Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MarkII ny firmware.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
För den intresserade
Uppsnappat i annat forum från EM fotograf

->> ok, just spoken to canon here at the championships, and the firmware update is a big one. it normally takes 30sec - 1 min to do a firmware update, and this one takes 7-8mins.
It addresses the sharpness issues along with colour issues aswell. he could be very specific because it's quite complicated, but it is a major improvement....

Jerry

(tilläggas bör väl att det enda fel jag sett är av mindre allvarlig karaktär, så det är ju inte direkt brådskande att uppgradera)

Saxxat från robgalbraith.com:

"Firmware update for the EOS-1D Mark II coming at end of month
Canon is preparing to release a firmware update for the EOS-1D Mark II. Contrary to information circulating on the Web, the new firmware addresses only minor issues and will not change the in-camera sharpening algorithm or alter the autofocus performance of the camera, says Canon USA's Chuck Westfall"

Någon som tycker kameran ger dålig skärpa? Visst, det är klart mjukare bilder motför dom som kom direkt ur kameran från 1D och 1Ds. Kan upplevas som oskarpa, men med Sharpness +2/+3 i menyn i kameran så blir det ju helt annars.

Ordentligt mytomspunnen kamera nu :)

dsmannen skrev:
Saxxat från robgalbraith.com:

"Firmware update for the EOS-1D Mark II coming at end of month
Canon is preparing to release a firmware update for the EOS-1D Mark II. Contrary to information circulating on the Web, the new firmware addresses only minor issues and will not change the in-camera sharpening algorithm or alter the autofocus performance of the camera, says Canon USA's Chuck Westfall"

Någon som tycker kameran ger dålig skärpa? Visst, det är klart mjukare bilder motför dom som kom direkt ur kameran från 1D och 1Ds. Kan upplevas som oskarpa, men med Sharpness +2/+3 i menyn i kameran så blir det ju helt annars.

Ordentligt mytomspunnen kamera nu :)

Upplever inte skärpan som något problem alls. Ställde in den på 2 från början och det verkar fungera väldigt bra. Lägger på betydligt mindre USM jämför med min 10D så jag skulle nog kunna ställa den på 1 om jag ville uppnå ett liknade resultat. Men jämförelsen saknar ju betydelse. Däremot verkar den ha lite hyss för sig ibland i de röda nyanserna. Bifogar en bild där jag tycker det röda drog iväg lite åt lila.

http://www.jerrygladh.se/galleri/bildvisa.asp?id=292&gid=63&sida=2&koppling=659

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Upplever inte skärpan som något problem alls. Ställde in den på 2 från början och det verkar fungera väldigt bra. Lägger på betydligt mindre USM jämför med min 10D så jag skulle nog kunna ställa den på 1 om jag ville uppnå ett liknade resultat. Men jämförelsen saknar ju betydelse. Däremot verkar den ha lite hyss för sig ibland i de röda nyanserna. Bifogar en bild där jag tycker det röda drog iväg lite åt lila.

http://www.jerrygladh.se/galleri/bildvisa.asp?id=292&gid=63&sida=2&koppling=659

Jerry

Jag håller med, färgåtergivningen känns inte riktigt bra. Funderar på att mippla en egen tonecurve...

finns ute nu

Nu finns den nya firmwaren att ladda ner, för dom som känner behovet...

"This firmware update fixes/improves the following:

The screen becoming magenta-colored when shooting bulb exposures
The values being cleared when C.Fn-06 is set to “2” and the battery is removed
Improves image quality of NTSC video output"

Till Canon's sida

Re: finns ute nu

dsmannen skrev:
Nu finns den nya firmwaren att ladda ner, för dom som känner behovet...

"This firmware update fixes/improves the following:

The screen becoming magenta-colored when shooting bulb exposures
The values being cleared when C.Fn-06 is set to “2” and the battery is removed
Improves image quality of NTSC video output"

Till Canon's sida

Yikes...lol
Alltså en nästan meningslös uppdatering. Inget av de mer kända problem som nämnts av fotografer uppdateras.

Scenario 1:
Den uppdaterar även en del annat som man inte vill bekräfta som problem genom att nämna det.

Scenario 2
Man skiter i vad folk tycker är fel.

Scenario 3
Uppdatering nr 2 kommer mycket snart.

Jag väntar

Jerry

Re: Re: Re: finns ute nu

gerhardp skrev:
Vilka problem är det?

/G

Exakt det problem som citerades i första inlägget i denna tråd...
Själv bedömer jag inte skärpan som något större problem...dock kamerans hantering av röda färger.

Mvh

Jerry

Senast ändrad:
Ja, färgproblemet är alltid ett problem då det är subjektiva bedömningar som fäller avgörandet. Utifrån mitt perspektiv är det inga problem med färger öht. Någon annan kan, självklart, tycka annorlunda.

Vad gäller skärpan så är det nog mer ett "hobbyist"-problem. Vill man leverera bilder direkt från kamera kan man ställa skärpa 3-5 i kameran.

Som jag ser det så måste följande förutsättningar gälla för leverans direkt från kamera:

1. Det är bråttom och tid finns inte för efterbehandling.
2. Det handlar om till 99,9% om nyhetsmedia.
3. Hinner man inte skärpa bilderna i efterhand så hinner man nog inte skjuta i RAW heller, således JPEG.

Mina slutsatser blir då följande:

1. Det är näst intill omöjligt att skilja en korrekt mjukvaruskärpt bild i dagstidningstryck eller TV ifrån en MKII-bild med skärpeinställning 0.
2. Om man plåtar för tryckmedia där kvaliteten är så hög att man faktiskt kan se skillnaden och ställer motsvarande krav på fotografi är det nog säkrast att skjuta i RAW eller åtminstone se till att färgkorrigera, skärpa och retuschera innan bilden går i tryck.

Om man förväntar sig point-and-shoot-resultat från en kamera bör man nog välja en sådan kamera istället för en high-end SLR, annars kastar man sannerligen pengarna i sjön. Det är inte ett "sämre" val utan ett "personligare". Den dyraste kameran är inte per automatik den som ger bäst fotoupplevelse för alla.

/G

ANNONS