Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MBP 15" - Värt 1840kr mer i kostnad för i7 ist. för i5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian_

Aktiv medlem
Jag är på gång att gå över från PC till Mac.

Jag kan dock inte bestämma mig om det är värt 1840 kr mer i kostnad för en snabbare processor. (Intel Core i5 2.53GHz till Intel Core i7 2.66GHz). Eller är det mer värt att gå på i5 och uppgradera till SSD och 8 GB RAM?

Någon som vet vad som händer med garantin om man själv uppgraderar till SSD och mer minne? Apple tar ju onödigt mycket betalt för att uppgradera det vid beställning via apple store.

Jag kommer mestadels använda datorn till bildredigering i CS5 och mer sällan än ofta kanske redigera någon filmsnutt i HD. Samt så kommer jag även installera Windows7 på datorn (tyvärr ett måste eftersom jag programmerar i Visual Studio 2010).

Jag tycker att 1840:- inte är så mycket pengar i sammanhanget. Jag skulle gått på i7 även om skillnaden i prestanda mot i5 kanske inte är så stor så det märks i alla sammanhang. Uppdatera minnet kan man ju göra ändå ;)
En stor ssd och 8GB minne däremot kostar ju en del... Om det är värt det vet bara du... Har du en kamera som ger stora bildfiler tex? Öppnar du ofta nya bilder i PS så kan det ju vara irriterande att vänta dom sekunderna extra det tar tex.

Mycket minne är ju alltid bra, särskilt om du vill köra Windows på Macen via Parallels tex. Funkar dock bra för mig med 4GB, kan gå lite segare om man kör med windows parallellt. Bättre att bota med Windows direkt om man ska använda det.
Behöver du en stor och snabb arbetsdisk kan kanske en extern firewire 800 disk funka?

Byta disk och minne får man göra utan att garanti försvinner. Stor tom beskrivet i manualen hur man gör om jag inte mins fel..

Jag tycker att 1840:- inte är så mycket pengar i sammanhanget. Jag skulle gått på i7 även om skillnaden i prestanda mot i5 kanske inte är så stor så det märks i alla sammanhang. Uppdatera minnet kan man ju göra ändå ;)
En stor ssd och 8GB minne däremot kostar ju en del... Om det är värt det vet bara du... Har du en kamera som ger stora bildfiler tex? Öppnar du ofta nya bilder i PS så kan det ju vara irriterande att vänta dom sekunderna extra det tar tex.

Mycket minne är ju alltid bra, särskilt om du vill köra Windows på Macen via Parallels tex. Funkar dock bra för mig med 4GB, kan gå lite segare om man kör med windows parallellt. Bättre att bota med Windows direkt om man ska använda det.
Behöver du en stor och snabb arbetsdisk kan kanske en extern firewire 800 disk funka?

Byta disk och minne får man göra utan att garanti försvinner. Stor tom beskrivet i manualen hur man gör om jag inte mins fel..

Jag hade tänkt mig en mindre SSD disk i datorn eftersom jag lagrar allt på en extern NAS. Samt att jag även har vanliga USB anslutna externa diskar. Jo jag tänkter lite som du.. 1840 kr är inte så mycket i sammanhanget. Kanske lika bra att lägga det där lilla extra. Jag är ändå ingen som byter dator särskilt ofta så slår man ut det på ett par år eller tre så är det antagligen värt det. Jag har 5D Mark II så; ja, det är rätt stora bildfiler. Med lite lagermasker i PS på det så blir PSD filerna faktiskt rätt tunga att hantera. Jag sitter idag på en Core 2 Duo 2,53 Ghz och 3 GB RAM och en mindre bra GPU. Men vad jag sett från tester så ska i7 vara helt överlägset snabbare.

Hmm.. ja det lutar åt i7..

Tänk på att det tar 2-3 veckor att få en uppgraderad dator från Apple Store. Alltså inte 3 dar som det står.
Den ska efter beställning tillverkas i Kina och sedan fraktas till Nederländerna innan den fraktas till dig.

Tänk på att det tar 2-3 veckor att få en uppgraderad dator från Apple Store. Alltså inte 3 dar som det står.
Den ska efter beställning tillverkas i Kina och sedan fraktas till Nederländerna innan den fraktas till dig.

Jag vet! Jag beställde lite tidigare idag och jag har fått beställningsbekräftelsen också. Det står att beräknad leveransdatum hem till mig är 1-4 oktober.. och eftersom det är över en helg så är min gissning att det blir säkert runt den 4.

För den som är nyfiken i alla fall så vart det den med i7 processorn och uppgraderad skärm. Valde dock att inte uppgradera minne och disk eftersom det är onödigt dyrt att göra det via apple.

Är det någon som har nått tips om en bra prisvärd SSD hårddisk som skulle passa (64-128 GB)? Tänkte byta disk själv när jag får hem datorn. Är det bara en vanlig 2,5" SATA SSD-hårddisk man ska köra på eller är det någon annan typ man ska köpa?

Jag vet! Jag beställde lite tidigare idag och jag har fått beställningsbekräftelsen också. Det står att beräknad leveransdatum hem till mig är 1-4 oktober.. och eftersom det är över en helg så är min gissning att det blir säkert runt den 4.

För den som är nyfiken i alla fall så vart det den med i7 processorn och uppgraderad skärm. Valde dock att inte uppgradera minne och disk eftersom det är onödigt dyrt att göra det via apple.

Är det någon som har nått tips om en bra prisvärd SSD hårddisk som skulle passa (64-128 GB)? Tänkte byta disk själv när jag får hem datorn. Är det bara en vanlig 2,5" SATA SSD-hårddisk man ska köra på eller är det någon annan typ man ska köpa?

Prisvärd? När det är SSD är det prestanda som gäller, det är fel ställe att spara pengar på.

Kolla OCZ Vertex II...snabba, snabba.

Intel G2 med 80 eller 160 gb är prisvärda. Lite långsammare på att skriva än Vertex 2, men nog knappast nåt man märkar i praktiken. Det är nog mera frågan om SSD, eller inte SSD när det gäller prestanda i en laptop.

Thorsten

Intel G2 med 80 eller 160 gb är prisvärda. Lite långsammare på att skriva än Vertex 2, men nog knappast nåt man märkar i praktiken. Det är nog mera frågan om SSD, eller inte SSD när det gäller prestanda i en laptop.

Thorsten

Nej, det är stor skillnad (är på min tredje), speciellt när man kört dem ett tag.

Olika SSD skiljer enormt mycket i hastighet. Och glöm inte att MB/s är ungefär 8 gånger bättre än Mb/s.

Nej, det är stor skillnad (är på min tredje), speciellt när man kört dem ett tag.

Olika SSD skiljer enormt mycket i hastighet. Och glöm inte att MB/s är ungefär 8 gånger bättre än Mb/s.

Kan inte annat än hålla med här, det är otroligt stor skillnad mellan olika diskar.
Kom också ihåg att jämför skriv/läsvärden för både stora och små filer osv... tillverkarna tenderar att gärna visa det som just dom är bra på.

För övrigt kan man väl bara gratulera till en fin dator, och jag tycker att du gjorde helt rätt, att uppgradera processorn är ett helsike, men minne och hdd fixar vem som helst att byta!

Kan inte annat än hålla med här, det är otroligt stor skillnad mellan olika diskar.
Kom också ihåg att jämför skriv/läsvärden för både stora och små filer osv... tillverkarna tenderar att gärna visa det som just dom är bra på.

För övrigt kan man väl bara gratulera till en fin dator, och jag tycker att du gjorde helt rätt, att uppgradera processorn är ett helsike, men minne och hdd fixar vem som helst att byta!

Jag håller med dig. Tack för feedbacken! Det vart som sagt MBP 15" med i7 processorn. Har köpt en OCZ Vertex 2 nu på 120 Gb. Ska lite längre fram även uppgradera minnet i datorn men för stunden nöjer jag mig med 4 Gb RAM. Nu väntar jag bara på att få datorn levererad.. :)

Det beror väl snarare på att Apple fortfarande inte implementerat TRIM, som håller disken fit. Det finns i Windows 7, men lär väl hitta till mac osx inom en inte alldeles för fjärran framtid.

Mht. prestanda så finns det gott om tester på nätet, och ja, jag har koll på skillnaden mellan Mb och MB. Et bra ställe för hyfsat objektiv info är anandtech, där det finns benchmarks på bland annat cpu'r och inte minst ssd:

http://www.anandtech.com/bench/SSD/65

Den hårddisken som står längst ner på listan är den snabbaste mekaniska disken som finns att köpa. Dom som sittar i en MBP är urusla. Altså handlar det främst om att ha en ssd, snarare än vilken. Även dom sämsta är ljusår snabbare än mekaniska diskar.

Det beror väl snarare på att Apple fortfarande inte implementerat TRIM, som håller disken fit. Det finns i Windows 7, men lär väl hitta till mac osx inom en inte alldeles för fjärran framtid.
Att Windows behöver TRIM för att hålla kolla på ssd-diskar är otvetydigt, men att det skulle behövas på en Mac är inte lika säkert. Det finns test som visar att OSX klarar problemen lika bra utan TRIM.

Det där testet var väl rätt tveksamt, vilket dom även själva skriver. Anand har gjort ett test där han torterar en disk för att simulera lång tids användande. Här är en jämförelse av tre billiga ssd runt en hacka, alltså inte i den prisklass som vi pratar om här:

http://www.anandtech.com/show/3756/2010-value-ssd-100-roundup-kingston-and-ocz-take-on-intel/5

Kingston klarar tortyren utan att blänka, Intel disken är lätt lidande, medan OCZ'en är i princip oanvändbar efteråt. Har man inget TRIM-dugligt OS, då får man se sig för. Jag vet inte om dessa resultat gäller även för dom andra OCZ. Under windows 7 är detta inget att bekymra sig för.

PS. jag jobbar själv i OS X och är väldigt nöjd, i övrigt. Jag är dock inte så naiv så jag tror att det är perfekt, vilket många verkar vara övertygade om.

OCZ Vertex 2 och många andra nyare SSD hårddiskar använder Sandforce 1500 controller (eller nyare) som utför TRIM on-the-fly. Således behövs inget inbyggt TRIM-stöd i OS'et.

Då fick jag hem datorn idag och jag har lyckats installera SSD disken också. Kan bara säga WOW! Så snabb den är starta CS5 går fortare att starta än jag hinner blinka och att redigera tunga filer från 5D Mark II går så otroligt mycket snabbare än på min pc. Ska ge mig på bootcamp lite senare och installera Windows 7 också (vill inte höra nått gnäll om detta eftersom jag behöver windows för att kunna programmera C# i Visual Studio 2010). :)

Någon som vet vad som är lagom stort för en W7 partition..? jag tänkte mig 15-20 GB. Funkar det? Kommer i stort sett endast använda W7 för att kunna programmera i Visual Studio 2010 och alla projekt sparas antingen på ett NAS eller via dropbox. Så jag kommer verkligen inte spara nått på windowsparitionen.

Någon som vet vad som är lagom stort för en W7 partition..? jag tänkte mig 15-20 GB. Funkar det? Kommer i stort sett endast använda W7 för att kunna programmera i Visual Studio 2010 och alla projekt sparas antingen på ett NAS eller via dropbox. Så jag kommer verkligen inte spara nått på windowsparitionen.
Kan bli väldigt tight med 20GB, skulle kört på 30 för att vara på den säkra sidan.

OCZ Vertex 2 och många andra nyare SSD hårddiskar använder Sandforce 1500 controller (eller nyare) som utför TRIM on-the-fly. Således behövs inget inbyggt TRIM-stöd i OS'et.

OCZ Vertex 2, som alltså även jag kör 120gigvarianten av, är så påpulär att de står framme bredvid spelhyllan på webhallen.

Framtiden är trimfritt så denna del kan vi snart sluta diskuttera.

Jag kör f ö Win7 på min mac så jag klarar mig med Intel-SSDn utan att tappa fart.

Min prylgalna fotokompis köpte 2 vertex och raidar dem. Ska bli spännande och se vad som händer över tiden med hastigheten.

Då fick jag hem datorn idag och jag har lyckats installera SSD disken också. Kan bara säga WOW! Så snabb den är starta CS5 går fortare att starta än jag hinner blinka och att redigera tunga filer från 5D Mark II går så otroligt mycket snabbare än på min pc. Ska ge mig på bootcamp lite senare och installera Windows 7 också (vill inte höra nått gnäll om detta eftersom jag behöver windows för att kunna programmera C# i Visual Studio 2010). :)

Jobba inte in dig innan du kört bootkamp, du kommer kanske vilja installera om rubbet några gånger och det finns en liten riskt att det blir fel och eftersom installationen går så snabbt är det bättre att börja om istället för att lösa det som inte blev som du tänkt.
Jag skulle inte gå under 50GB, du kommer ångra dig om du tar bara 20-30.

Jag skulle inte gå under 50GB, du kommer ångra dig om du tar bara 20-30.

50GB? Windows 7 tar ungefär 15GB. Vad är det du hade tänkt han skulle ha så mycket extra till?
Min windows-partition är 40GB och har ungefär 15GB ledigt och då har jag nästan 10GB onödiga saker på den. Låter man bli att lägga sånt som inte måste vara där så räcker det fint med 20GB som absolut minimum, men 30 är en mer praktisk minsta storlek.

50GB? Windows 7 tar ungefär 15GB. Vad är det du hade tänkt han skulle ha så mycket extra till?
Min windows-partition är 40GB och har ungefär 15GB ledigt och då har jag nästan 10GB onödiga saker på den. Låter man bli att lägga sånt som inte måste vara där så räcker det fint med 20GB som absolut minimum, men 30 är en mer praktisk minsta storlek.

Då kan han inte ens tömma ett minneskort om han skulle behöva. Köra PS eller LR osv är inte heller att tänka på. Lite opraktiskt att boota om varje gång...

Om systemutvecklingen är ringa är det i så fall bättre att köra paralells.

Edit: Kollade just min jobbdator. 60 gig andvänds för win7, sql, studio 2008, 2010, oracle och PS inklusive tempmappar osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar