Annons

Mecka med ett Pentax obkektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lill Ozzy

Aktiv medlem
Hej
Jag har fått ett Pentax 1:2.8 40mm av en kompis men problemet är att jag kan inte vrida fokus ringen till oändligt läge.

Det tar stopp vid 4 meter och jag undrar om man på egen hand törs plocka isär den här typen av objektiv och hur man i sådana fall går tillväga?

Någon kanske har en aning om vad felet kan vara och om det över huvud taget går att åtgärda.

Mvh
Tomas

Jag skulle inte ha tvekat, skruva på. :D Beror på hur rädd du är om det såklart men bara du skruvar tillbaka allt som det var innan så ska det inte vara några problem. Är det ett af-objektiv så kan det vara knepigt att laga men i ett manuellt är det bara mekanik (i af-optik kan sladdar eller liknande vara av) så det ska nog gå bra om du är försiktig.

Jag har lyckats laga ett objektiv en gång, ett af-objektiv som af:en hade pajjat på.

Hej Fabian
Tack för ditt svar. Det är ett manuellt objektiv smed kassaskåpskänsla :). Så det är väl bara tt sätta igång med någon form av metodisk ordning :).

Mvh
Tomas

Och lägg alla de små skruvarna i små olika fack så att de inte kan slarvas bort eller blandas.

(Passa även på att rengöra linserna om de är smutsiga.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar