Annons

Marknadsföring

Produkter
(logga in för att koppla)

granden-

Aktiv medlem
Jag tänkte höra hur marknadsför ni er som fotografer?
Gärna ni som verkligen jobbar som fotograf eller ni som
har det som ett deltidsarbete.

Förlitar ni er helt och hållet på att er hemsida ska jaga kunder åt er när folk klickar sig in via en google sökning?
Eller hur gör ni annars?
För annonsmarknadens Jobb finnes/sökes del här på fotosidan är väl knappast något att förlita sig på. Folk som sätter ut annonser lär väl inte få så många jobb gjorda via en sådan annons, har ivarje fall jag svårt och tro annars borde det ju finnas minst dubbelt så mycket annonser ute.

Är nämligen själv i tankarna, men som märks ganska dålig på marknads föring. Det är just på denna bit jag tror de flesta konstnärer och artister brister, för många kan ju faktiskt leverera kanonbilder till väldigt bra priser.

/Andreas

Jag jobbar istort sett enbart åt företag, ej privatpersoner.
Använder mig i första hand av riktad reklam/utskick som följs upp av tel-samtal. Nätverk via företagareföreningar eller liknande sfärer är mycket viktigt och bra. Referenser samt mum till mun är bra och ger utdelning.
Hemsidan är enbart en blänkare som finns när någon fått min adress eller hittat dit själva. Annonser i media har jag i stort sett aldrig använt mig av, utan enbart lagt ut loggan i lokala branchtidningar för att visa min existens samt pränta in firmanamnet i presumtiva kunders medvetande.

Det som tar längst tid och är viktigast är att bygga upp sitt nätverk.

Lycka till!

stenhårt arbete skapar nöjda kunder och NYA kunder

I mitt fall så började jag med att helt enkelt ta fina/speciella bilder och sedan sålde jag in artiklar om hur jag tog bilderna. Jag sålde artiklar angående fyrverkeri,dubbelexponering samt bla hur man tar foton på giftormar med macro.
Samtidigt blev jag publicerad i utländska fototidningar med dessa bilder.