Annons

Manuellt inställd speedlite och TV Program

Produkter
(logga in för att koppla)

nwestber

Medlem
Hej,

Jag har en Canon 400d och en Speedlite 430ex. Om jag ställer in blixten Manuellt och väljer TV Program på kameran så låser sig Bländaren i F22 oavsett hur lång slutartid eller vilken ljuskälla jag riktar kameran i mot.

Är det något fel på kameran eller är det något jag missat?

Tacksam för svar..
 
Hej,

Jag har en Canon 400d och en Speedlite 430ex. Om jag ställer in blixten Manuellt och väljer TV Program på kameran så låser sig Bländaren i F22 oavsett hur lång slutartid eller vilken ljuskälla jag riktar kameran i mot.

Är det något fel på kameran eller är det något jag missat?

Tacksam för svar..

Slår jag på E-TTL i TV program så går bländaren ner till en riktig exponering.
 
Använd M till blixt, det fungerar bäst.

Nu har jag ingen 400D att testa med här, men min 7D ger precis samma bländarvärde i Tv vare sig blixten är på eller av. Inte heller spelar det någon roll vilket driftsätt blixten har.

Har du ställt in tillräckligt kort tid? Annars ska det ju bli f/22 hela tiden.
 
Använd M till blixt, det fungerar bäst.

Nu har jag ingen 400D att testa med här, men min 7D ger precis samma bländarvärde i Tv vare sig blixten är på eller av. Inte heller spelar det någon roll vilket driftsätt blixten har.

Har du ställt in tillräckligt kort tid? Annars ska det ju bli f/22 hela tiden.

Ja det är et som jag tycker är så konstigt, även om jag ställer in en tillräckligt kort slutartid så står bländaren fast i f22. slår jag av blixten så öppnar bländaren upp sig till rätt värde...
 
Joho, min 400D gör likadant. Nu när jag såg det slog det mig att jag har läst någon referens i någon utförlig artikel om Canons blixtteknologi om detta fenomen. Det skulle vara tillrättat i senare modeller, och så verkar ju vara fallet, för det fungerar på 7D.

Inget att göra mer än välja M, alltså.
 
Joho, min 400D gör likadant. Nu när jag såg det slog det mig att jag har läst någon referens i någon utförlig artikel om Canons blixtteknologi om detta fenomen. Det skulle vara tillrättat i senare modeller, och så verkar ju vara fallet, för det fungerar på 7D.

Inget att göra mer än välja M, alltså.

Tack för att du testat, Konstigt att man inte hittar mer information om det på nätet med andra som har problem? Kanske inte så många som kör blixten manuellt som leker med en 400d :)

Hittar du någon mer info om det får du gärna hojta till :)

MVH Nicklas
 
Hur blir det om du faktiskt tar en bild då? Används faktiskt bländare 22? Eller är det bara nåt som visas innan bilden ljusmäts och exponeras i.o.m. att det är blixtljus med i bilden som kameran inte vet något om förrän bilden tas?
 
"Alla" som använder Canon vet att man ska använda M när man har blixt, eller möjligen Av, om man vill ha med omgivningsljuset också. "Ingen" försöker använda Tv. Det är nog därför som detta problem sällan märks.

Jag provade. Kameran använde bländare f/36, som var den minsta i detta fall, precis som den sa att den tänkte göra.
Ska se om jag lite snabbt kan hitta referensen till var det stod om detta fel, men det är jag inte säker på. Jag fäste mig inte vid det, för jag använder inte Tv till blixt.
 
Man måste komma ihåg att en blixt syns bara väldigt kort. Så om du ställer tiden på allt mellan 30 s och 1/250 s (jag antar att något sådant är synk-tiden på din 400d) påverkar detta inte blixten. Det enda du reglerar med olika tidslängder är hur mycket allmänljus du släpper in. Lång slutartid - mycket allmänljus, dvs. även de delar av bilden som blixten inte belyser blir ljusare. Kort slutartid - lite till inget allmänljus, dvs. enbart det som syns av blixten blir belyst. Om du har en fast blixtstyrka och inte bryr dig hur långt skärpedjupet blir kan du reglera blixtstyrkan med bländaren. Högre siffror = mindre ljus kommer in = mörkare bild och tvärtom. Vanligtvis kan du dock reglera blixtstyrkan, dvs. du borde välja bländare (kamera i M-läge), och sedan anpassar du blixten efter det (antingen med eTTL, då kan du ändra med blixt-plus-minus efter eget tycke, eller manuellt, antingen med en ljusmätare eller så kanske kollar du på skärmen). Det känns inte logiskt för mig att låsa blixtstyrkan - tänker du då att kameran ska anpassa bländaren efter den förinställda blixtstyrkan?
Om du väljer tider kortare än blixtens synktid får du andra problem. Antingen får du då köra med höghastighetssynk, eller så blir bara en del av bilden belyst av blixt (om kameran tillåter att du tar en bild). Men det blir en helt ny diskussion.
 
Man måste komma ihåg att en blixt syns bara väldigt kort. Så om du ställer tiden på allt mellan 30 s och 1/250 s (jag antar att något sådant är synk-tiden på din 400d) påverkar detta inte blixten. Det enda du reglerar med olika tidslängder är hur mycket allmänljus du släpper in. Lång slutartid - mycket allmänljus, dvs. även de delar av bilden som blixten inte belyser blir ljusare. Kort slutartid - lite till inget allmänljus, dvs. enbart det som syns av blixten blir belyst. Om du har en fast blixtstyrka och inte bryr dig hur långt skärpedjupet blir kan du reglera blixtstyrkan med bländaren. Högre siffror = mindre ljus kommer in = mörkare bild och tvärtom. Vanligtvis kan du dock reglera blixtstyrkan, dvs. du borde välja bländare (kamera i M-läge), och sedan anpassar du blixten efter det (antingen med eTTL, då kan du ändra med blixt-plus-minus efter eget tycke, eller manuellt, antingen med en ljusmätare eller så kanske kollar du på skärmen). Det känns inte logiskt för mig att låsa blixtstyrkan - tänker du då att kameran ska anpassa bländaren efter den förinställda blixtstyrkan?
Om du väljer tider kortare än blixtens synktid får du andra problem. Antingen får du då köra med höghastighetssynk, eller så blir bara en del av bilden belyst av blixt (om kameran tillåter att du tar en bild). Men det blir en helt ny diskussion.

Hej Katja,

Tack för ditt inlägg, Jag har ganska bra koll på blixt fotografering men stötte på detta problem när jag höll på att experimentera med att måla med ljus i detta läge.... Jag tror att det är ett EOS 400d specifikt problem och undrade där av om någon annan stött på samma problematik med Canon 400d.

Jag har även testat detta med min 5d mark II och har inte samma problem. Var intresserad om det var något konstigt med enbart min kamera eller om alla 400d beter sig på samma sätt.

MVH Nicklas
 
Ok, sorry, det var inte meningen att spela besserwisser. Jag har ingen 400d själv, så jag kan tyvärr inte svara på din fråga då :/
 
Jag kör ganska ofta tv med blixt om jag vill lätta upp något. Då vet jag ungefär hur mycket bakgrundsljus jag kommer få med..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.