Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MC-30 eller MC-36

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej

Jag hade tänkt köpa en trådutlösare, men jag är osäker på vad jag vill ha...

Jag gillar MC-30 för dess enkelhet, och att den inte använder batterier som alltid är slut... Finns det någon spärr på avtryckaren? Har ingen lust att stå i fem minuter och hålla knappen vid långa exponeringar, eller är det MC-36 som gäller då. Kan man ställa in exponeringstiden på MC-36? Exempelvis fem eller tio minuter, eller är det titta på klockan som gäller med båda?

/Jonas
 
Hej

Jag hade tänkt köpa en trådutlösare, men jag är osäker på vad jag vill ha...

Jag gillar MC-30 för dess enkelhet, och att den inte använder batterier som alltid är slut... Finns det någon spärr på avtryckaren? Har ingen lust att stå i fem minuter och hålla knappen vid långa exponeringar, eller är det MC-36 som gäller då. Kan man ställa in exponeringstiden på MC-36? Exempelvis fem eller tio minuter, eller är det titta på klockan som gäller med båda?

/Jonas

Finns en exakt kopia av MC-36 på eBay som jag köpt. Fungerar perfekt till en bråkdel av kostnaden av originalet.

Och ja man kan ställa in exponeringstiden, typ från nån bråkdel till flera timmar.

http://www.ebay.com/itm/Nikon-D700-...=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item3f0e65b273

Leffe
 
Jag har för mig att MC-30 har en låsknapp på baksidan men i övrigt är den helt dum, här måste du själv hålla koll på klockan. På MC-36 kan du ställa exponeringstiden om du använder bulbläge på kameran men du kan inte styra kameran i övrigt.

Tyvärr är bägge löjligt dyra i Sverige (995 resp 1395 hos Scandinavian Photo) så jag köpte precis som Leif en kineskopia på MC-36 från Hongkong för en tiondel. Även om den går sönder har jag råd att ersätta den många gånger om innan jag är uppe i samma pris som originalet.
 
Jag köpte en obegagnad kinesisk på tradera för omkring en hundring som funkar utmärkt. Den har halvt nedtryck, avtryck och möjlighet att låsa knappen intryckt för långa exponeringar. Dvs den har vad man kan önska sig om man inte vill ha timer eller andra extrafunktioner.
 
Vill du bara ha en med en låsbar knapp kan du hitta det i en svensk butik för 100-300 kr och på Ebay för kaffepengar.
 
Mc-36

Jag kör med MC-36. Den går att använda utan batterier om man bara behöver en trådutlösare. Den blir alltså inte oanvändbar bara för att batterierna tar slut. Bästa priset på den i Sverige får man hos Inet.se: 978kr. Det finns butiker som tar mer för en MC-30.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.