Annons

Mattias Karlssons DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

Fogge

Medlem
Satt och surfade runt lite och hittade ett par filmer av denne Mattias, som undervisar på högskolenivå i Jönköping om fotohantering i Photoshop. Det verkade enkelt och pedagogiskt nog och i en av dem (hur man gjorde enskilda färgdetaljer i en svartvit bild) så tipsade han om hans DVD: http://www.moderskeppet.se/dvd/bestof.php

Den verkar ta upp rätt mycket som jag tänker mig att man kan behöva kunna och jag tror att det är välspenderade pengar (jag har lite tid att sitta och "leka" i Photoshop och vill inte vara beroende av mina vänner/andra personer vid frågor, men vill lära mig att trolla fram de saker jag kommer vilja göra när jag ska börja efterbehandla bilder i PS).

Jag kan lite grunder i PS, typ vad ett lager är och hur man kan använda dem för att måla på masker för olika effekter, men har ingen aning om kurvor, histogram eller typ någon av de andra umptielva inställningarna som finns.

Någon som har erfarenhet av DVD:n i fråga? Kan den vara värd sina pengar (Jag är inte särskilt fattig ;-D, men jag vill veta om jag kommer lära mig nog mycket på fem timmar för att det ska vara värt investerad tid och kostnad.) som en liten grundkurs i PS?

Är dvd:n om svartvitbehandling något att ha (mastiga nio timmar material)? Jag hade tänkt att fixa mina mer konstnärliga alster till s/v (artsy som tusan) men vet inte om det räcker att plåta s/v eller om man får bäst resultat med mer efterbehandling.
 
Fogge skrev:
...vet inte om det räcker att plåta s/v eller om man får bäst resultat med mer efterbehandling.

Du har helt klart en bättre utgångspunkt om du plåtar i färg och konverterar till svartvitt i efterbehandlingen. Då kan du jobba med de olika färgkanalerna monokromt. Det finns en mängd olika sätt att göra det på som ger olika resultat.
Om man redan vid fototillfället vill se om bilden kommer göra sig svartvit kan man ju fota jpg+raw, med svartvitt på jpeggen, men ändå ha färgkanalerna kvar i rawfilen om man vill leka vidare.

/jer
 
Hej, Christoffer!

Jag har inte köpt någon av Mattias DVD:er än, men det har jag tänkt göra. Att döma av den höga kvaliteten på de videoguider jag har sett på Moderskeppet tror jag absolut att DVD:erna är värda sitt pris.
Jag blev stormförtjust i själva formatet, instruktioner i videoformat alltså. Det kändes så tydligt och pedagogiskt på ett sätt som en manual i ren textform med några enstaka bilder nog har väldigt svårt att nå upp till.

Sedan håller jag absolut med Jerry. Fota i färg! Det ger enormt mycket större möjligheter vid redigeringen till svartvitt än om du bara har en gråskala att utgå från.

Mvh.
Lasse C
 
Svart-Vitt
Beroende på kamera så kan man ju plåta både RAW+Jpeg samtidigt och då få RAW'filen som orginal och JPG'en som svartvit. I kombination med att kunna applicera grön eller rödfilter direkt i kamerans mjukvara så tycker jag att den svart-vita jpg'en fyller sin funktion väldigt väl som preview för att kolla tonskalor eller annat ibland. Och har man tur, som jag har så är den svart-vita jpen rätt nära den effekten jag ändå brukar vilja ha i photoshop. Sen räcker det med att skruva på curves lite. Har man inte möjligheten eller är nöjd med resultatet går det att skruva till leda i photoshop om man plåtat i färg.
 
Jag har köpt en DVD från Moderskeppet och kan bara säga att den verkligen var värd priset. Mattias resonerar på ett föredömligt pedagogiskt sätt och skivan skapar mersmak. Bara att handla!

/Lasse
 
har dvdn "från färg till svartvitt" som mattias gjort, vi pratar om ca 9 timmar pedagogiskt lärande.
otroligt prisvärd.
han tar inte bara upp olika sätt att konertera till sv, han går igenom levels, curves, handkolorering och toningar m.m.

slå till!
 
Sagt och gjort, båda DVD:erna är beställda. :)

Han har ju generös returpolicy i värsta fall, men jag tror det blir värt pengarna, både för inspirationen och för att slippa jaga amatörtutorials på nätet.
 
Fogge skrev:
Sagt och gjort, båda DVD:erna är beställda. :)

Han har ju generös returpolicy i värsta fall, men jag tror det blir värt pengarna, både för inspirationen och för att slippa jaga amatörtutorials på nätet.

Och du borde fått dem med posten oxå... ;-) Jorå, jag har generös policy. Men jag har sålt 2000 och fått en i retur. Så jag känner mig trygg i att du blir nöjd.
 
Är även jag lycklig ägare till från "färg till svartvitt.." Otroligt välproducerad och pedagogisk.
 
"Från färg till svartvitt(och tillbaka)", är oerhört bra. jag rekommenderar den både till vana och kanske mindre vana PS-användare. Pedagogiken är klockren och han går igenom de allra lättaste konverteringarna till de mer avancerade.

Har inte hunnit se avsnitten om toning än, dock.

Mvh,
 
jag som bara har fått händerna på PS7 då, har jag också nytta av DVD:n?
Är det mycket allmänt som funkar både i tidigare versioner av PS och i andra program (GIMP)
 
Gurra G skrev:
jag som bara har fått händerna på PS7 då, har jag också nytta av DVD:n?
Är det mycket allmänt som funkar både i tidigare versioner av PS och i andra program (GIMP)

GIMP kan jag inte svara på (jag är inte så förtjust i det, jag vet att det är gratis men jag tycker det är omständigt). 7:an ska i princip allt i båda DVD:erna fungera i. Med nåt enstaka undantag.
 
Jag kan oxå hålla med om att DVDérna är absolut värda sina pengar.
Mattias är kunnig och har ett lätt och pedagogiskt sätt att dela med sig av sin kunskap.
Sen är ju även hemsidan www.moderskeppet.se en guldgruva när det gäller tips och trix i Photoshop.
Och är det någonting man inte förstår så brukar det inte ta lång tid innan man får en förklaring eller ett svar på sina funderingar.
Så alla som är det minsta intresserad av photoshop kan känna sig trygga att lägga dessa småslantar på DVD-skivorna.
 
moderskeppet skrev:
GIMP kan jag inte svara på (jag är inte så förtjust i det, jag vet att det är gratis men jag tycker det är omständigt). 7:an ska i princip allt i båda DVD:erna fungera i. Med nåt enstaka undantag.

Då kan du nog betrakta dig som 299 kr rikare snart :)
 
Gurra G skrev:
jag som bara har fått händerna på PS7 då, har jag också nytta av DVD:n?
Är det mycket allmänt som funkar både i tidigare versioner av PS och i andra program (GIMP)
Hej, Gustaf!

Jag använder Elements 3. Många saker i CS2/CS3 går att fejka eller simulera någotsånär i Elements, fast det blir oftast mycket krångligare.
PS7 kan jag inte uttala mig om, men jag testade GIMP för en tid sedan, eftersom det blev så höjt till skyarna och sades vara i klass med stora Photoshop, och eftersom jag känner mig lite begränsad av Elements 3. Jag upptäckte att GIMP saknar justeringslager! Där sjönk mitt intresse för GIMP som en sten.

Det innebär också att många guider på Mattias DVD:er där han jobbar med justeringslager förmodligen blir om inte omöjliga så fruktansvärt knökiga att följa i ett program utan justeringslager.

I övrigt verkar funktionerna i GIMP i sig stämma ganska väl överens med dem i PS, men utan justeringslager är det inget jag vill använda som ersättare till Elements, och jag tror också som sagt att många av Mattias guider blir svåranvända då.
Det vet naturligtvis Mattias bäst själv, men det är min gissning baserad på de av hans videoguider jag har sett. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh.
Lasse C
 
Hej igen!

Det var för sent att redigera mitt förra inlägg.
Vad jag ville lägga till och förtydliga var att jag skulle tro att det går ganska bra i PS7 eftersom det är ett Adobeprogram och är den högsta versionen av Photoshop innan de gick över till att kalla det CS. Och dessutom eftersom jag med lite extra arbete kan följa en del av Mattias CS2-guider i Elements 3.

Men jag har ingen erfarenhet av PS7, så säker är jag inte. Elements 3 är väl trots allt nyare än PS7 såvitt jag vet, så något grundläggande kan möjligtvis ha ändrats generellt i både stora Photoshop och Elements efter PS7, men min gissning är att det går hyfsat med PS7. Återigen, rätta mig gärna om jag har fel. Bättre kunskaper sitter aldrig ivägen.

Mvh.
Lasse C
 
tack för infon
har redan beställt ett ex så vi får väl se om den går att ha i PS7, litar på Mattias i det fallet

GIMP använder jag bara ibland ås det ska inte vara nåt problem
 
Hör gärna av dig och berätta hur det gick med 7:an sen. Om det är nånstans du kört fast. Bra för mig att veta nu när jag spelar in fortsättningen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.