Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MC/MD objektiv till minolta digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå nu gör jag. :p Bilden som jag skickar med är tagen med md/af konvertern och ett minolta 50/2. På bländare fyra tror jag.

Bilagor

• minolta md.jpg
    minolta md.jpg
    48.6 KB · Visningar: 223
Tja, hyffsat men jag brukar köra med bländare 8 inställt och så överexponerar jag ett steg, blir oftast rätt exponering. Lite synd är det dock att bilderna blir softade på bländartal under 4 (iaf på mitt ex). Sen verkar den inte gilla stora telen heller, eller så är det så att mina gamla minolta telegluggar inte är skarpa. :p men jag kör mest med ett 50/2 och ett 135/3,5, riktigt skarpa på bländare 8!

Nja det är lite kepigt att ta kort med MC/MD objektiv men det är kul att testa lite. Just objektiv MD 50 F2 tycker jag med är bra. MC 50 1.4 el 1.7 är knepigare.

Kan ingen ge en lite guid om hur man konverterar sin MD eller MC glugg så att det fungerar hjälpligt på sin D5D/D7D.

För inte passar glugger dirket utan man måste väll modifiera fattningen lite?

Man måste köpa en konverter, se bild. Kolla på ebay, annars har jag en mailadress till en firma i Storbrittanien som hade ett ex för 1,5 vecka sen. Konvertern ger även en förlägningsfaktor på 1,2 också.

Bilagor

• adapter.jpg
    adapter.jpg
    17.7 KB · Visningar: 199
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar