Annons

Marknadsföring

Produkter
(logga in för att koppla)

granden-

Aktiv medlem
Jag tänkte höra hur marknadsför ni er som fotografer?
Gärna ni som verkligen jobbar som fotograf eller ni som
har det som ett deltidsarbete.

Förlitar ni er helt och hållet på att er hemsida ska jaga kunder åt er när folk klickar sig in via en google sökning?
Eller hur gör ni annars?
För annonsmarknadens Jobb finnes/sökes del här på fotosidan är väl knappast något att förlita sig på. Folk som sätter ut annonser lär väl inte få så många jobb gjorda via en sådan annons, har ivarje fall jag svårt och tro annars borde det ju finnas minst dubbelt så mycket annonser ute.

Är nämligen själv i tankarna, men som märks ganska dålig på marknads föring. Det är just på denna bit jag tror de flesta konstnärer och artister brister, för många kan ju faktiskt leverera kanonbilder till väldigt bra priser.

/Andreas

Jag jobbar istort sett enbart åt företag, ej privatpersoner.
Använder mig i första hand av riktad reklam/utskick som följs upp av tel-samtal. Nätverk via företagareföreningar eller liknande sfärer är mycket viktigt och bra. Referenser samt mum till mun är bra och ger utdelning.
Hemsidan är enbart en blänkare som finns när någon fått min adress eller hittat dit själva. Annonser i media har jag i stort sett aldrig använt mig av, utan enbart lagt ut loggan i lokala branchtidningar för att visa min existens samt pränta in firmanamnet i presumtiva kunders medvetande.

Det som tar längst tid och är viktigast är att bygga upp sitt nätverk.

Lycka till!

stenhårt arbete skapar nöjda kunder och NYA kunder

I mitt fall så började jag med att helt enkelt ta fina/speciella bilder och sedan sålde jag in artiklar om hur jag tog bilderna. Jag sålde artiklar angående fyrverkeri,dubbelexponering samt bla hur man tar foton på giftormar med macro.
Samtidigt blev jag publicerad i utländska fototidningar med dessa bilder.

Jag gjorde en resa till Bali/Barbados och när jag kom hem sålde jag in bilderna till bla två stora resetidningar, efter det fick jag in några resejobb och efter det kom jag in på reseföretag via dels bilderna från resetidningarna. Sedan rullade det på. Det viktiga är stenhårt arbete och nöjda kunder för det skapar mer nya kunder.
När jag började med mäklarfoto så gick det till så att när jag skulle sälja min lägenhet så kom en mäklare hem och fick uppdraget han sa att han skulle skicka en fotograf att ta bilderna. Jag sa gör inte det jag är fotograf själv och fotar hotell så jag fixar det själv. Efter han sett bilderna så frågade han om jag hade intresse att ta bilder för dom.
Idag jobbar jag åt 11 mäklare och har fullt upp. Jag har gått upp till ett mäklarkontor en gång resten är via kollegor till dom jag jobbar med.
När jag körde bröllop så gjorde jag lite reklam dels i forum samt i tidningar visst det gav rätt ok men det är för mycket jobb till tid med bröllop så jag tar oftast bara bröllop som är större annars får det vara.
Nu få jag rätt mycket stora företagsjobb som många gånger har väldigt höga arvoden. För tillfället håller jag på med 2 stora förfrågningar som tyvärr kommer krocka så jag är tvungen att välja bort det ena.

Så i mitt fall har jag inte gjort reklam. Det är mer vanligt att man skaffar sig en bra portfolio och går runt och visar upp sig för dom tilltänkta kunderna.
Nu är bröllops,mäklar branschen pris pressade så att bara leva på en enskild är nog rätt tufft. Jag skulle aldrig prova att köra en bröllop/portätt studio för det är för mycket fasta kostnader samt för låga inkomster på bla porträtt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar