Varför är det svårare att exponera rätt med automatiskt exponeringsmätning om man mäter blixtljus än om man mäter dagsljus?
Ska försöka skriva det sakta...
När man tar med blixt av något som är relativt nära kameran, och bakgrunden, det omgivande fältet, är relativt långt bort, så får den mindre belysta bakgrunden för stor tyngd i mätningen, och det närmare belägna och mer belysta föremålet blir ljusare än det skulle ha blivit om ingen hänsyn hade tagits till bakgrunden. Det mildras något av att mätningen är centrumvägd när motivet befinner sig i centrum av bilden, men blir å andra sidan värre när centrum av bilden domineras av bakgrunden.
Det har väl de flesta numera. Dock fungerar det bara med slavar som hör till samma system som kameran.
Nej, de flesta har inte möjligheten att stänga av förblixt, tvärtom, och bara hos enstaka mer proffsbetonade kameror finns överhuvudtaget nämnt att möjligheten finns. Frågan dyker upp ofta i såna här forum, just för att det inte finns några anvisningar i bruksanvisningen, och för att avstängningen av förblixten är dold under kryptiska namn.
Jag förstår att tillverkarna vill låsa sina kunder till egna system för att skapa merförsäljning, men det är ganska oärligt att inte påpeka svagheterna (egenskaperna) när man säljer produkten. Inte i någon bruksanvisning har jag hittat en förklaring till funktionen hos TTL, inte ens när det gäller proffskameror, även om man där har funktionen att stänga av det.
För dumma slavar finns det slavtändare som tar hänsyn till förblixtar, så det är inte omöjligt det heller.
Samma sak där. Det står ingenstans att förblixtar är ett problem, och de flesta slavtändare är rena slavtändare. Studioblixtar har ofta möjligheten att stänga av slavtändaren, men jag har inte sett att man i produktbeskrivningen har angivit att en studioblixts inbyggda slav skulle sålla bort förblixt. De slavtändare som gör det är också lika "dumma", för de räknar i regel inte blixtar utan har en liten fördröjning, så att blixten inte går förrän ungefär 15 ms efter initiering, så att man måste ställa slutartiden lite längre för att slutaren inte ska vara delvis stängd medan blixten lyser.
Användaren får helt enkelt ingen information om problemet, där informationen borde finnas, och det nämns inte i bruksanvisning till vare sig blixtar eller kamera.