ANNONS
Annons

Marko objektiv till en canon eos 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Hejsan
Har en canon eos 300d hemma och nu är jag på jakt efter ett bra marko objektiv.

Först tittade jag på Tamrons 90mm men har efter att frågat canon experten på sidan blivit mer och mer intresserat på Canons 100 mm.

Hur som helst, det jag undrar är om någon av er har erfarenhet av dessa objektiv och vad ni tycker om den. Vidare undrar jag vilket avstånd från linsen närgränsen är vid 1:1, jag har läst mig till att det är 14,9 cm för canon men på tamron står det inget.

Sen undrar vore det också roligt att höra om ni tycker att det är värt att köpa mellanringar till för att komma ännu närmare. Och sen fungerar det att köpa extender? när jag tittade på canons hemsida stod det att bara objektiv med över 135mm kunde ha extender.

I och med att jag har 1.6 ggr brännvidsförlängning så borde obejktivet bli 1,6:1 eller?

Jag har tänkt att fotografera insekter men även ta porträtt osv.
Blev många frågor..

tacksam för svar

hubas skrev:
Vidare undrar jag vilket avstånd från linsen närgränsen är vid 1:1, jag har läst mig till att det är 14,9 cm för canon men på tamron står det inget.
Arbetsavståndet med Tamronobjektivet är 10 cm. Kolla här.
hubas skrev:
Sen undrar vore det också roligt att höra om ni tycker att det är värt att köpa mellanringar till för att komma ännu närmare. Och sen fungerar det att köpa extender? när jag tittade på canons hemsida stod det att bara objektiv med över 135mm kunde ha extender.
Jag tycker att telekonverter är ett bra alternativ. Med den behåller du arbetsavståndet men ökar avbildningsskalan. Med mellanringar krymper närgränsen lätt till ohanterliga avstånd. Piratkonvertrar brukar gå att använda till de flesta objektiv. Kolla på Kenkos dyrare serie och Sigma, de bör vara hyggliga.
hubas skrev:
I och med att jag har 1.6 ggr brännvidsförlängning så borde obejktivet bli 1,6:1 eller?
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar med 1,6:1. Men tänk så här; Avbildningsskalan är 1:1 oavsett vad du monterar objektivet på för kamera. Men om du har en 300D så betyder 1:1 att du fyller ut rutan med ett objekt som är 23 mm långt vid 1:1. Hade du haft det på en småbildskamera hade rutan fyllts av ett objekt på 36 mm vid samma skala.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar med 1,6:1. Men tänk så här; Avbildningsskalan är 1:1 oavsett vad du monterar objektivet på för kamera. Men om du har en 300D så betyder 1:1 att du fyller ut rutan med ett objekt som är 23 mm långt vid 1:1. Hade du haft det på en småbildskamera hade rutan fyllts av ett objekt på 36 mm vid samma skala.

mm självklart det var det jag tänkte.
Uttryckte mig bara lite väl klantigt :)

Tack för svaret

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar