Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Marknadsföra hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

LapplandMedia

Aktiv medlem
Jag skulle vilja marknadsföra min hemsida www.rosenmedia.se på olika ställen både inom Sverige och utomlands. Hemsidan är ett sökbart bildarkiv. Liknande sidor som fotosidan.se sökes där potentiella bildköpare kan tänkas leta.

Tacksam för tips!

Hälsningar,
Peter
 
jättefina bilder!

fyll meta-taggarna med kluriga fototermer på alla tänkbara språk så kommer du upp oftare vid sökningar... ser att du har en del om innehållet där redan, men bara på svenska, nåja ortsnamnen är väl desamma...

en engelsk version för utländska besökare underlättar, är nog helt nödvändig...

Lycka till!
 
Tack!

Jo jag har en kille som jobbar med den biten och även en engelsk version. Men jag tror en viktig bit är också att finnas i register över fotografer och bildbyrårer som tex den under "länkar" på fotosidan.se Det finns säkert liknande i Finland, Norge, Kanada, Tyskland också där man kan tänkas få ut sin hemsida och bilder. Men inte så lätt att hitta.

Hälsn,
Peter
 
Kontrollera texten

Bra hemsidor säljer sig själva också, förutom att man klipper in sin kommersiella sida på fotosidan ;--). Nu är det väl som att svära i kyrkan på en fotosida, men språket har också betydelse. Alla kan inte kunna allt. För att lyckas med hemsidor krävs teknikkunnande, layout, syfte, budskap, genomtänkta texter och naturligtvis bilder. Fotosidan.se är ett bra exempel som säljer sig själv.

Ta inte illa upp nu. Mitt inlägg är menat att vara konstruktivt, inte elakt. Men ibland är jag bildköpare (har inte inte erfarenhet av att fota själv) och vet hur man kan resonera. Det finns risk att jag inte skulle ge dina bilder en chans då hemsidan har brister i språket. På ett diskussionsforum bryr sig ingen om någon slirar på bokstäverna, men en hemsida är ett skyltfönster där man ska vara noga. Det är lika viktigt som att skärpan ligger rätt på ett foto.

Lycka till med korrekturläsandet
 
För att komma högt på sökmotorer som tex Google måste du fylla meta taggarna med relevanta nyckelord och sedan få andra att länka till din sida. Ju fler som länkar till din sida ju högre ranking får du.

Vi gjorde så med http://www.kebab.just.nu
vi skickade in länkarna på alla möjliga mat sajter och kommer numera top 3 på hela webben sökningar och 1:a på enbart svenska sökningar.
Sök på kebab i google :)

Lycka till!

/Patrik

PS: Bra bilder på sajten, din alltså ;)!
 
Hej

Jag jobbar professionellt med att utveckla hemsidor och ger dig lite gratistips bara för att din bilder är så otroliga!

1. Registrera hemsidan på alla stora sökmotorer.
2. META taggar spelar inte så stor roll längre. Satsa istället på att få din hemsida länkade från många andra sidor. Detta ger dig högre placering hos de största sökmotorerna.
3. Lokalisera forum där potentiella kunder vistas och posta din länk där. Fotosidan är ju ett bra forum till exempel, men det finns många fler.
4. Om det är reklambyråer/tidningar du är ute efter så samla på dig så mycket e-postadresser som möjligt och gör ett välskrivet/välutformat utskick.
5. Se till din umgängeskrets. Är det någon som jobbar på reklambyrå? Tidning? Du behöver absolut inte "sälja" dig själv till dina vänner. Men berätta att du finns, vart du finns (länken) och vad du gör. Även om dessa personer inte anlitar dig så kan deras kontakter göra det. Word-of-mouth skall inte underskattas.
6. Banners kostar inte mycket pengar och kan ge bra trafik till din sida. Köp banners på till exempel resume.se och dylika sidor.


Jag kan komma och tänka på många fler saker men hinner inte skriva ner allt här. Hoppas det hjälpte! Lycka till!
 
Re: Hej

mattek_mattek skrev:
[4. Om det är reklambyråer/tidningar du är ute efter så samla på dig så mycket e-postadresser som möjligt och gör ett välskrivet/välutformat utskick.


Jag håller med på alla övriga punkterna. Det är sådant som alla datortidningar skrivit om de senaste fem åren som "enkla" sätt att få upp besöksfrekvensen. Men vill ge lite varningsflagg för punkt fyra. Se upp med att oönskad e-post är SPAM. Ett SPAM till oss är 100% garanti för att bli nobbad för lång tid. Tänk också på att sänder du e-post eller fax till en enskild person som inte bett att få informationen är inte ens lagligt.
 
Re: Re: Hej

vedeldaren skrev:
Tänk också på att sänder du e-post eller fax till en enskild person som inte bett att få informationen är inte ens lagligt,

Säker på det? Det finns EU-direktiv på att det är opt-in som skall gälla, men mig veterligen har inte svenska lagen ändrats än. Läste någonstans att riksdagen tar beslut om detta i december.
 
Olagligt

Hmmm. Vet inte vad lagen säger om det. Personligen tycker jag att spam inte borde vara tillåtet.

Och jag menar givetvis inte att man ska spamma. Men om man hittar ett 20-tal bildbyråer/reklambyråer som man är intresserad av så kan man maila dem och berätta att man finns samt inkludera telefonnummer och liknande kontaktuppgifter.

Dessa mail kan utgå från en grundstomme men bör invidualiseras specifikt för varje företag för att öka chansen till att de tar kontakt med en.

Detta förfarande skulle inte platsa i min definition av "spam". Men som sagt, det är en definitionsfråga som kan vara svår att angripa både från ett lagligt och ett etiskt perspektiv. Därför större anledning att vara försiktig och selektiv.
 
Karl Pettersson: Du skrev att hemsidan har brister i språket. Skulle du kunna kunna förklara mer specefikt vad du menar. (Felstavning, dålig svenska...) Har kollad in sidan men jag hittar inget som jag skulle störa mig på. Nu är jag inte bildköpare men är trots allt intresserad hur du resonerar.
/David
 
Re: Olagligt

Vi verkar vara helt ense Mattias. Det gäller att verkligen tänka efter och vara selektiv. Din mening att utgå från en grundstomme men bör invidualiseras, är klockrent. Kan bara instämma.

Jag vet att jag var lite otydlig i min text om enskild person, ändra det till fysisk person,

Marknadsföringslagen citat:

En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation
som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.

Näringsidkaren får använda andra metoder för individuell kommunikation på distans om inte den fysiska personen tydligt motsatt sig att metoden används.


Sen kan man vrida på detta i all oändlighet men i praktiken vill jag rekommendera att man, som Mattias också skrev, tänker på etik och inte tassar på lagens gränser.
 
Exempel på språkfel

David
Jag är vet inte om jag för tråden framåt genom att svara på din fråga men gör ett försök.

Några snabba funderingar om språk och foto. Smaken skiljer precis som man kan uppfatta en bild på olika sätt. Men bilder och språk kan vara på olika nivåer. På dagisnivå - häjjj på däjj hära är min hämmmis - barn med engångskamera. På grundskolenivå - Våran superduper fina hemsida typ - semesterknäppare med kompaktkamera och grönt program . Gymnasienivå med försök att vara proffsig - Vår inter aktiva hem sida . Vi säljer kvalitets djup fryst kyckling lever - Amatör med systemkamera som drar till max i alla kurvor på Photoshop. Sen finns det ett fåtal författare och poeter som vi vanliga dödliga knappt kan komma i närheten av. Lennart Nilsson m.fl. Terjes bästa bilder kanske?
Min poäng är: Skriver jag till en tolvåring kan det var rätt att skriva - kom och kolla min superduper fina hemsida.
Vill jag komma i nivå med företag som sysslar med information är särskrivningar, floskler och ostrukturerad information mindre bra. Jag menar mest principiellt, inte hemsidan vi talar om nu. Oavsett tycke och smak så påverkar du läsarens reaktioner. Alltså: Hemsidor och informationstexter som riktar sig till en speciell målgrupp bör nog vara raka och enkla. Men det finns alltid undantag...

Du bad om exempel och det kan jag lite motvilligt ge. Jag vill inte såra upphovsmannen när han inte bett om mina synpunkter på hans text. Mitt inlägg var också principiellt då många andra sidor är långt under rosenmedias nivå. Dessutom behöver jag nog mer tid för att verkligen formulera mig så det blir konstruktiv kritik. Men OK, efter viss tvekan samt med risk för att missuppfattas och fastna i någon diskussion om korrekt språkbruk frångår jag min princip och dissekerar hans infosida:


Varför utropstecken i rubriken? Vad tillför det?
Första meningen. Han tar avstånd och är nära byråkratspråk genom att skriva - drivs av. Bilar drivs av bensin, fungerar fint att skriva. Men P är en person, inte en sak. Att drivas av fotointresse är däremot bra :--). Gör lite personligare text med en tanke per mening. Låt läsarna fatta lite själva, för det gör vi. -Naturens arena = floskelvarning. Nästa mening är konstigt formulerad. -Fotograferat aktivt-. Hur fotograferar man annars? Kan någon fotografera passivt? Sista meningen: -har jag inte själv bilden- . Vem skulle annars ha bilden? Du själv? Ta bort ordet -själv- i alla fall. Dessutom är ordet -jag- upprepat tre ggr i samma mening. Undertexten är lurig.
-Eftersom jag ofta är ute för att fotografera nya bilder till er så ber jag dig att vara ute i god tid när ni beställer bilder-. Dels är läsaren er, du och ni i samma mening. Dels kunde han lika gärna säga: - Jag kräver att kunderna dansar efter min pipa. Det är väl inte vad han menar?

Det finns fler exempel och enkla språkfel men som sagt. Jag vill egentligen inte slakta texter när upphovsmannen inte bett om det så nu får det räcka.
 
Tack alla för tips och även kritik på språket på hemsdian. Jag håller med om bristerna på språket. Det är något jag ska åtgärda. Hemsidan tycker jag blivit tillräckligt bra för att gå ut med den men den är inte klar. Bla ska en englesk version snart ut och efter er upplysning ska jag också rätta till språket. TAck och jag hoppas att även andra än jag kan ta del av all bra information.

/Peter
 
Proffsen berättar gärna om hur svårt och avancerat sökmotorpositionering är och då kan man ta bra betalt av kunden. Ju mer fikonspråk desto bättre...
Men det finns genvägar.

Införskaffa dig ett program som heter AddWeb och låt programmet sköta marknadsföringen av siten för dig medan du sover.

Det är enkelt, du fyller i alla uppgifter i programmet och markerar att du vill submitta din sida på en massa söksiter. Det handlar om över 330 000 siter.

Sökmaskinerna arbetar lite olika så visst kan man anpassa sina taggar oxå manuellt.
Tänk även på att sökmaskiner hämtar info från varandra så det är ingen nackdel att inhandla programmet..
 
Alexgbg skrev:
Tänk även på att sökmaskiner hämtar info från varandra så det är ingen nackdel att inhandla programmet eller ladda ner från Kazaa.
Att uppmuntra piratkopiering i ett offentligt forum är väl ändå lite väl magstarkt?
 
Börjar spårar ur

Ja, Anders jag misstänker att du har en poäng där, Men det finns väl en redaktion på forumet.
Nu väntar jag bara på att någon tipsar om att fylla sidan med nyckelord i samma färg som bakgrunden. Då har det spårat ut totalt.

Bara som ett försök att föra tråden framåt så funderar jag lite. Först kan man fråga sig varför det är intressant att försöka lura sökmotorerna? Om det nu lyckas. Vad ger det för mervärde att få en massa sidhämtningar på sidan?. För den som säljer annonsplatser det helt avgörande. Men för en sida som kommunicerar med kunder? Är det värt besväret för att få en massa 20-åringar som ser sidan och möjligen lånar bilderna? Vilket är bäst? 100 000 000 sidhämtningar och tre ströaffärer eller 200 besökare och fyra stabila uppdragsgivare? Visst, chansen ökar om man visar upp sig. Men det kan vara bra att fundera en stund på vad man vill uppnå och vilket intryck som besökaren ska få.

För den som inte inte har helkoll på sökmotorer och taggar kan jag beskriva ett experiment jag gjorde för några år sedan. Jag handknackade några sidor i anteckningar dvs. helt ren kod utan hjälp av några program, förutom en inklippt kodsnutt för en tracker. Text skrev jag bara i form av ett par ord per sida. Laddade in några bilder på varje sida. Sen ut med det hela helt diskret på en gratisserver. Sade inte ett ord till någon om detta. Lät det vara några veckor. Sökte på google (som var rätt ny då) och visst hade google helkoll på mina sidor. De besökare som lyckats leta upp mina diskreta sidor kom från olika vägar men en del via sökmotor. Poängen är att även om du inte har full koll på nyckel- ,beskrivnings-, och titeltaggar är du inte osynlig för sökmotorernas spindlar.De blir dessutom allt bättre på att hitta relevant information.
 
Kanske inte, men valet är inte säkert välkänt för alla. Fotosidan har som policy att inte uppmuntra/nämna piratkopiering, även om det är välkänt för de flesta.

Mvh

Jeppe, forumvärd.
 
(Att uppmana till brott kallas 'uppvigling', och sådant är vi skyldiga att radera enligt lagen)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.