Annons

Max för begagnad 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffan

Aktiv medlem
Sugen på att köpa en begagnad Canon EOS 350D, (har idag Canon powershot A95).

För att undvika att bli "lurad" vad skulle ni max ge för en 350D + kitobjektiv? En ny verkar landa runt 6500. Och nu har ju även 400D kommit ut.

Skall jag vänta ett tag med tanke på att 400D har kommit ut vilket kanske gör att 350D sjunker i begagnadepriser.
 
Hej

Jag har nyligen sålt min 350D(endast hus). jag fick 4000:-. Och då bör det tilläggas att jag hade den ute över en vecka, både här på FS och på blocket. Skulle inte ge mer än 4500-5000:- beroende på skick, ålder samt hur många exponeringar den gått.
 
Jag fick 5800kr för min 350d med 18-55 kitobjektivet +256mb och 512mb minneskort. Den var cirka 1 år gammal och jag fick den såld 15 timmar efter jag lagt ut den på blocket.
 
fluffan skrev:
Sugen på att köpa en begagnad Canon EOS 350D, (har idag Canon powershot A95).

För att undvika att bli "lurad" vad skulle ni max ge för en 350D + kitobjektiv? En ny verkar landa runt 6500. Och nu har ju även 400D kommit ut.

Skall jag vänta ett tag med tanke på att 400D har kommit ut vilket kanske gör att 350D sjunker i begagnadepriser.

hej!
I dagsläget max 4500:- med kit objektivet
 
Otroligt. Jag skulle inte våga pröjsa mer än 2-3 tusen för en begagnad 350D. Man har ju ingen aning om hur den hanterats under innehavet. Man tar en stor risk när man köper begagnat och då bör ju priset bli därefter.
 
lexus430 skrev:
Otroligt. Jag skulle inte våga pröjsa mer än 2-3 tusen för en begagnad 350D. Man har ju ingen aning om hur den hanterats under innehavet. Man tar en stor risk när man köper begagnat och då bör ju priset bli därefter.

lycka till

undrar hur mkt du vill ha när du säljer dina prylar
 
Givetvis vill jag ju ha så mycket som möjligt. I synnerhet som jag förmodligen är mer rädd om mina prylar än genomsnittet. Jag kanske är paranoid när det gäller begagnatköp och kanske inte helt realistisk vad gäller pris men att få 5 800 kr för en ett år gammal kamera som ny kostar några hundralappar mer, ja det är bara att gratulera säljaren. Givetvis kan man ju ha tur att hitta en välhållen begagnad kamera men i mitt fall köper jag nog hellre nytt än begagnat.

Min A80 gick lös på ungefär 4 400 kr för två och ett halvt år sedan. Nu är den förmodligen inte värd mer än 1 000 kr på begagnatmarknaden trots att den är i nyskick. 25% av nypriset är väl ganska rimligt som riktvärde på en begagnad kamera eller är jag helt fel ute? Dock ökar givetvis värdet ju nyare kameran är. ;)
 
lexus430 skrev:
Givetvis vill jag ju ha så mycket som möjligt. I synnerhet som jag förmodligen är mer rädd om mina prylar än genomsnittet. Jag kanske är paranoid när det gäller begagnatköp och kanske inte helt realistisk vad gäller pris men att få 5 800 kr för en ett år gammal kamera som ny kostar några hundralappar mer, ja det är bara att gratulera säljaren. Givetvis kan man ju ha tur att hitta en välhållen begagnad kamera men i mitt fall köper jag nog hellre nytt än begagnat.

Min A80 gick lös på ungefär 4 400 kr för två och ett halvt år sedan. Nu är den förmodligen inte värd mer än 1 000 kr på begagnatmarknaden trots att den är i nyskick. 25% av nypriset är väl ganska rimligt som riktvärde på en begagnad kamera eller är jag helt fel ute? Dock ökar givetvis värdet ju nyare kameran är. ;)

det är nog ingen som bryr sig hur mkt du har betalat för din kamera

själv kollar jag på hur mkt en ny kostar o hur mkt dom vill ha på blocket
sen brukar jag ligga strax under deras pris
då behöver man inte ha prylarna ute mer än 5dagar innan man säljer
om jag säljer för samma pris brukar jag ha mer utrustning

för den kameran får du nog 1000-1300:-
men dom flesta som byter upp sig mit en DSLR brykar behålla sina kompakta stället för att sälja dom billigt
 
Linda!

Jag tycker man ska vara realistisk och inte titta så mycket på vad vissa har fått för sina saker.

Du skriver att en Ny kamera kostar runt 6500:-
Du har helt rätt också att nya 400D ahr lanserats, vilket betyderatt 350D kommer sluta säljas vilken dag som helst.

Eftersom du vet vad en ny kamera kostar så tror jag inte du kan bli "lurad" på priset i alla fall.

Anser du att en 350D inte är värd mer än 4500:- då tycker jag inte att du ska köpa någon innan den kommer ner till 4500:- Eller 5000:- eller vilken gräns du nu satt. Förr eller senare kommer du alltid kunna köpa en kamera för dom pengar du vill.

Värre är isåfall skicket på kameran. Sliten, funktionen, antal exponeringar, detta är saker som jag tycker är viktigt, framförallt antal exponeringar, inte roligt att få byta slutaren för 3000:- efter 500 bilder. Det blir en dyr kamera...

Kanske det är bättre att köpa en splitter ny 350D innan den försvinner från marknaden? Fortfarande en mycket bra kamera.

Om jag hade velat ha en 350D så hade jag idag givit max 4500:- och max 10 000 exponeringar. Helst under.

I övrigt kan jag bara säga att 350D är en mycket bra kamera, otroligt bra kamera och fotograferingen kommer nog skjuta nya höjder! så att vänta för väntandets skull är bara tråkigt. Kamera ska vara roligt att använda, varför skjuta på det roliga? Nu ahr du alla höstfärgerna vid sjön som du kan plåta!!

/Kalle som precis gjorde sig själv sugen på att plåta höstfärger
 
Sikta högre!

Linda,

Om du har en Canon A95 så har du faktiskt en riktigt bra kamera, med dito ergonomi.

Om du vill ta ett steg uppåt, vad är du ute efter? Möjligheten att använda olika objektiv? Flexibilitet i andra avseenden? högre bildkvalitet?

Själv har jag en Canon A40, och en Canon 300D. Ergonomiskt är A40 skyhögt bättre än 300D, men 300D har ju både fler pixlar (större frihet vid beskärning, eller möjlighet att med behållning skriva ut på större papper), lägre brusnivå samt naturligvis ett riktigt brett urval av objektiv. Fast min Konica Minolta A2 har å andra sidan ännu bättre ergonomi än A40, för att inte tala om bildkvaliten.

Systemkamerornas kitobjektiv är kompromisser som styrs helt av möjligheten att sälja ett kamerahus som en komplett kamera utan någon merkostnad att tala om för vare sig tillverkaren eller köparen.

Om du köper en utgången och dessutom begagnad digital systemkamera så ska du aldrig ge mer än hälften av kameran kostade som ny. Digitala systemkamerahus är förbrukningsdelar, till skillnad från de gamla filmbaserade husen. Det märks på att det dräller av begagnade digitala kamerahus i annonserna på nätet.

Däremot kan du ge förhållandevis mer för ett riktigt bra begagnat objektiv. Varför inte vända på steken och välja ett förstklassigt, och gärna begagnat, objektiv, och sen köpa ett passande kamerahus som till exempel en Canon 20D, eller något motsvarande från någon annan tillverkare beroende på objektiv?

Canonhusen har för övrigt den stora fördelen att man kan använda objektiv från nästan vilken tillverkare som helst genom att sätta adaptrar på objektiven. Automatiken fungerar i alla fall, fast man får stå ut med att blända ned objektiven.

/Per Stymne
 
fluffan skrev:
Sugen på att köpa en begagnad Canon EOS 350D, (har idag Canon powershot A95).

För att undvika att bli "lurad" vad skulle ni max ge för en 350D + kitobjektiv? En ny verkar landa runt 6500. Och nu har ju även 400D kommit ut.

Skall jag vänta ett tag med tanke på att 400D har kommit ut vilket kanske gör att 350D sjunker i begagnadepriser.

köp från tyskland så kan vi dela på frakten ;)

går att beställa ny 350D hus för 5499:- inkl frakt "2pers" blir ännu billigare om man är fler
funderar själv på 400D som kostar 1000:- mer
kitobjektivet går det att hitta här för 3-400:-


det är sjukt att man kan spara över 5000:- om man beställer 5D eller 1D Mark II N
 
Ring till Cyberphoto eller någon annan firma och fråga vad dom vill ge för en 350, lägg till någon 100-lapp och du har ett skäligt pris.

Själv skulle jag inte ge mer än 3500kr för en begagnad 350. Halva priset ca: tycker jag är ett vettigt pris.

Men eftersom det är du som skall köpa kameran så måste du själv ta ställning till vad du är beredd att betala.

Vad folk begär och vad dom fått är ointressant. Kolla på Tradera, där bjuder dom 3000 kr för något dom kan köpa i butik för endast 1800.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.