Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Maskin för Dia bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

granen87

Medlem
Hej jag undrar om det finns någon maskin man kan köpa för sin dator där man kan föra in alla Dia bilder som man har?

har ca 500-1300st dia bilder.

Eller måste man gå till en fotograf butik och låta dom göra det, och i så fall, tror ni dom kan fixa in bilderna från dia till en skiva eller måste bilderna komma ut på papper?


//MVH Dator_Användare
 
Aahh, du menar en diascanner - det finns det gott om, från c:a 5000:- och uppåt.
Men om du inte fotar dia framöver tycker jag inte att det är värt att köpa en diascanner bara för att scanna in de bilder du har, som en engångföreteelse menar jag. Då blir ju scannern bara stående i framtiden.
Då tycker jag att det är bättre att du lämnar in bilderna för scanning hos en firma som fixar sånt. Även här finns det stort utbud - kolla på Odenlab, Crimson m.fl.

Edit: Fotolabben sparar på CD, eller så kan du skriva ut på papper om du vill, men det är inte nödvändigt.

//Lasse
 
granen87 skrev:
Hej jag undrar om det finns någon maskin man kan köpa för sin dator där man kan föra in alla Dia bilder som man har?

har ca 500-1300st dia bilder.

Eller måste man gå till en fotograf butik och låta dom göra det, och i så fall, tror ni dom kan fixa in bilderna från dia till en skiva eller måste bilderna komma ut på papper?


//MVH Dator_Användare


Ja det finns det och de kallas för filmskanner och kostar lite olika beroende vilket märke och modell man väljer att köpa. Min egen en Minolta Dual 4 kostade 3600 kr och klarar all 35 mm film.

/Mikael
 
Den maskinen du söker finns. En filmskanner är vad du behöver. Se om du kan få tag på exempelvis en begagnad Minolta scan dual II som du kan få väldigt billigt. Har du många dior så lönar det sig helt klart mot att lämna in och få det gjort. Räkna dock med en hel del jobb.
 
dobos skrev:
Aahh, du menar en diascanner - det finns det gott om, från c:a 5000:- och uppåt.
Men om du inte fotar dia framöver tycker jag inte att det är värt att köpa en diascanner bara för att scanna in de bilder du har, som en engångföreteelse menar jag. Då blir ju scannern bara stående i framtiden.
Då tycker jag att det är bättre att du lämnar in bilderna för scanning hos en firma som fixar sånt. Även här finns det stort utbud - kolla på Odenlab, Crimson m.fl.

Edit: Fotolabben sparar på CD, eller så kan du skriva ut på papper om du vill, men det är inte nödvändigt.

//Lasse

Fast en begad filmskanner kan man ju hitta för en tusenlapp. Att skanna 1000 dior kan bli mycket dyrt. Räkna med kanske 25-30 kronor/dia iaf. Vet inte om jag sett nån som gör det så mycket billigare.
 
Re: länken

granen87 skrev:
vad tror du om man vill försöka kommaundan billigt och kanske satsar på denna hårdvara


http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=CANS4200F

1000kr för scannern är ju en liten summa kan det exempelvis vara värt att köpa sig en sådan? om den sedan klarar av att scanna a4 e.t.c kan man ju slänga sin gamla hp scanner (scanjet 2400)

De billigare flatbäddsskannrarna med möjlighet att skanna negativ/dior brukar inte vara så bra (för att skanna film). En riktig filmskanner är att föredra då. Men det beror lite på vilket behov du har. Vill du bara ha in bilderna för att visa på datorn så duger den möjligen. Så här ser en filmskanner ut:
http://www.ciao.co.uk/Minolta_Dimage_Scan_Dual_II__5372326

Såna dyker upp då och då bl a på prylmarknaden här på fotosidan.

Jag har dock inte sett vad just den skannern du länkar till presterar men min erfarenhet är iaf att man får gå upp en del i pris för att hitta flatbäddskannrar med filmtillsats som är okej.
 
du har ju en G6:a
Varför inte bara fotografera av diorna med den? Ett ljusbord kan du säkert låna på någon lokal fotoklubb
 
hej

jag har både en filmskanner och en flatbäddsskanner som kostar ca 2000 kr och flatbäddsskannern har långt kvar innan den når samma kvalitet som min filmskanner Minolta Dimage 4. Jag köpte själv en billig flatbäddsskanner tror det var Epson 3490 i höstas för ca 1000 kr och den var så dålig att jag lämnade tillbaka den. Min nuvarande flatbäddsskanner heter HP Scanjet 4890, en allsidig skanner för det priset men inte lika bra som min filmskanner.

/Mikael
 
Det är ingen som bor i Göteborg då som läser detta som har en sådan dia-maskin för uthyrning eller som kan gå med på en summa för att fixa bilderna på skiva?



hur mycket kan kvaliteten skilja mellan dia bilderna man vill föra in i datorn beroende på modell av "flatbäddsskanner"

http://www.pixmania.com/se/se/54553/art/canon/skanner-canoscan-aeiif.html?srcid=1207


Vad är bäst om jag väljer att köpa mig en scanner?
Åka till en affär och få bättre information om den, se hur man sätter in dia bilderna ifall diabilderna får vara inramade eller om det ska vara utan ramen på diabilden, eller ska man chansa och beställa en skrivare från internet där man bara ser en bild på scannern men inte hur den ser ut innanför luckan?

//MVH Dator_Användare Digital_
 
granen87 skrev:
Det är ingen som bor i Göteborg då som läser detta som har en sådan dia-maskin för uthyrning eller som kan gå med på en summa för att fixa bilderna på skiva?



hur mycket kan kvaliteten skilja mellan dia bilderna man vill föra in i datorn beroende på modell av "flatbäddsskanner"

http://www.pixmania.com/se/se/54553/art/canon/skanner-canoscan-aeiif.html?srcid=1207


Vad är bäst om jag väljer att köpa mig en scanner?
Åka till en affär och få bättre information om den, se hur man sätter in dia bilderna ifall diabilderna får vara inramade eller om det ska vara utan ramen på diabilden, eller ska man chansa och beställa en skrivare från internet där man bara ser en bild på scannern men inte hur den ser ut innanför luckan?

//MVH Dator_Användare Digital_

Scandinavian photo i mölndal har en smart liten apparat för uthyrning, ser ut som en diaproj. Ladda ett diamag i den, så scannar den bild för bild. kvalitén kan jag inte säga nåt om, men idén verkar ju onekligen bra...
 
Tackar david, jag skrev till killen på Scandinavian och det kostade tydligen 1000kr för en helg om jag hyr deras maskin för att skanna diabilder.

räknade alla diabilder jag hade, 4240 dia bilder.
Hoppas den maskinen klarar av att skanna alla de diabilderna under en helg? :)


Om du har någon erfarenhet av diaskannern, vet du om man kan välja storlek som bilderna ska bli eller blir alla bilder A4 / 15x13?


//MVH Dator_Användare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.