Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella fokusen på 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, jag har plåtat en hel del med kameran sedan jag köpte den i höstas. Fotar mycket nattbilder och behöver därför använda kamerans manuella fokusering. Jag blir inte riktigt klok på den, för jag tycker det är så svårt att ställa in den korrekt. Oftast vid nattfoto vill jag ha skärpan på oändligheten. Jag vrider vredet för fokus långsamt tills jag når oändlighetssymbolen. Ibland backar jag även tillbaka lite, eller vrider inte ända till "oändligheten" över huvud taget. Ändå tycker jag att förvånansvärt många bilder brister i skärpan. Visst, den är ju inte jätteoskarp, men inte så skarp så jag är nöjd heller. Jag vet att det inte beror på skakning, eftersom jag använder både stativ och trådutlösare. Har ni några tips hur man hanterar den manuella fokusen för jämnare resultat? Kan tillägga att när man lyckas fokusera i mörkar med AF:en så blir bilderna alltid mycket skarpa.

MVH

Fredrik

Prova med att förstora bilden i sökarenmed förstoringsknappen, som sitter dnere till höger på baksidan. Knappens funktion behöver ställas in i menyerna så att den inte är digital zoom utan förstoring. Det är lättare att manuellt fokusera när bildens utsnitt blir större. Dety är inte speciellt många pixlar i sökaraen och detta är handikappet med kameror av den här typen. Fördelen är att förhandsvisningen i sökaren väl motsvara det färdiga resultatet efter exponering.

-big kahuna- skrev:
Oftast vid nattfoto vill jag ha skärpan på oändligheten. Jag vrider vredet för fokus långsamt tills jag når oändlighetssymbolen.

Om du gör på det sättet så bör du få en skarp bild, vrider man längre så kommer man förbi oändlighet.

Om det ändå inte blir bra så är det något som är fel. Testa att göra som Roland föreslår, du borde då om allt står rätt till få optimal skärpa vid oändlighetssymbolen.

Nu ska det tilläggas att det inte är lätt att se skärpan i EWF:en vid svagt ljus, ett tips är att vrida skärperingen tills du ser ett lätt flimmer i linjer, där ligger skärpan.

Larsa

Okej, men jag förstod inte riktigt. Om jag ställer om knappen så att den inte är digital zoom, då händer ju ingenting när man trycker påden... eller menar ni att man ska knäppa en bild och sen förstora den och se om den verkar skarp?

MVH

F

-big kahuna- skrev:
Okej, men jag förstod inte riktigt. Om jag ställer om knappen så att den inte är digital zoom, då händer ju ingenting när man trycker påden... eller menar ni att man ska knäppa en bild och sen förstora den och se om den verkar skarp?

MVH

F

Det är nog en tvåstegsraket,( det är några månader sedan jag avyttrade min 7i), så ställer du in knappen som förstoringsapparat för sökaren och sedan trycker du in den. Förstorar bilden gör du med de där knapparna du har fyra av en för varje väderstreck. Norr och söder förstorar och för att flytta dig från mitten har jag i minnet att du trycker på knappen i centrum växlar förstoring mot förflyttning i de olika väderstrecken.

Lite rörigt men det var ett tag sedan jag höll på med den. Sökaren kan göras ljusare om du ökar slutartiden, för attefter skärpeinställningen ställa in korrekta värden.

Allt ovan beskrivet görs innan exponering.

RolandM skrev:
Det är nog en tvåstegsraket,( det är några månader sedan jag avyttrade min 7i), så ställer du in knappen som förstoringsapparat för sökaren och sedan trycker du in den. Förstorar bilden gör du med de där knapparna du har fyra av en för varje väderstreck. Norr och söder förstorar och för att flytta dig från mitten har jag i minnet att du trycker på knappen i centrum växlar förstoring mot förflyttning i de olika väderstrecken.

Lite rörigt men det var ett tag sedan jag höll på med den. Sökaren kan göras ljusare om du ökar slutartiden, för attefter skärpeinställningen ställa in korrekta värden.

Allt ovan beskrivet görs innan exponering.

Det du beskriver nu gäller för redan tagna bilder när man tittar p ådem i efterhand... Är du säker på att det går att förstora sökarbilden? Digital zoom går ju, men jag lyckas inte med det du föreslår...

EDIT: Nu fungerar det! Man behövde ställa in manuell fokus på kameran först :D Det mest uppenbara... hehe.

men tyvärr kan du inte förstora sökarbilden när visningen övergår till svartvitt, dvs i mycket svagt ljus...

KGS skrev:
men tyvärr kan du inte förstora sökarbilden när visningen övergår till svartvitt, dvs i mycket svagt ljus...

Ja tyvärr, & det är ju i sådana förhållanden du ska fota...

Jag vidhåller fortfarande att du ska arbeta som du beskrev först, vrida tills oändlighetstecknet visas (& kanske ett snäpp tillbaks). Blir det inte skarpt då så är det något som inte står rätt till...

Det finns en odokumenterad finess med Minoltan och det är att den är känslig för IR-ljus. Bara att kolla med tevens fjärrkontroll så ser man i sökaren att det lyser om dioderna när fjärrkontrollen aktiveras. Med tillräckligt stark IR-källa kan man lysa upp motivet och ställa skärpan och dessutom fotograera i mörker som det vore dagsljus, visserligen då endast i svartvitt..

sjuan lär inte vara känslig för IR ljus, men 7i o 7hi är... var hittar man en IR-ljuskälla??

Jag testade lite igår kväll och kunde konstatera att när ljuset räcker till för at förstora sökaren så fungerar MF riktigt bra. Men när det är så mörkt att displayen gör över till svartvit och man bara kan ställa fousen med vanliga displayläget, då stämmer avståndsmätaren i displayen väldigt dåligt. Försökte igår kväll ställa fokusen manuellt på en byggnad ca 100 meter bort. vid 24 mm blev det ingen skillnad i skärpa om man vred MF precis till oändligheten eller ställde den precis innan man nådde dit (2m), men redan vid 50 mm, började det stämma sämre. Fotade på ett objekt ca 20 meter bort och när man ställde kamerans MF på 20 meter blev det påtaglig oskärpa, jag behövde krypa ner mot 5-10 meter för att bilderna skulle bli skarpa. I 200 mm. lägt på objekt ca. 100 meter bort blev det sudiga bilder i "oändlighetsläget" och det blev skarpt först när man vred ner till ca 20 m på MF.

Vad har ni för erfarenheter? Tycker detta är enerverande! Vet ju att man kan få jätteskarpa bilder, men avståndsmätaren i displayen är ju helt kass!

håller med, jag var åtminstone rätt bra på att bedöma avstånd en gång i tiden när jag ägnade mej åt fältbågskytte, men sen jag fick min Minolta har jag blivit tveksam. Vet inte vad de där meterangivelserna är värda. Funkar det likadant på andra kameror? Om jag mäter upp tio meter, ställer skärpan på 10 meter, ska det inte bli skarpt då? har funderat på att göra omfattande tester för att lära mej den "verkliga" skalan, men har inte orkat... än...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar