Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MC Rokkor på en A700?

Produkter
(logga in för att koppla)

pierrea

Medlem
Hej, jag har en MC Rokkor 100 mm Macro som jag gärna vill kunna använda på min Sony A700. Har en adapter till min Minolta 9000 men med den på funkar inte anslutningen till A700. Någon som vet om det går att fixa, t ex annan adapter? Vore synd att en helfräsch macrooptik inte kan användas...;-)
/ Pierre

Det går inte att ta någon bild, dvs exponerar inte. Tror det kom ett meddelande på displayen, har inte kameran i närheten och kan kolla det.

Du går in i verktygsmenyn, kugghjulet flik 2 tror jag och väljer "utl utan objektiv" = möjlig så funkar det. Helmanuellt iofs men det vet du säkert.

adapter

Det går inte att ta någon bild, dvs exponerar inte. Tror det kom ett meddelande på displayen, har inte kameran i närheten och kan kolla det.

Tror du måste ställa in kameran att exponera utan objektiv. Ska finnas under menyn någonstans.

Ps. är du nöjd med din A700? Funderar på att köpa en beg. Många A700 användare lär ju köpa eferföljaren som kommer här nu snart. = antagligen många på beg. marnaden..

Jo,
det funkar, se bara till att du aktiverat funktionen för att din kamera
ska kunna ta bilder utan objektiv. Då "lurar" man kameran,

C

Ska leta efter en sån funktion..
Är nöjd med kameran. Gick inte över till digitalt förrän knapppt två år sen. Köpte då det här huset + en 18-105 zoom.
/ Pierre

Tack för tipset! Var bortrest i helgen men hann i alla fall testa att mitt MC Makro fungerar OK i läget "utan objektiv".
/ Pierre

Var hittar man en adapter??

Hej, jag har en MC Rokkor 100 mm Macro som jag gärna vill kunna använda på min Sony A700. Har en adapter till min Minolta 9000 men med den på funkar inte anslutningen till A700. Någon som vet om det går att fixa, t ex annan adapter? Vore synd att en helfräsch macrooptik inte kan användas...;-)
/ Pierre

Hej Pierre!
En kollega till mig har en Sony A350 samt ett Rokkor MC 50 1,nånting. Vi hade idag en diskussion runt adapter varför jag genast gick in här på FS och sökte. Men de verkar lurigt att få tag på en adapter, hur har du (och ni andra) gjort för att få tag på en adapter? Har googlat lite men just MC-objektiven verkar omöjligt att finna på någon som har adapter till.

Tacksam för svar!

Mvh Ingvar

Hej Pierre!
En kollega till mig har en Sony A350 samt ett Rokkor MC 50 1,nånting. Vi hade idag en diskussion runt adapter varför jag genast gick in här på FS och sökte. Men de verkar lurigt att få tag på en adapter, hur har du (och ni andra) gjort för att få tag på en adapter? Har googlat lite men just MC-objektiven verkar omöjligt att finna på någon som har adapter till.

Tacksam för svar!

Mvh Ingvar

Adapters finns, men antingen får du leva utan oändlig fokus eller ha en glasbit/lens i adaptern. Väljer du en adapter med glasbit fungerar den i princip som en telekonverter. Tyvärr blir kvaliteten inte bra.

Jag har en Minolta 58mm 1.2 som jag har konverterat. Dvs. jag har ett Sony alpha mount på objektivet. Tyvärr är det mycket pill, men resultat blir mycket bra. Jag har oändlig fokus, hög kvalitet, fokus indikering och bländarinformation. Går bra att köra på tex. bländarprioritet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar