Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuellt läge och ljusmätningsmetoder

Produkter
(logga in för att koppla)

Infinite

Medlem
Jag äger en Canon EOS350D. Min kompis påstår att ljusmätningsmetoder ej påverkar bilden ifall man kör på det manuella läget "M". Han sa även att ljusmätningsmetoderna endast var till för att räkna ut värdena på slutare/bländare om man körde på någon av de andra lägena.

De tre mätmetoderna är ju:

(1) Evaluerande
(2) Utsnitt
(3) Centrumvägt genomsnitt

Hur ligger det till egentligen?

MVH
Mikael

Visst påverkar det. Kameran mäter med den metod du ställt in, men det är ju du som styr.

Ibland är utsnittsmätning bra, exempelvis vid konserter där bakgrunden är svart och man bara viill mäta på artisten.

Man kan se det på lite olika sätt. Om du verkligen ställer in slutare och bländare i M-läget efter eget huvud, dvs inte tittar på den lilla skalan där kameran visar om du kommer över- eller underexponera (relativt kamerans mätning) så påverkar kamerans mätning inte bilden. Om du däremot sneglar på nämnda skala så kommer förstås kamerans mätning vara med och påverka slutresultatet.

Däremot är jag osäker på huruvida de olika inställningarna för ljusmätning i kameran i sig påverkan hur kameran mäter när den är ställd i M-läget. Jag har en svag känsla av att det alltid är centrumvägd mätning som används i M-läget. Detta står dock i bruksanvisningen.

Om jag omformulerar mig:

Det finns bara en kombination av tid och bländare som ger rätt exponering för ett visst moptiv. Du kan välja olika mätmetoder med kameran för att hitta denna rätta kombination.

Om du får fram olika värden med olika metoder eller när du riktar kameran olika så beror det på att ett värde är rätt och resten fel. Med kunskap vet mot vad i bilden du ska mäta och med vilken metod.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar