Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Manuella FD-objektiv till EOS analog?
- Trådstartare PortMan
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Det finns två alternativ, inget är en höjdare: antingen en adapter utan lins men då förlorar du oändlighetafokus. Det andra är att skaffa adapter med lins och då fungerar det på oändlighet men optiska kvaliteten blir sämre - nästan bättre att köpa billig optik med EF fattning.
PortMan
Aktiv medlem
Adapter
Givetvis fodras en adapter men nog borde det finnas en adapter till EOS analog som kan ge ett hyfsat resultat?
Jag kan visserligen använda min F1:a men gillar mina EOS 600 och EOS 5 QD
Det finns två alternativ, inget är en höjdare: antingen en adapter utan lins men då förlorar du oändlighetafokus. Det andra är att skaffa adapter med lins och då fungerar det på oändlighet men optiska kvaliteten blir sämre - nästan bättre att köpa billig optik med EF fattning.
Givetvis fodras en adapter men nog borde det finnas en adapter till EOS analog som kan ge ett hyfsat resultat?
Jag kan visserligen använda min F1:a men gillar mina EOS 600 och EOS 5 QD
StaffanW
Aktiv medlem
Dom flesta adaptrar fungerar som en 1.25x teleförlängare. Så har du ett bra teleobjektiv (ej zoom) och bländar ner 3 steg brukar det ändå bli rätt skapligt resultat.
Canon sålde även i början egna riktigt bra, men dom är svåra att få tag på, och går för rätt mycket på eBay.
Sen är dom utan lins kanske 1.5cm tjocka, så har du ett tele, tex 300/2.8 så får man ändå fokus på upp till 8m (använde själv den kombon med 5D vid mingelfoto).
Canon sålde även i början egna riktigt bra, men dom är svåra att få tag på, och går för rätt mycket på eBay.
Sen är dom utan lins kanske 1.5cm tjocka, så har du ett tele, tex 300/2.8 så får man ändå fokus på upp till 8m (använde själv den kombon med 5D vid mingelfoto).
jobo
Aktiv medlem
EOS är EOS, oavsett om det sitter film eller en digital sensor i kameran. Det är EF-fattning på båda (el. EF-S på vissa).