Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mechanic - Vad är detta för kamera?
- Trådstartare efok
- Start datum
Olle
Aktiv medlem
Den liknar en Rolleicord III, som tillverkades 1950-1953. Tillverkningsnummer 1137000-1344050.efok skrev:
Och finns det någon som svara på vilken modell av Rolleicord detta är?
Objektiv
Carl Zeiss Jena - Triotar 1:3,5, f=7,5 cm T
MW
Fanns även med objektivet Schneider Xenar 75/3.5.
Olle
efok
Avslutat medlemskap
efok skrev:
Finns det någon som sitter med någon information om denna kamera?
Mechanic
Objektiv - Carl Zeiss Jena, Tessar 1:3,5=5cm T
Slutare - Compur Rapid
MW
Det är en Balda Mechanik.
När tillverkdes den?
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Det är en Balda Mechanik.
När tillverkdes den?
Jag har en sådan, spinner som en katt tom på sekunden!
Vad jag har kunnat luska fram verkar det vara en föregångare till Beltica:
http://www.camerapedia.org/wiki/Balda_Beltica
Som i sin tur har sina rötter i Baldina:
http://www.camerapedia.org/wiki/Baldina
Om du någonsin vill sälja din får du gärna höra av dig till mig.
ErlandH
Aktiv medlem
Vad jag kan förstå använde Zeissfabriken i Dresden namnet Mechanik 1948-51.Det är en Balda Mechanik. När tillverkdes den?
Edit: Det verkar som om även Baldafabriken använde namnet Mechanik under denna period. Kanske var det nåt östtyskt påhitt att företagen/fabrikerna inte skulle ha riktiga namn utan bara kallas "Mekaniska fabriken" respektive "Optiska fabriken" osv, beroende på vad de tillverkade.
Men vi kan nog slå fast att kameran är östtysk och tillverkad ungefär 1948-51.
Senast ändrad:
J. Patric
Aktiv medlem
Ägaren, Max Baldeweg, förlorade sin kamerafabrik Balda-Werke efter andra världskriget då den hamnade i den sovjetiska ockupationszonen.
Östtyskarna fortsatte att producera baldakameror i den då statligt ägda fabriken, men av rättsliga skäl blev de tvungna att sedan byta namn till "Belca-Werke", och senare under 50-talet när de slog samman några tillverkare till "VEB Kamerawerk Niedersedlitz". (VEB = Volkseigene Betrieb, folkägd drift = statligt ägt).
Modellnamnet "Mechanik" kan bero på det, eller så är det ett exportnamn på modellen. Namnet är inte vackert, så man kan förstå att de bytte till "Beltica" senare.
Max Baldeweg började igen med kameratillverkning i Västtyskland under namnet "Balda" (Balda Kamera-Werk - Max Baldeweg). Förutom nya baldakameror tillverkade de kameror under namnet Hapo för den stora tyska fotokedjan Photo Porst, som ägdes av Hanns Porst (HaPo).
Jag har en Balda Baldini från ca 1935 med 2,9/50 Xenar. Väl använd, men kvaliteten är otroligt bra! Så robust att den känns som en massiv bit mässing i handen, och när objektivet/bälgen fälls ut så snappar den perfekt i läge och sitter bergsäkert utan minsta spel. MYCKET stabilare kamera än Kodak Retina av samma period!
Hoppas att din kamera är lika stabil. Jäkla fin med Tessar och Compur-Rapid. Jag gillar Kodak Retina, men denna kamera från Balda borde förtjäna lika mycket beröm och omtycke hos användare av klassiska kameror. Dock inte hos samlarna, för då går priset upp.
Östtyskarna fortsatte att producera baldakameror i den då statligt ägda fabriken, men av rättsliga skäl blev de tvungna att sedan byta namn till "Belca-Werke", och senare under 50-talet när de slog samman några tillverkare till "VEB Kamerawerk Niedersedlitz". (VEB = Volkseigene Betrieb, folkägd drift = statligt ägt).
Modellnamnet "Mechanik" kan bero på det, eller så är det ett exportnamn på modellen. Namnet är inte vackert, så man kan förstå att de bytte till "Beltica" senare.
Max Baldeweg började igen med kameratillverkning i Västtyskland under namnet "Balda" (Balda Kamera-Werk - Max Baldeweg). Förutom nya baldakameror tillverkade de kameror under namnet Hapo för den stora tyska fotokedjan Photo Porst, som ägdes av Hanns Porst (HaPo).
Jag har en Balda Baldini från ca 1935 med 2,9/50 Xenar. Väl använd, men kvaliteten är otroligt bra! Så robust att den känns som en massiv bit mässing i handen, och när objektivet/bälgen fälls ut så snappar den perfekt i läge och sitter bergsäkert utan minsta spel. MYCKET stabilare kamera än Kodak Retina av samma period!
Hoppas att din kamera är lika stabil. Jäkla fin med Tessar och Compur-Rapid. Jag gillar Kodak Retina, men denna kamera från Balda borde förtjäna lika mycket beröm och omtycke hos användare av klassiska kameror. Dock inte hos samlarna, för då går priset upp.