Annons

Max slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

MGK

Aktiv medlem
Jag har en Canon 400D. Som jag kan se är max slutar tid 30sek.

Läste en artikel där de använt 9minuter och 40sek slutartid. Det kan jag inte testa med min kamera... frågan är vilka kameror som klarar det?

bäst att använda fjärrutlösare om man använder bulb, annars måste man hålla nere avtryckaren hela tiden

Finns det inget "bulb"-läge, där slutaren är öppen så länge du håller nere avtryckaren?

Det finns det på 30D i alla fall.

Du måste givetvis välja ett av de "kreativa lägena" d.v.s. Tv, Av, P eller M för att det ska gå. På full auto är 30 sek. max.

Fint! Missat BLUB. Testade nyss. Vid blub. Trycker ned avtryckaren ridån öppnas. Jag släpper avtryckar knappen efter önskad tid och vipps så stängs ridån.

Jag har lite funderingar kring det här med långa slutartider och batteriberoende kameror. Jag har själv en gammal RTS från 70-talet (som jag inte använder så mycket längre) och vid ett tillfälle råkade jag ut för det här på B-läget: Slutaren stängde efter några minuter av sig självt och det visade sig att batteriet inte var helt fräscht. Kan det vara likadant med långa tider och digitala kameror som ju tar mera ström? Visserligen är batterierna kraftigare men skulle det inte kunna hända på tider kring 10 minuter eller mer om batteriet är strax före laddningsdags?

Ombatteri tar slut under öppen ridå så blir det nog ingen bild på en digitalkamera. Antager jag

du tror inte den spara ner och stänger av sig innan det är helt slut. moderna prylar brukar lösa det ..t.ex. laptops osv.

Nu kommer jag inte ihåg om det blev någon bild när batteriet tog slut, jag lekte för en tid sedan med 30 minuters exponeringar och då tog batteriet slut ett par gånger. Med fulladdat batteri klarade jag nog tre-fyra så långa exponeringar med min 5D.

Bildresultatet blev skit, massor av heta pixlar. Men med 15 minuters exponeringstid gick det att få användbara bilder, om än med påtagligt brus också på iso 100.

/Daniel

Jag tog en slutartid på 2 minuter med bulb och efter 1 skrek handen nej släpp finns det inget läge där man öppnar slutären med ett tryck och svängern med ett till?

T-läge (oftast kallat). Finns såvitt jag vet inte på modernare kameror Tror dock att man brukar använda tråd/fjärrutlösare vid användning av B-läget och längre tider.

Senast ändrad:
[du tror inte den spara ner och stänger av sig innan det är helt slut. moderna prylar brukar lösa det ..t.ex. laptops osv.]

Man får hoppas att så är fallet. Men jag har inte testat. Jag tror inte ens Canon har tänkt på denna unika händelse. Har hållit på med elektronik och speciellt datorer i många år och jag vet att teknik som skall fungera enligt tillverkaren inte alltid fungerar. Ibland blir man förvånad över att det fungerar. Får se om jag testar när jag får min trådutlösare. Men jag tror att om batteriet tar slut under öppenridå så går bilden ut i rymden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar