på den jag hade tittat ut och den som han förordade. Han kunde inte ge något svar.. Bara att den som han pekade på var det bästa allternativet. "Du kommer inte bli missnöjd". Men om man jämförde skärmarna så var det otroligt stor skillnad i färger och ljusstyrka, och jag påtalade detta. "Är det..?" kommer det då. Så jag sa att jag ville ha den som jag tittat på, som var några hundra dyrare. Efter en 20 minuters tjatande fick jag min vilja igenom.. och han erkände att jag hade rätt.
Undrar om de har någon sorts provision på vissa märken/varor..?

Brukar handla en del grejer på Media Markt just för att de har ett så stort utbud att välja på och har inte känt av att de legat högre i pris än andra, men inte så mycket under de andra heller.

Däremot så råkade jag ut för en annan grej i en MM-butik.. skulle köpa en ny bildskärm till datorn. Står och spanar in de olika skärmarna och tittar vad de har för in/ut gångar, ljusstyrka/kontrast osv.. det var säkert 30-40 st att välja på och till slut så bestämmer jag mig för en utav dem...
Pratar med en försäljare som har hand om den avdelningen och frågar lite om vad han tycker och förklarar vad jag ska ha den till och han pekar direkt på en specifik skärm. Då undrar jag vad som är skillnaden på den jag hade tittat ut och den som han förordade. Han kunde inte ge något svar.. Bara att den som han pekade på var det bästa allternativet. "Du kommer inte bli missnöjd". Men om man jämförde skärmarna så var det otroligt stor skillnad i färger och ljusstyrka, och jag påtalade detta. "Är det..?" kommer det då. Så jag sa att jag ville ha den som jag tittat på, som var några hundra dyrare. Efter en 20 minuters tjatande fick jag min vilja igenom.. och han erkände att jag hade rätt.
Undrar om de har någon sorts provision på vissa märken/varor..?

Det har väl alla butiker i princip? kolla elgiganten och deras jä..a tjatande om att man ska köpa LG tv, är övertygad om att dom har väldigt bra marginaler på detta märke tex

Det har väl alla butiker i princip? kolla elgiganten och deras jä..a tjatande om att man ska köpa LG tv, är övertygad om att dom har väldigt bra marginaler på detta märke tex

Kan vara så.. men man ska ju inte behöva tjata sig till att få köpa den skärm man vill ha, tycker jag i alla fall. Sen verkade han inte kunna så mycket om skärmarna heller.

Kan vara så.. men man ska ju inte behöva tjata sig till att få köpa den skärm man vill ha, tycker jag i alla fall. Sen verkade han inte kunna så mycket om skärmarna heller.

Ofta man går ifrån en butik och känner att det jobbet kunde jag göra bättre, ibland väldigt okunnig personal.

Dom få gånger man träffar på ngn som verkligen vet vad han/hon snackar om så blir man väldigt glatt överaskad

Ofta man går ifrån en butik och känner att det jobbet kunde jag göra bättre, ibland väldigt okunnig personal.

Dom få gånger man träffar på ngn som verkligen vet vad han/hon snackar om så blir man väldigt glatt överaskad

jag jobbar själv lite inne på MediaMarkts fotoavdelningen i malmö
kan ju säga med handen på hjärtat att vi har den bästa fotopersonalen vad det gäller kunnande om "foto"
men sen kan jag inte svara för dem andra butikerna runt om i landet.

och vi skall "ALLTID" ha lägsta priset på allt !

F

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.