ANNONS
Annons

Mattskiva/Fokuseringsskiva till 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Hej

Är nyfiken ang mattskiva till min 50D. Har sökt runt & har inte riktigt fått kläm på de olika typer som finns. Fokuserar väldigt sällan manuellt & om det skulle hjälpa så fotar jag mkt rörelse.

Hittade en länk ifrån en av trådarna om de olika skivorna som finns för 50D http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_96&osCsid=0531e17bf8b8b943b6368231a8dea166

Det är så att jag har en 50D med följande optik då jag har hört att det kan vara till nackdel med ljussvaga optik om man byter till annan mattskiva.

Canon 70-200 f4L
Sigma 18-50 2,8
Tokina 11-16 2,8
Lånar även lillasysters Canon 50 1,8 ibland

Finns det någon som ev fotar samma motiv som jag i rörelse & har bytt skiva så är jag väldigt tacksam för hjälp om detta skulle förbättra nåt i fotandet. :)

Edit hittade en bra jämförelse men frågan vilken som fungerar bäst?
http://www.focusingscreen.com/privacy.php

Senast ändrad:
Hej!

Varför skall du byta mattskiva? Jag är ingen expert men det jag läst om olika mattskivor så byts det framför allt för att man vill fokusera manuellt!? Då är andra mattskivor bättre än orginalet vad jag förstår. Så, vad är det du söker som inte orginalet kan leverera?

Hej

Är nyfiken ang mattskiva till min 50D. Har sökt runt & har inte riktigt fått kläm på de olika typer som finns. Fokuserar väldigt sällan manuellt & om det skulle hjälpa så fotar jag mkt rörelse.

Hittade en länk ifrån en av trådarna om de olika skivorna som finns för 50D http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_96&osCsid=0531e17bf8b8b943b6368231a8dea166

Det är så att jag har en 50D med följande optik då jag har hört att det kan vara till nackdel med ljussvaga optik om man byter till annan mattskiva.

Canon 70-200 f4L
Sigma 18-50 2,8
Tokina 11-16 2,8
Lånar även lillasysters Canon 50 1,8 ibland

Finns det någon som ev fotar samma motiv som jag i rörelse & har bytt skiva så är jag väldigt tacksam för hjälp om detta skulle förbättra nåt i fotandet. :)

Edit hittade en bra jämförelse men frågan vilken som fungerar bäst?
http://www.focusingscreen.com/privacy.php

Hej!

Varför skall du byta mattskiva? Jag är ingen expert men det jag läst om olika mattskivor så byts det framför allt för att man vill fokusera manuellt!? Då är andra mattskivor bättre än orginalet vad jag förstår. Så, vad är det du söker som inte orginalet kan leverera?

Tack för ditt svar Sven.

Eftersom jag inget kan om mattskivor så gissar jag så här: Eftersom jag kör med mittpunkten på fokuspunkterna så är denne så pass liten synlig att när nu motivet kommer så hinner jag ev inte se vart jag lägger fokuseringen på motivet. Kanske en annan mattskiva skulle underlätta träffsäkerheten?

Sorry, det övergår min erfarenhet o kunskap. Har dock lite svårt att se hur en annan mattskiva skulle göra att du lättare ser vilken fokuspunkt som använts. Jag gör som många andra - ställer kameran så att endast mittpunkten är aktiv. Då vet jag vad som händer.

Tack för ditt svar Sven.

Eftersom jag inget kan om mattskivor så gissar jag så här: Eftersom jag kör med mittpunkten på fokuspunkterna så är denne så pass liten synlig att när nu motivet kommer så hinner jag ev inte se vart jag lägger fokuseringen på motivet. Kanske en annan mattskiva skulle underlätta träffsäkerheten?

Nu har jag ingen 50D men jag har bytt skiva i mina Canon hus till den som har rutnätet men det är av en helt annan anledning. För övrigt så tror jag precis som Sven att skivan har ingen betydelse för synligheten av fokuspunkter.

Fokuspunkterna syns lika bra, oavsett skiva.
Rutnät satte jag in i 40D. Bra om man ska fotografera sånt som det är viktigt att det blir rakt, för att bilden ska se vettig ut.

Specialskivan för manuell fokusering använder man om man har optik med åtminstone bländare f/2,8 som största öppning. Originalskivan och rutnätet har egenheten att inte visa fokuseringen med större noggrannhet än motsvarande det skärpedjup man får vid f/4, ungefär. Med en EF 50 mm f/1,4 USM på kameran blir det alltså svårt att veta om man verkligen ställt rätt. Precisionsskivan klarar bättre av att visa de korta skärpedjup som man då har att jobba med. Nackdelen med den skivan är att om optiken inte har åtminstone f/2,8 som största öppning blir den rätt mörk att titta genom. Detta är förstås också anledningen till att denna sortens skiva inte är standard. Många har optik i klassen f/3,5-5,6 och använder autofokus. Därför gör tillverkarna skivor optimerade för detta som standardskivor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar