Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella objektiv på K10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Jag har köpt en K10d nyligen och jag har en del gamla Chinon och Pentax objektiv till min analoga kamera som jag vill montera på den nya.

När man monterar på ett gammalt manuellt objektiv så ska man välja brännvidd.
Nu undrar jag om jag ska välja den faktiska brännvidden (tex 50mm) eller om jag ska ställa in den på 75mm pga brännviddsförlängningen?

MVH
Andreas

Du kall ställa in den faktika brännvidden. Tänk även på att gå in och ställa in användning av bländarring på C-menyn vid behov.
Peter.

Okej då vet jag =)

Det har jag gjort...har den alltid "tillåten". Varför finns det ens ett alternativ?

Visst måste man köra den på M läget när man har gamla manuella K objektiv??

Tycker det är märkligt att den inte kan mäta ljuset själv så man har bländarprioritet som man styr med bländarringen..

Det finns ingen mekanisk avkänning av vilken bländare som du valt. K- och M-optik saknar kontakter för överföring av bländare och annan info till huset.

Mätresultatet med gröna knappen lämnar en del övrigt att önska, som regel överexponerar K10 ganska duktigt med K- och M-optik.

/Mats

Okej, men jag tycker det är märkligt att inte ljusmätaren kan känna av hur mycket ljus som kommer in och hur lång slutartid den då behöver...

Det beror ju på att bländaren alltid är max öppen för att du ska få en ljus och fin sökarbild. Det är inte förrän bilden tas som din inställda bländare verkligen ställs in.

Iofs borde det väl gå att blända ner och mäta för att sen ta kortet, frågan är väl bara hur stor fördröjningen blir.

AAH ja så är det ju naturligtvis!! =)
Så logiskt att man missar det mitt framför näsan..
Tack!!

Så det är det gröna knappen gör då, den bländar ner så den kan mäta ljuset...

Om du använder P, Tv, Av, TAv, Sv kommer mätningen att utföras med största bländare. I M-läget trycker du på gröna knappen så bländar kameran ner och mäter ljuset med den bländare du valt, du får ett förslag på exponeringstid (i regel är den några gånger för lång).

När du använder A, F, FA, FA-J, D FA eller DA optik väljer du ju bländare på kamerahuset. Informationen om bländare förs över till objektivet via kontakterna på objektivet. I samband med exponeringen bländar objektivet ner till de värde som du valt. Äldre objektiv har inte dessa anslutningar utan enda sättet är att vrida på bländarringen, men kameran har ju ingen mekanisk avkänning så kameran vet ju inte att du har bländat ner. Trycker du på

MZ-serien var den sista serien med mekanisk avkänning av bländaren.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar