Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Media Markt. Både billig och svindyr.

Produkter
(logga in för att koppla)
stämmer även med MM Barkarby att de matchar sina priser mot billigaste på nätet som också kör från generalagenten. Men det gäller ju att veta det. Men va fan, vill folk köpa dyrt så får de väl, och vi som vet kan ju köpa till bra priser hos dem. Jag köpte en 24/1,4 II Canonvidvinkel i somras, och när det gällde en så dyr glugg gick killen direkt in och kollade på nätet vilket pris jag skulle betala (vilket var mkt, men inte mer än någonannanstans). Sen måste vi i ärlighetens namn ge MM en eloge för glädjen att gå i deras butiker och kunna pilla och känna på alla kameror och objektiv utan att ha säljare som övervakar och pladdrar hela tiden, det är ju värt lite ibland, hehe.

Då kanske du känner Olle som brukar jobba i Lund?
Fantastiskt kunnig kille och väldigt tillmötesgående! Vet inte hur många timmar jag fastnat pga honom ha ha

Kan vara så.. men man ska ju inte behöva tjata sig till att få köpa den skärm man vill ha, tycker jag i alla fall. Sen verkade han inte kunna så mycket om skärmarna heller.

En del människor är helt enkelt inte skapta till att vara säljare. ;-)
Det är några år sedan nu. På den tiden när VHS var det som gälde.
Skulle köpa video. Behövde en aparat att kolla på hyrfilm med. Säljaren i butiken jag besökte, skulle prompt skicka på mig en aparat som var ny, med "sex video huvuden" (Fyra var standard). Spelade ingen roll vad jag sa, eller bad om. Han ville inte sälja nått annat än denna dyra apparat till mig. Slutade med att jag gick ut ur butiken, utan att ha köpt någonting. Hjälpte inte enns att tjata...

Det är klart att de har olika påslag på olika märken. Jag har själv jobbat som säljare av "småmaskiner" (Borrmaskiner, vinkelslipar, mutterdragare. osv..) Ibland fick man bätre pris på ett eller annat märke, klart man försökte sälja på kunderna dessa, för ordinarie pris. Men vill kunden inte ha, får man nöja sig med mindre...

Har ni sprungit på säljaren som säger "Jag har en sådan här hemma själv!" ;-)

...Sen måste vi i ärlighetens namn ge MM en eloge för glädjen att gå i deras butiker och kunna pilla och känna på alla kameror och objektiv utan att ha säljare som övervakar och pladdrar hela tiden, det är ju värt lite ibland, hehe.
Så sant!

Fast jag måste medge att jag har svårt för just MM. De spelar efter andra regler än de övriga aktörerna. Det hade varit OK om de var lite billigare på det mesta, men det är bara lockvarorna de har bätre pris på. Att man sedan kan pruta ner priset... Det viste jag inte. Kanske skall prova det.
Snart dags att titta ut nytt hemma bio paket. (TV+ förstärkare/högtalare.)

Alla stora kedjor som MM och elgiganten fungerar i princip på samma sätt,
man tar en vara och dumpar priset, tex ett populärt spel med den senaste version av konsolen Xbox 360.

Det är en förlust man räknar med eller så kan man se det som en utgift för reklam.

Har man bara lite koll på priser så kan man göra fynd.

Butikerna riktare sig väl till, "jag har röstat på socialdemokraterna i alla val så länge jag har haft rösträtt" typen av kund. ;)

Jag handlar oftast på MM (Högsbo i Gbg) därför att personalen är kunnig och att man kan klämma på grejerna i lugn och ro. Det är givetvis inga problem för personalen att sätta på ett visst objektiv på just det kamerahus man själv använder.

När man väl har bestämt sig för vad man vill ha, är det bara att be personalen kolla upp via nätet om varan finns billigare i ngn annan butik. Är det så, sänks priset direkt.

Har de senaste veckorna köpt ett ef 70-200/4L IS USM, en wacom bamboo och en Ricoh CX1 på MM och i samtliga fall fått lägsta möjliga pris.

Att MM dessutom har helt räntefria avbetalningsmöjligheter är ett plus.

MM och Expert kunde lika gärna byta namn. Det är min erfarenhet av MM. Väldigt kunniga säljare, de två gånger jag varit där (Högsbo).

jag jobbar själv lite inne på MediaMarkts fotoavdelningen i malmö
kan ju säga med handen på hjärtat att vi har den bästa fotopersonalen vad det gäller kunnande om "foto"
men sen kan jag inte svara för dem andra butikerna runt om i landet.

och vi skall "ALLTID" ha lägsta priset på allt !

Då får du slåss hårt med MM i Västerås, deras fotoavdelning går inte av för hackor heller. Skulle tro att Oscar mfl är medlemmar här också ;-)

På ett annat stort varuhus någonstans i Sverige frågade jag säljaren vad det var för paneler i en skärm jag kollade på och fick svaret LCD-paneler. I en annan butik, annan stad och annan kedja var säljaren helt övertygad om att Sony A700 var utmärkt att filma i HD-kvalitet med.

Vill slänga in en annan erfarenhet av MM, men det kommer från en kompis som lämnade in sin kamera för en skada på objektivet. Det gick att använda objektivet bara det att han vill fixa det så att inget smuts kommer in.
Fick 3 väldigt olika alternativ:
Alt 1. betala 2200:- så lagar dom skadan.
Alt 2. betala 1500:- så får kan tillbaka objektivet men inte lagat.
Alt 3. betala 1100:- så slänger dom objektivet åt honom.

Vad är detta för "service". Klart många plockar ut en avgift för att undersöka men detta är horribelt.

Kunniga säljare?

Läser att ni hittat på kunniga säljare på fotoavdelningarna på MM.

Roligt för er!! Här på vårt MM så kunde fotosäljaren inte ens sätta på objektivet på kameran! :-o Det om något borde väl ändå vara grundkunskap när man jobbar på den avdelningen? Eller? ;)

Läser att ni hittat på kunniga säljare på fotoavdelningarna på MM.

Roligt för er!! Här på vårt MM så kunde fotosäljaren inte ens sätta på objektivet på kameran! :-o Det om något borde väl ändå vara grundkunskap när man jobbar på den avdelningen? Eller? ;)

Kanske fick hoppa in en stund för nån annan? Allt är inte svart och vitt även om det varit fint.

På MM vid Toftanäs i Malmö är säljarna på fotoavdelningen riktigt bra. Två av dem har jobbat på Rajala tidigare.

När det gäller priser så säger jag bara pruta! Var inte fega utan diskutera och debattera priset. Jag prutade ner mitt Canon 70-200 4L från 7100 kr till 6290 kr. Samma gäller surroundsystemet och plattTVn som jag totalt prutade ner 4000 kr. De prismatchar ofta bästa priset via www.prisjakt.nu .

Ifall du spontanköper något för dyrt känns det lite fånigt att beskylla Media Markt för att du inte har koll på priserna.

När Media Markt skulle till att öppna första butiken här i Göteborg, så tänkte nog de flesta, (Även jag.) att äntligen lite konkurens från ny aktör, då priserna hos de etablerade låg väldigt lika. Här kommer en Tysk uppstickare som kommer pressa ner priserna på elektronik...
"Tjii" fick man!
Förutom skärmen, har mina besök i deras jätte butiker varit en stor besvikelse.
Letade navigator för ett tag sedan, hittade vilken modell jag vill ha, hos Media Markt, men köpte den givetvis hos en konkurent som var tusenlappen billigare. (Eller drygt 30%)
Ville som sagt bara skriva för att varna, men tydligen var det redan känt här på FS. Vilket jag är glad för.

Men talade du med någon på MM om det? Min erfarenhet är att de knappt ens kollar upp priset om jag hävdar att jag sett det billigare nån annanstans, de bara sänker och ibland ger en extra 10% rabatt.

Senast igår var jag inne och kollade efter en ny TV på MM i Nacka. Såg en intressant och påtalade att jag sett samma TV 1000 kr lägre på nätet. Deras prisgaranti gäller dock inte mot Nätbutiker (vilket är förståeligt och det är nog samma i alla butiker). Säljaren nämner då att deras prisgaranti gäller 1 månad framåt. Alltså om jag köper TV:n idag och hittar den till ett lägre pris nån annanstans eller hos MM inom 1 månad, även om priset sänkts efter mitt köpdatum (tex under mellandagsrean) så får jag mellanskillnaden tillbaka.

Detta känner iaf inte jag till att någon annan kör med?
Så helt illa tycker jag inte MM är.

Problemet med prisgarantin är att det tar en sådan sjujäkla tid att få igenom den. Kom ihåg då jag hade köpt min PS3 och hittade den på "vi hatar alla och drygar oss med våra kunder giganten" och gick då till MM och vill ha min prisgaranti och det tog jag skojar inte 15 MINUTER. En annan händelse var då jag skulle köpa minneskort och jag påpekade att kjell & CO sålde dem billigare då hävdade dem att deras extreme III kort var långsammare än de som fanns på MM. Slutade med att jag åkte till Kjell och handlade istället.

Jag råkade vara i närheten och gick och in skulle ha ett Cockinfilter som dom ville ha 395:- för.
Jag hänvisade till Scandinavianphotos hemsida där priset är 295:-
och MediaMarkt sänkte till smma pris på stört. För mej.

På detta sätt bygger man inte förtroende till kund. Inte till mej i alla fall.

Menar du att du inte får förtroende för en butik som utan att tjafsa sänker priset åt dig när du påtalar det?

Hur menar du att de borde gjort annorlunda??

"Ich bin doch nicht blöd" - Bätter avgasrör-svetsning än media markt

Nu kom visst ett krypterat svar :)

Hej Jag heter David Granberg och jag har inte utbildat mig till svetasare, men jag kan svetsa avgasrör på gamla bilar ändå.

Intresserad av att få ditt avgasrör svetsat? Jag gör det mycket bättre än media markt.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.