Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Marknadsläget/efterfrågan för/av naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Läste precis i DN om den besvärliga situationen som Belgiens natur befinner sig i p.g.a. överbefolkning, utsläpp med mera och det fick mig att fundera över efterfrågan på naturbilder.

Det vore mycket intressant att höra någon med erfarenhet som kunde ge en bild över hur efterfrågan förändrats över en längre tidsperiod, och hur prognosen ser ut för framtiden.

Hur är alltså marknadsläget eller konjunkturen för naturfotografier i ett internationellt perspektiv?

Min personliga tes är att efterfrågan på naturbilder per capita torde öka allt mer i framtiden i och med att urbaniseringen medför ett ökat avstånd till naturen då betongstäder byggs och att människan därför måste få sina behov av natur tillfredsställda på annat håll, via t.ex. naturbilder. Eftersom så mycket natur förstörs blir det allt svårare att uppleva naturen runt knuten och i det stressade samhället vi lever i finns det inte mycket tid till att åka långt bara för att få uppleva fin natur. Parker i all ära men de kanske inte är kompletta upplevelsemässigt.

Naturdebatten borde bli allt hetare i och med att allt större naturkatastrofer visar sig, vilket skulle ge ett större allmänintresse för natur och därmed ökad efterfrågan på bilder.

Hur tror du att efterfrågan på naturbilder kommer utvecklas? Finns det kanske t o m någon statistik
över bildförsäljning att tillgå?

Hälsningar, Daniel

Människor blir mindre och mindre naturintresserade.
Ju mer urbaniserade vi blir desto mer intresserade blir vi av staden och vår egen art.
Miljömässiga aspekter kommer att intressera oss mer, men inte naturen i sig.
Eftersom miljön där vi bor har med vår fortlevnad att göra.
Naturintresset ökar inte i samma takt som folkmängden enligt statistiken.
Men de som intresserar sig blir mer medvetna i dag än föregångsmodellen av en naturintresserad människa.
Däremot tror jag att man med naturbilder kan få fler människor att bli intresserade.
Alltså tvärt om. Man får helt enkelt visa bilder från naturen för att människor ska bli lockade.
-Anders

Jag instämmer INTE med tesen ovan.

Ju mer urbaniserade vi blir, desto mer ökar längtan efter naturen som sinnebild för den avkopplande, fria och jordnära tillvaron. Vi kanske i mindre utsträckning än förut spenderar tid ute i naturen, men själva längtan ut är absolut inte mindre. Se på antalet friluftsbutiker i landet, de blir fler för var dag. Se på program som Robinson och Camp Molloy. Se på resandet, intresset för olika typer av temaresor till "naturpräglade" resmål har ökat markant. Se på nybyggandet, naturnära omgivningar (men med närhet till staden också förstås!) värdesätts mer och mer när det gäller boendet.

Så där kan man hålla på, min bestämda uppfattning är att naturintresset ökar, men kanske inte genom att folk i massor flyttar till Åmål, eller skickar ungarna på Mulle. Snarare beger man sig ut på fjällvandringar, åker till Azorerna och liknande.

/Alejandro
framtidsprofet

Att TV programmet Robbinson, Camp Meloy o s v finns, beror på att man är intresserad av sin egen art. Inte naturen.
Nybyggandet finns inte annat än i närheten till större städer.
Vårt förhållande till naturen har inte att göra med mulle, temaresor fjällvandringar eller längtan till andra länder.
Men det hade ju varit enkelt om det varit så.
Vi får väl se om det är någon som tar upp den verkliga orsaken till svenskarnas ändrade syn på naturen. Eller nytänkande om sin roll i naturen om man så vill.
-Anders

Min tes: Intresset för miljön minskar men intresset för naturen ökar.

Intresset för naturupplevelser har väl aldrig varit större, bl.a. växer andelen sport- och friluftskläder av den totala mängden sålda kläder rekotrdfort.

Miljöfrågor däremot är knappast på modet, när såg ni senast ord som försurning, ozonlager o.s.v. på en framskjuten plats i nyhetsrapporeringen?

Jag tror helt klart att efterfrågan på naturbilder ökat men antagligen har väl också utbudet vuxit.

/Mille

Gällande marknadsläget för naturbilder har jag ingen aning om.
Att människor har blivit mindre intresserad av naturen håller jag inte med om!

Ekoturismen har ökat stadigt och konceptet "Bo på Lantgård" är här för att stanna.

Faktiskt har det gått så långt att det finns lantbrukare som tjänar mer på det än på lantbruket...

Att man placerar dokusåpor i exotisk miljöer har kanppast att göra med att de gillar miljö, utan torde väl bero på att man vill isolera deltagarna...

Du frågade om hur det är internationellt vilket man ser på svaren här ovan att ingen har svarat på utan svaren gäller Sverige och där har du kärnan i problemet det finns ingen som kan svara på hur natur intresset har förändrats i tex. i Sudan Chile, eller varför inte Kina. Natur intresset är nationellt. Som svensk blir du berörd av svenska naturbilder andra kan vara vackra men berör inte riktigt på samma sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar