Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mayday: Lightroom obeslutsamt om färger

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Nödrop!
Jag sitter med ett par raw-filer (D800) som jag pysslar med i Lightroom 5.2. I de aktuella bilderna förekommer en röd klänning. När jag ska kolla på en bild i framkallningsmodulen tar det någon sekund under vilken klänningen har en nyans, och sedan byter den till en annan. Inget konstigt med det, Lightroom behöver väl tid på sig för att läsa in filen och applicera korrektioner, precis som det brukar ta någon sekund innan bilden ser helt skarp ut.
Lite märkligt är dock att såvitt jag kan se är det bara klänningen som byter nyans. Iofs det enda i bilden som är så rött.

Sedan när jag har redigerat klart och byter till biblioteksmodulen för att exportera byter klänningen nyans igen! Gissningsvis tillbaka till den som syntes den första sekunden ovan. Den nyansen hänger med i exporten. Samma sak om jag högerklickar och exporterar från framkallningsmodulen.
Detta gäller även om jag byter kamerakalibrering och drar i röd nyans och mättnad när jag framkallar.

Jag kan inte påminna mig om att jag varit med om detta tidigare. Känd bugg? Okänd bugg? Handhavandefel? Tacksam för hjälp!

Nödrop!
Jag sitter med ett par raw-filer (D800) som jag pysslar med i Lightroom 5.2. I de aktuella bilderna förekommer en röd klänning. När jag ska kolla på en bild i framkallningsmodulen tar det någon sekund under vilken klänningen har en nyans, och sedan byter den till en annan. Inget konstigt med det, Lightroom behöver väl tid på sig för att läsa in filen och applicera korrektioner, precis som det brukar ta någon sekund innan bilden ser helt skarp ut.
Lite märkligt är dock att såvitt jag kan se är det bara klänningen som byter nyans. Iofs det enda i bilden som är så rött.

Sedan när jag har redigerat klart och byter till biblioteksmodulen för att exportera byter klänningen nyans igen! Gissningsvis tillbaka till den som syntes den första sekunden ovan. Den nyansen hänger med i exporten. Samma sak om jag högerklickar och exporterar från framkallningsmodulen.
Detta gäller även om jag byter kamerakalibrering och drar i röd nyans och mättnad när jag framkallar.

Jag kan inte påminna mig om att jag varit med om detta tidigare. Känd bugg? Okänd bugg? Handhavandefel? Tacksam för hjälp!

Det är ett känt problem med Lightroom.

LR läser nämligen inte in kamerans inställningar. Under tiden du laddar en bild visas den inbäddade jpg-bilden vilken ju skapats i kameran så den är rätt. När bilden är färdigladdad visas bilden istället som LR tolkar den, oftast med lite mindre färg.

Lösningen brukar vara att skapa en profil i LR som ligger nära de inställningar du brukar ha, tex Vivid som färg, eller att helt enkelt jämt dra i reglagen så du blir nöjd åndå.

Alternativt att du gör RAW-konverteringen med något av leverantörens program.

Andra halvan av problemet vet jag på rak hand inte vad det kan vara.

Nja. Att den inte kan läsa raw-filen exakt med kamerans inställningar vet jag. Men det är inte det som är mitt problem, utan att Lightroom sedan verkar glömma de inställningar jag gjort i Lightroom när jag går från framkallning till export.

Jag ska kolla om en stund, jag har precis uppgraderat till sista versionen av LR (och PS).

Vad kör du för färgrymd?

I detta fall kör jag sRGB, och skärmen är inställd på att visa sRGB. Men det spelar ingen roll, eftersom jag ser färgskiftet på skärmen redan när jag går från framkallningsmodulen till biblioteksmodulen.

I detta fall kör jag sRGB, och skärmen är inställd på att visa sRGB. Men det spelar ingen roll, eftersom jag ser färgskiftet på skärmen redan när jag går från framkallningsmodulen till biblioteksmodulen.

Det du säger är alltså att oavsett vilka justeringar du gör i Develop så syns de inte i Library modulen. Dessutom, de syns inte heller på den exporterade kopian. De syns bara i Develop.

Det låter mycket märkligt.

Gäller det alla bilder? Gäller det alla typer av justeringar eller just bara färger?

Att library modeulen inte uppdateras skulle ju möjligen kunna bero på att någon preview fil är skadad men att även den exporterade filen saknar ändringar är oförklarligt.

Jag skulle prova att starta om datorn, ta en fika, och prova igen! :)

Det här är så otroligt märkligt.
Att starta om Lightroom, med eller utan datoromstart, gör ingen skillnad.
Nej det är inte alla justeringar som krånglar. Det verkar vara just den röda färgen. Gör jag hela bilden svartvit hänger det med till Bibliotek. Men röda saker ändrar nyans.
Det kan förstås vara mer än röda saker, men det är det enda jag upptäckt.
Och det gäller inte bara en specifik bild. Jag gick till en import av bilder jag gjorde för en vecka där. Samma sak, fast jag upptäckte det inte då.

Jag kan säkert ta skärmdump, vad det nu skulle hjälpa.

Din kamera är ställd på sRGB, den visas som preview i LR. Du redigerar, LR jobbar i en variant av ProfotoRGB. Biblioteket visar en preview. Du exporterar ställd till sRGB.

Vad händer om du startar Soft Proofing ("korrektur på skärmen") och anger som profil sRGB. Ungefär som i Biblioteket?

Vad händer om du startar Soft Proofing ("korrektur på skärmen") och anger som profil sRGB. Ungefär som i Biblioteket?

Nu är vi bortom min pay grade, men också något på spåren! Jag vet inte hur jag anger sRGB som profil för "korrektur på skärmen" (som jag aldrig använt tidigare), men väljer jag "korrektur på skärmen" under Visa i Framkalla, ja, då ser det faktiskt ut nästan eller precis som i Bibliotek.

Vad borde det säga mig?
(Och vad glad jag blir över att vara något på spåren!)

Det verkar vara just den röda färgen.

OK, då tror jag som ovan att det har att göra med färgrymderna. LR jobbar ju med en större färgrymd än den du exporterar till så då måste det förstås bli skillnad mellan det du ser i Develop och det exporterade resultatet.

Jag tycker dock att det borde vara så att den preview du ser i Library modulen borde vara lika med det du ser i Develop för nog är det väl så att Library också änvänder ProPhoto?

Ja vilken färgrymd jag exporterar till vet ju inte programmet förrän jag gör exporten. Biblioteksmodulen vet knappast mer om det än Framkalla.

Också: Jag hade fått för mig, men det var bara ett antagande, att om jag ställer in skärmen för sRGB och exporterar till sRGB hamnar jag rätt (sånär som på hur bra skärmen är kalibrerad). Och om jag ställer inte skärmen för AdobeRGB och exporterar till AdobeRGB hamnar jag också rätt. Men det är kanske inte alls så det funkar?

Möjligen mer data i fallet, möjligen överflöd. Skärmdumpar inifrån Lightroom.
Framkalla:
Framkalla.jpg
Bibliotek:
Bibliotek.jpg

(Never mind de uppenbara kompressionsartefakterna, dem skyller jag på mspaint.)

Jag har provat lite mer nu.
Problemet är inte avgränsat till D800-filer, jag får motsvarande trubbel med gamla D7000-importer.
Det verkar handla om att justeringar av nyans och mättnad i röd kanal, och kanske orange, inte tas emot av Bibliotek. De andra kanaler jag testat (de flesta) tycks dock inte lida av samma sjuka.
Knasigt.

Jag är inte säker på att detta är precis hela problemet, men det verkar vara större delen i alla fall.

Nej alltså, då är det urklickat. Slarvigt av mig att inte förtydliga det.
Jag tror inte att vi (jag) någonsin kom fram till grejen med softproofing? Det slutade nog med att jag blubbade om skärminställningar och att färgrymd ändå inte bestäms förrän jag faktiskt gör min export.

Video tittad på!
Jo mycket riktigt, slår jag på softproofing och väljer sRGB och slår på varningen för destinationsfärgomfång blir hela klänningen markerad.
Det enda sätt jag hittills hittat för att bli av med det är att dra ned mättnaden kraftigt på klänningsfärgen. Då är det å andra sidan inte mycket rött kvar i bilden.

Uff.

Jag misstänker att det börjar bli dags att call it a day.

Du får den effekten i LR mellan develop- och librarymodulen när färgerna klipper, fråga mig inte varför, men exporterar du till sRGB så har du inte mer mättade färger än du ser när du drar ner färgmättnaden under softproof.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar