Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Med vilken optik når eos 30D sitt max?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Läste Nikon-tråden med samma fråga. Tycker frågan är intressant då jag har en Canon eos 30D med 50 mm F/1.4 och 100mm f/2.8 macro samt även ett 28-70 f/2.8. Vad tycker ni andra? Vad har ni för favoritobjektiv till era 30D? Eller för den delen även intressant för andra kameramodeller som ex 20D, 40D eller 50D...

/Christina
 
35l

Om du vill ha lite normal brännvid..så, 35L skulle jag köra på. Och den kommer att räcka till ditt nästa
uppdatering av hus också...Om du vill ha lite längre så välj 85L, extremt bra!
 
Håller med Peter. 35/1.4L är en absolut favorit (fast jag har den på 5D). Och 85:an är även den riktigt trevlig (både på FF och 1.6x crop).

Personligen tycker jag 200mm med kort skärpedjup på 5D är väldigt trevlig. Och innan jag gick över till FF var därför min 135/2L på 20D en absolut favorit.
Riktigt skarp redan från bländare 2, och ger trevlig oskärpa på 30D vid tex porträtt. Enda minus är priset och att den har rätt usla motljusegenskaper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.