Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MD/MC-Adapter till A77mk2?

Produkter
(logga in för att koppla)

LRV-

Medlem
Hej!

Har ganska nyligen införskaffat mig en A77mk2, och är mycket nöjd med den! Har ett gäng Sony-/Minolta AF-gluggar som jag använder till vardags, men är lite sugen på att använda några gamla Minolta MD/MC glas som jag har liggandes.

Nu till min fråga. Hur ser det ut med adaptrar till denna SLT? Jag har haft en MC/MD-adapter till min gamla Sony spegelreflexkamera (A300), och undrar om det går att få tag i en liknande till A77:an? Någon som har erfarenhet från området?

//Robban

Hej!

Har ganska nyligen införskaffat mig en A77mk2, och är mycket nöjd med den! Har ett gäng Sony-/Minolta AF-gluggar som jag använder till vardags, men är lite sugen på att använda några gamla Minolta MD/MC glas som jag har liggandes.

Nu till min fråga. Hur ser det ut med adaptrar till denna SLT? Jag har haft en MC/MD-adapter till min gamla Sony spegelreflexkamera (A300), och undrar om det går att få tag i en liknande till A77:an? Någon som har erfarenhet från området?

//Robban

Ingen erfarenhet från det området. Det enda jag egentligen har koll på är att adaptern behöver ha någon slags lins för att det ska gå att fokusera på objekt en bit bort eftersom MC/MD har kortare avstånd till sensor/film-planet än vad A-mount har.

Men det borde väl fungera på samma sätt på a77 som på a300, de har ju samma fattning. Kan du få tag på en likadan adapter som den du hade förut?

Det går inte att göra en adapter för SR-objektiv (MC, MD) på en kamera med A-fattning utan att ha optik i adaptern. Registeravståndet för SR-fattningen är nämligen kortare än registeravståndet för A-fattningen.

Det brukar inte bli så bra med en adapter med optik i. Det blir en liten teleförlängare av medelmåttig kvalitet. För sporadisk användning utan större krav kan det dock duga.

Ebay kan vara ett lämpligt ställe att leta på.

Tack för båda era svar. Har inhandlat en med optik i. Nu får vi se vad den går för ;)

Det går inte att göra en adapter för SR-objektiv (MC, MD) på en kamera med A-fattning utan att ha optik i adaptern. Registeravståndet för SR-fattningen är nämligen kortare än registeravståndet för A-fattningen.

Det brukar inte bli så bra med en adapter med optik i. Det blir en liten teleförlängare av medelmåttig kvalitet. För sporadisk användning utan större krav kan det dock duga.

Ebay kan vara ett lämpligt ställe att leta på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar