Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

matssons Foto i Lund

Produkter
(logga in för att koppla)

b1967

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver rengöra sensorn på min Nikon D7000 och är inte så sugen på att skicka in den till Nikon då det ju kan ta ett par veckor innan jag har tillbaka kameran.

Så jag tänkte lämna in den på Matssons Foto i Lund istället då de säger att de kan fixa det.

Är det någon här som har någon erfarenhet av kameraservice hos Matssons Foto? Är de duktiga på det?
 
Jag känner alla på Mattssons Foto och är kund där sedan 1978
Jag tror du har missuppfattat vad de kan hjälpa till med och att de lämnar in kameran till service/rengöring i Malmö där det finns 2 st bra kameraverkstäder att tillgå med snabb service om sensorn är mycket smutsig.

Mattssons har själva inga tekniker men de kan hjälpa till med flertal saker som att blåsa av sensorn , spänna skruvar, byta mattskiva, kontrollera batterier osv . Stefan, Ola, Anders mfl som jobbar där har lång erfarenhet av kamerautrustningar.

Du kan rengöra sensorn själv med hjälp av en sensorrengöringssats som du kan köpa på Mattssons Foto, lite pilligt och kräver lite vana beroende på vilken kamera som skall rengöras, ett APS spegelhus är betydligt trängre än en 24x36 och har man otur/ gör fel så kan man tillföra mer skit på sensorytan från spegelhusets väggar
 
Senast ändrad:
PS har du några frågor , ser att du bor i Lund
Tillsammans med Lars Kjellberg så gjorde Lars och jag den första artikeln om sensorrengöring 2000-2001 till tidningen Photodo. Jag har rengjort ett antal kameror själv från D1x fram till dagens 5dmk2 som jag använder mest i dagsläget
 
Senast ändrad:
Jag känner alla på Mattssons Foto och är kund där sedan 1978
Jag tror du har missuppfattat vad de kan hjälpa till med och att de lämnar in kameran till service/rengöring i Malmö där det finns 2 st bra kameraverkstäder att tillgå med snabb service om sensorn är mycket smutsig.

Mattssons har själva inga tekniker men de kan hjälpa till med flertal saker som att blåsa av sensorn , spänna skruvar, byta mattskiva, kontrollera batterier osv . Stefan, Ola, Anders mfl som jobbar där har lång erfarenhet av kamerautrustningar.

Du kan rengöra sensorn själv med hjälp av en sensorrengöringssats som du kan köpa på Mattssons Foto, lite pilligt och kräver lite vana beroende på vilken kamera som skall rengöras, ett APS spegelhus är betydligt trängre än en 24x36 och har man otur/ gör fel så kan man tillföra mer skit på sensorytan från spegelhusets väggar

Tack för svaret!
Vill helst inte pilla med rengöringen själv och riskera att smutsa till det ännu mer. Jag får väl ta en sväng till Matssons så får vi se om de kan hjälpa på plats eller om de behöver skicka den vidare till Malmö, vilket ju ändå är bättre än att skicka den fram och tillbaka till Stockholm. Det verkar ju på din kommentar i alla fall som att de kan kameror och på ett eller annat sätt kan hjälpa mig.
 
PS har du några frågor , ser att du bor i Lund
Tillsammans med Lars Kjellberg så gjorde Lars och jag den första artikeln om sensorrengöring 2000-2001 till tidningen Photodo. Jag har rengjort ett antal kameror själv från D1x fram till dagens 5dmk2 som jag använder mest i dagsläget

Vi får se vad som händer på Matssons, behöver jag mer info efter det kanske jag hör av mig.
 
Lättast är sällan bäst!

Hejsan!


Jag vill bara säga en sak och kanske förändra ditt sätt att se detta på...
För drygt ett halvår sedan skulle jag få en rengöring gjord på min Nikon D3.
Fick också för mig att det skulle vara "jobbigt" att skicka iväg min kamera
till nikon i sthlm för att göra en så enkel sak...

För att göra en lång historia kort, firman som fick i uppdrag att rengöra min
sensor lyckades repa filtert på sensorn, påstod att det inte var dom och att
det funnits där innan etc... Efter en lång utdragen process tog dom tillslut
sitt förnuft till fånga, erkände (typ) och tog på sig ansvaret...
Det var ju dock solklart deras fel, var inte där innan, men var där efter...

Kameran skickades till Nikoncertifierad servicepunkt, dom bytade sensor,
(ca 19 000 kr), fick hem kameran, nya problem hade uppstått, Nikon SJÄLVA
fick ta in kameran, bytade sensor igen, och nu, nu fungerar allt som det ska! : )

Så för en rengöring på 265 kr blev detta en process på typ tre månader och en
kostnad av drygt 40 000 kr! Detta dock inte för mig, tack vare påstridighet, bevis
i råfiler mm...

Men fick köpa en ny kamera under tiden för att kunna göra inbokade jobb...

Till poängen:
Många säger; Ja, han är ju skitgrym, han på "mufflans camerateck pro"!
Jag säger: Skicka kameran till Nikon service direkt, blir något fel så tar
dom det på sig utan klydd...

Går det åt pipan någon annan stans så kommer du ångra det bittert...

MVH /David.
 
Hejsan!


Jag vill bara säga en sak och kanske förändra ditt sätt att se detta på...
För drygt ett halvår sedan skulle jag få en rengöring gjord på min Nikon D3.
Fick också för mig att det skulle vara "jobbigt" att skicka iväg min kamera
till nikon i sthlm för att göra en så enkel sak...

För att göra en lång historia kort, firman som fick i uppdrag att rengöra min
sensor lyckades repa filtert på sensorn, påstod att det inte var dom och att
det funnits där innan etc... Efter en lång utdragen process tog dom tillslut
sitt förnuft till fånga, erkände (typ) och tog på sig ansvaret...
Det var ju dock solklart deras fel, var inte där innan, men var där efter...

Kameran skickades till Nikoncertifierad servicepunkt, dom bytade sensor,
(ca 19 000 kr), fick hem kameran, nya problem hade uppstått, Nikon SJÄLVA
fick ta in kameran, bytade sensor igen, och nu, nu fungerar allt som det ska! : )

Så för en rengöring på 265 kr blev detta en process på typ tre månader och en
kostnad av drygt 40 000 kr! Detta dock inte för mig, tack vare påstridighet, bevis
i råfiler mm...

Men fick köpa en ny kamera under tiden för att kunna göra inbokade jobb...

Till poängen: Många säger; Ja, han är ju skitgrym, han på "mufflans camerateck pro"!
Jag säger: Skicka kameran till Nikon service direkt, blir något fel så tar dom det på sig...
Går det åt pipan någon annan stans så kommer du ångra det bittert...

MVH /David.

Du har en poäng med vad du skriver David.
Men jag tror nog att man kan lita på Matssons Foto som funnits i 90 år vid det här laget.
Men jag skall för säkerhetsskull ta ett gäng referensbilder innan jag lämnar in den om nu olyckan skulle vara framme. Ett bra tips!

Nikon har jag inte bara goda erfarenheter av. Det tog tre vändor med kameran till dem innan de lyckades korrigera bakfokuseringen på min kamera. En av gångerna tog det över tre veckor att få tillbaka kameran. Vet inte vad de gjorde de två första gångerna den var inne.
 
Nu är det ju inte "muffans kameraservice " Mattssons Foto använder utan av kameratillverkarna godkända verkstäder. Jag har rengjort mina egna hus och de är många samt även vänners kamerahus.
Vet man vad man gör är det inte svårt, mest pilliga är dock APS husen pga sin lilla spegelbox/utrymme samt att i vissa hus kan det finnas rester av olja eller annat smörjmedel på väggarna.I inget fall har jag lyckats att repa någon kameras sensors yta vid våtrengöring.

Känner man sig osäker så skall man definitivt lämna in kameran för prof omhändertagande

PS priset på sensorn du angav låter orimligt högt
 
Hej!

Jag behöver rengöra sensorn på min Nikon D7000 och är inte så sugen på att skicka in den till Nikon då det ju kan ta ett par veckor innan jag har tillbaka kameran.

Så jag tänkte lämna in den på Matssons Foto i Lund istället då de säger att de kan fixa det.

Är det någon här som har någon erfarenhet av kameraservice hos Matssons Foto? Är de duktiga på det?

Jag har alltid fått mycket fin hjälp och bra service hos Mattssons i Lund, så jag åker gärna från Malmö till Lund för att handla.
Fick du inte med ett värdepaket till din D7000, som gäller Check & Clean? Det gäller 1 gång per år i 3 år. Jag hade min D7000 inne hos Nikon för rengöring och damm på sensorn i augusti och jag var av med kameran bara 1 vecka. Lycka till/pia
 
Jag har alltid fått mycket fin hjälp och bra service hos Mattssons i Lund, så jag åker gärna från Malmö till Lund för att handla.
Fick du inte med ett värdepaket till din D7000, som gäller Check & Clean? Det gäller 1 gång per år i 3 år. Jag hade min D7000 inne hos Nikon för rengöring och damm på sensorn i augusti och jag var av med kameran bara 1 vecka. Lycka till/pia

Jodå, jag har check and clean. men just nu vill jag inte riskera att vara utan kameran så länge. Visst, har jag tur kanske det bara tar en vecka, men det kan likagärna ta 2 veckor.
Så denna gången blir det Matssons.
 
Det bästa med lokala verkstäder är att om man har riktig tur kan man få se hur processen går till om det finns tid att göra det direkt. Om man sett någon göra det förut är det lättare att göra det själv nästa gång. Vet dock inte hur det är med just denna fotobutik, och många är noga med att inte släppa in kunder i "verkstadsdelen" men jag hade frågat. En annan variant är att höra runt bland vänner som gjort det tidigare och vet vad de gör.

Mvh, Anton.
 
*Suck*

Nu är det ju inte "muffans kameraservice " Mattssons Foto använder utan av kameratillverkarna godkända verkstäder. Jag har rengjort mina egna hus och de är många samt även vänners kamerahus.
Vet man vad man gör är det inte svårt, mest pilliga är dock APS husen pga sin lilla spegelbox/utrymme samt att i vissa hus kan det finnas rester av olja eller annat smörjmedel på väggarna.I inget fall har jag lyckats att repa någon kameras sensors yta vid våtrengöring.

Känner man sig osäker så skall man definitivt lämna in kameran för prof omhändertagande

PS priset på sensorn du angav låter orimligt högt

Hejsan!

Jag bryr mig i ärlighetens namn inte ett skit vad butiken i sig heter (därav ett påhittat namn), eftersom Nikon Sverige också kan göra fel antar jag att den risken finns för alla. (har jag fel så får du gärna berätta var dom som aldrig gör fel eller misstag finns) För den delen nämner du att Mattssons Foto använder sig av "av kameratillverkarna godkända verkstäder".

Då undrar jag om du känner till var det ligger?
Eftersom det -vad jag vet- bara finns två st, av Nikon,
godkända service ställe i sverige och ett i köpenhamn.
(speciellt om man inte vill skicka iväg sin kamera)

I övrigt blir jag smått irriterad när folk -i detta fallet du- tror att dom vet allting bättre! (Uppenbarligen är ju tyvärr inte detta fallet, vilket enkelt bevisat sig själv) En sak till, varför väljer du att skriva på ett sätt som verkar försöka bevisa en motsats, att jag har fel, ljuger eller har drömt igenom hela denna processen?
(Nä, tryck upp det någonstans och börja prata objektivt, tack)


PS: Du får gärna ringa Nikon Service och ifrågasätta prisbilden för ett sensorbyte på en Nikon D3...


MVH /David.
 
uj vad du tar i, du tycks ha haft otur med din kamera , vi är ett antal här på fotosidan som har kunnat städa våra kameror genom åren utan missöden. Jag har gjor det det många gånger och vi Lars och jag var först med att beskriva dammproblematiken med SLR kameror i tidningen Photodo och hur man kan rengöra en sensor

Och ja, det låter dyrt med 19000 när en sensor till 5d kostar 8000:-
Jag skall kolla med Lasse P på Nikon vid ett tillfälle varför denna skilnad i pris

Att städa en sensor klarar alla verkstäder eller privatpersonen med lite erfarenhet om hur det kan göras, det finns idag olika rengöringssatser framtagna för att ta bort damm som beskriver tillvägagångssättet

Men framför allt så anlitar inte Mattssons Foto i Lund några sekunda verkstäder det är bla Intervision

Och ärligt talat, jag tror jag har betydligt större erfarenhet i ämnet än vad du har
 
Senast ändrad:
Uppdatering

Kan meddela att jag nu varit hos Matssons foto.

De sade att jag skulle skicka in kameran på Check and Clean till Nikon då de inte vill åta sig rengöring då de inte har några tydliga instruktioner från Nikon om hur de skall rengöra, typ vilka redskap och vätskor det skall använda etc. Vilket är förståeligt då de inte vill stå till svars om Nikon säger att de använt fel verktyg om något skulle gå fel.

Blåsa kan de hjälpa till med men efersom det inte räcker på min kamera så var det inget de kunde göra.

Så det får väl bli en sväng till Nikon med kameran när jag har ett par veckor då jag klarar mig utan, skall dock försöka få en lånekamera från Mediamarkt, de erbjöd mig det senast när jag skickade in kameran via dem.
 
Ett bättre råd är att ringa Lasses kameraservice (auktoriserad av Nikon) och förklara ditt behov av snabb service. Fraga samtidigt när det är bäst att lämna in kameran så att tiden passa dig och dem. De är mycket bra och tillmötesgående........
 
Uppdatering

Tänkte bara uppdatera om händelseförloppet gällande rengöring av kameran :)

Jag skickade för tre veckor sedan in kameran för check & clean via Mediamarkt till Nikon.
När jag igår fick tillbaka kameran testade jag direkt och kunde tyvärr konstatera att det fortfarande fanns fläckar kvar på sensorn.
Dessutom stod det på serviceinfon att de justerat autofokusen på kameran, något jag haft den inne för tre gånger innan sommaren för att justera.

Jag skickade direkt ett mail till nikons support med några exempelbilder så att det kunde se fläckarna och frågade samtidigt om varför det behövdes ytterligare AF-justeringar efter tre rundor till service innan sommaren.

Jag fick ett snabbt svar i morse från Nikon om att de beklagar problemen jag haft och att jag nu skall få byta min kamera mot en helt ny antagligen både på grund av AF och fläckarna.

Detta tycker jag är ett mycket seriöst och proffsigt agerande av Nikon!
Mycket bra kundvård!
 
Jag skickade direkt ett mail till nikons support med några exempelbilder så att det kunde se fläckarna och frågade samtidigt om varför det behövdes ytterligare AF-justeringar efter tre rundor till service innan sommaren

.Detta tycker jag är ett mycket seriöst och proffsigt agerande av Nikon!
Mycket bra kundvård!

Skönt att det löser sig.

AF är ingen exakt vetenskap. Det går inte att justera till 100%. Ligger alltid lite fel. Dessutom är inte deras verktyg helt exakta. Jag har berättat det förut men det tåls att berätta igen. Jag hade problem med ett nytt feljusterat 18-200 och ett D2X hus som Lasses justerat så bra det gick. Åkte in med det till Nikon Sv. De skickade hela klabbet till Tyskland som var de enda i Europa som hade rätt verktyg för 18-200. Huset och gluggen kom tillbaka med info om att de justerat även huset då det stod fel. Följden blev att inga andra av mina 99,99%iga objektiv fokuserade korrekt längre...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.