Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella Konica objektiv på digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Geting

Aktiv medlem
Jag skulle bara vilja veta om äldre manuella Konica objektiv går att montera på Konica Minolta Dynax 7D och D5 samt nya Sony Alpha 100.

/Johan

Nej, tyvärr inte. Konica hade sin helt egna fattning. Dessutom var avståndet mellan bajonett och film mindre än för kanske alla andra tillverkare. Det gör att man kan inte fokusera till oändligt om man med en adapter monterar ett konicaobjektiv på ett annat kamerahus. Enda lösningen vore en adapter med inbyggd telekonverter, men då skulle man få ett objektiv med längre brännvidd. Jag tror inte några såna finns. Konica var ett allför litet märke för att någon tredjepartstillverkare skulle anse det lönsamt att tillverka såna adaptar.

Olle

Konica Hexanon AR linser moddade till FourThirds-bajonetten

Geting skrev:
Jag skulle bara vilja veta om äldre manuella Konica objektiv går att montera på Konica Minolta Dynax 7D och D5 samt nya Sony Alpha 100.

/Johan
Skillnaden mellan Konicas bajonett och den för det nya 4/3-systemet är inte större än vad som praktiskt går att fila till, såsom dessa båda Skandinaver i de bifogade referenserna här nedan visar.

Ref:
Konica Hexanon AR linser moddade till Olympus bajonett (Olympus forum)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar