Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella FD-objektiv till EOS analog?

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Det verkar vara kört för mina FD-objktiv till digitala EOS men hur är det till analoga EOS???

Har passat på att köpa ett antal EOS5 och EOS 600 - kanske skulle min samling av FD SSC objektiv komma till användning till dem?

Några erfarenheter?

Alla EOS-kameror, digitala såväl som analoga, har samma EF-fattning. FD-objektiven passar alltså lika illa på analoga EOS.

Olle

Det finns två alternativ, inget är en höjdare: antingen en adapter utan lins men då förlorar du oändlighetafokus. Det andra är att skaffa adapter med lins och då fungerar det på oändlighet men optiska kvaliteten blir sämre - nästan bättre att köpa billig optik med EF fattning.

Adapter

Det finns två alternativ, inget är en höjdare: antingen en adapter utan lins men då förlorar du oändlighetafokus. Det andra är att skaffa adapter med lins och då fungerar det på oändlighet men optiska kvaliteten blir sämre - nästan bättre att köpa billig optik med EF fattning.

Givetvis fodras en adapter men nog borde det finnas en adapter till EOS analog som kan ge ett hyfsat resultat?

Jag kan visserligen använda min F1:a men gillar mina EOS 600 och EOS 5 QD

Dom flesta adaptrar fungerar som en 1.25x teleförlängare. Så har du ett bra teleobjektiv (ej zoom) och bländar ner 3 steg brukar det ändå bli rätt skapligt resultat.

Canon sålde även i början egna riktigt bra, men dom är svåra att få tag på, och går för rätt mycket på eBay.

Sen är dom utan lins kanske 1.5cm tjocka, så har du ett tele, tex 300/2.8 så får man ändå fokus på upp till 8m (använde själv den kombon med 5D vid mingelfoto).

ANNONS