Annons

Manuell(?) kamera som komplement...

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
..till min Minolta Dynax.

Vad kan det finnas för lämpliga, troligen manuella kameror av god optisk kvalitet som kan lämpa sig (helst inte så dyra)??

Önskvärt är:
-Liten och smidig, så att den kan hänga med överallt.
-Exponeringsmätare
-Batteri är inget hinder så länge de går att få tag på på andra ställen än antikhandel.
-Märke spelar ingen roll, kan troligen inte använda mina AF gluggar ändå.
-Det är ju inte fel om det går att byta gluggar..

Vilka modeller kan uppfylla dessa krav??

Tacksam för svar!!

//Jens
 
Jag skulle nog försöka hitta en Nikon FA. En gedigen kamera som jag inte tror kan gå sönder:D
Ett pluss är också att då kan du använda alla Nikons gluggar bak till 60-talet (tror jag att det är) vilket gör att du kan hitta begagnade gluggar till bra priser.

MVH
Greve Nickon
 
Alon skrev:
..
Vilka modeller kan uppfylla dessa krav??

//Jens
Ganska många om du köper något begagnat.
Nikons FM/FE/FA är ju erkänt otroligt bra kameror. Helt outslitliga dessutom.
Har du råd kan du ju köpa nya Nikon FM3A. En förbättrad FE2 och en riktig juvel.
 
Greve Nickon skrev:
Jag skulle nog försöka hitta en Nikon FA. En gedigen kamera som jag inte tror kan gå sönder:D
Ett pluss är också att då kan du använda alla Nikons gluggar bak till 60-talet (tror jag att det är) vilket gör att du kan hitta begagnade gluggar till bra priser.

MVH
Greve Nickon

Du kan använda alla gluggar som har F-bajonetten (alla objektiv som är gjorda för nikons spegelreflexhus, alltså inte de gamla mätsökarkamerorna från 40- och 50-talet (?). Med andra ord alla Nikkorobjektiv men för att att få mätarkoppling mellan objektiv och hus behöver objektivet ha AI-koppling, dvs nyare än -77.
Är det ett objektiv utan AI med enbart gaffelkoppling är man tvungen att mäta mha nedbländning.

som sagt, alla objektiv passar men för att det ska vara bekvämt att fotografera kan det ju vara bra med rätt mätarkoppling.
 
Varför inte en gammal Minolta, minns ej typen men jag tror det är någonting med SRT1 eller så.

Pålitliga arbetshästar, vet ej om din nuvarande optik passar?

Fast inte så små, nikon FE/FM2 är mindre.
 
Nikon FA blir ändå som begagnat kanske dyrare än du tänkt dej.Ta en titt på Pentax P30, oförskämt bra till begagnatpriset.
 
Alon skrev:
..till min Minolta Dynax.

Vad kan det finnas för lämpliga, troligen manuella kameror av god optisk kvalitet som kan lämpa sig (helst inte så dyra)??
Akta dig så du inte fastnar i det manuella träsket, det gjorde jag :)
Jag skaffade en Olympus OM-1n som komplement till min Dynax 7000i för nägra år sedan, som jag använde parallellt med Minoltan under några år. Nu får Minoltan vila i en skokartong i skåpet, och jag har skaffat en OM-1MD, en OM-4 några gluggar mm. Ebay blir mitt fördärv :)
Så mina rekomendationer är skaffa en Olympus OM kamera.

Önskvärt är:
-Liten och smidig, så att den kan hänga med överallt.
Mycket smidigare kamera än någon av OM kamerorna får man leta efter. Den är avgjort mindre än Nikon och Canon.

-Exponeringsmätare
-Batteri är inget hinder så länge de går att få tag på på andra ställen än antikhandel.
Med en OM-1/1n får du en kamera som är helt mekanisk, kräver bara batteri för exponeringsmätare.
Fast en OM-4/4Ti med 8 punkters multispot, högdager- resp skuggkontroll är roligare. Fast det har ju den helt mekaniska OM-3/3Ti också. Fast OM-4Ti har blixsynk på 1/2000 ihopp med rätt blixt! Sen finns det ju OM-2 också och det lite billigare tvåsiffriga modellerna.

-Märke spelar ingen roll, kan troligen inte använda mina AF gluggar ändå.
-Det är ju inte fel om det går att byta gluggar..

Vilka modeller kan uppfylla dessa krav??

Tacksam för svar!!

//Jens

Märke är inte helt oviktigt...
För övrigt är Zuiko-objektiven kända för sin glaskvalite. Det finns massor av begagnat, kanske inte lika mycket som beg. Nikon.
Om du har tur kan du hinna köpa nytt eftersom Olympus just har annonserat att de slutar tillverka OM-systemet.:mad:

Visst kan man köpa nytt också, Leica t ex...

/ Johan
 
Pentax MX

finns ingen trevligare "liten" systemkamera.
Den är dessutom otroligt kompetent och det finns massor av tillbehör o gluggar.
Jag ångrar varje dag att jag sålde min.
 
Har själv en OM2n som jag tagit ett antal bilder med och jag är helt nöjd. En sak som skiljer den från många andra kameror är att tidsinställningen sitter precis bakom objektivet, runt objektivfattningen. Jag har inte tidigare funderat på det, men det är ganska praktiskt att kunna ändra bländare och slutare samtidigt utan att ändra exponering (du vrider båda ringar åt samma håll). Kameran går på 2 knappceller av vanlig typ. De gånger 'problem' uppstått beror det på konstiga utbytestabeller i affären. Om du tar bort baterierna (eller de tar slut) så slutar ljusmätningen fungera och den enda slutartid du har är 1/60-dels sekund. Kamerahuset mäter 8,5*14*6 cm (höjd*bredd*djup). Om det är litet eller inte låter jag vara osagt.
 
Flera 70-talskamror kan vara aktuella. Jag kan tillägga att du kan få en Canon F-1 för 2000-2500kronor, FTb kanske för 1000 kronor. Skillnaden mellan dessa modeller är små.

En 50 mm 1.8, som är ett topp obljektiv som slår alla dagens zoomar, kostar 500-750 kr. 28mm cirka 1500 och 85 mm lika mycket.
 
Uffe_Nordholm skrev:
Jag har inte tidigare funderat på det, men det är ganska praktiskt att kunna ändra bländare och slutare samtidigt utan att ändra exponering (du vrider båda ringar åt samma håll).
Fasiken, jag har en OM-1 och jag har aldrig tänkt på att man kan göra så, bara irriterat mig över den knöliga placeringen. Men efter att nu ha förstått varför är det ju smått genialiskt!
 
Uffe_Nordholm skrev:
Jag har inte tidigare funderat på det, men det är ganska praktiskt att kunna ändra bländare och slutare samtidigt utan att ändra exponering (du vrider båda ringar åt samma håll eller inte .

Själv en gammal OM1 användare. Tyvärr såld för länge sen. Tänkte aldrig på ovanstående trick..:)
 
Jag har haft både Olympus och Pentax (har nu). OM1 och MX är mycket snarlika i funktioner och format. OM1 har spegeluppfällning, medan man i MXen kan se vilken bländare man ställt in i sökaren. Båda är utsökta kameror av högsta mekaniska kvalitet, med gott om billiga objektiv av hög klass i hyllorna. Både Zuiko och SMC-Pentaxgluggarna är suveräna. Jag tror inte det finns någon motsvarighet hos något annat märke, med avseende på både kvalitet och att de är så kompakta.

Normalt hade väl tipset varit Pentax eftersom du i så fall hade kunnat komplettera med ett AF-hus och fortfarande använda samma objektiv. Någon sådan möjlighet finns inte med din Dynax, så det blir en smaksak...
 
Jag måste bara nämna Minolta x-700. En underbar kamera som är gedigen och med ganska billiga objektiv och tillbehör. Och kanske det bästa/skönaste avtrycket någonsin. Hade en som jag sålde alldeles för billigt för att byta till AF :(
/Tobias
 
Vad skiljer OM10 från OM1...

Tack för all snabba svar!

Lite ytterligare frågor:

Olympus och Pentax verkar efter lite koll runt på nätet båda vara goda alternativ. Kanske med en liten favör till Olympus...

Nåväl, Vad skiljer OM10 från OM1 och vilken utav OM1 och OM1n har blixtsko?

-------------------
Har någon erfarenhet av ex Minoltas XG-1 eller framför allt SRT 101?
---------------------------
Finns det ytterligare modeller att beakta?

//Jens
 
Re: Vad skiljer OM10 från OM1...

Alon skrev:
Tack för all snabba svar!

Lite ytterligare frågor:

Olympus och Pentax verkar efter lite koll runt på nätet båda vara goda alternativ. Kanske med en liten favör till Olympus...

Nåväl, Vad skiljer OM10 från OM1 och vilken utav OM1 och OM1n har blixtsko?

Skillnader mellan OM-1, 1n och OM-10:
OM-10 har endast tidsautomatik, dvs ingen ren manuell kamera. Iofs kan man komplettera med en "Manual Adapter" som gör att man kan ställa in tiden manuellt. OM-10 har fast blixtsko, medans man på både OM-1 och OM-1n måste kompletera med en blixtsko. OM-10 och OM-1n fungerar ihop med Olympus T-serie blixtar, det gör inte OM-1 (nästan). OM-10 har inget lock undertill över motor-fästet om jag kommer ihåg rätt. OM-10 fungerar inte utan batteri.
Generelt är de tvåsiffriga modellerna lite enklare och det ensiffriga klarar lite tuffare tag.


Har någon erfarenhet av ex Minolta XG-1?

Finns det ytterligare modeller att beakta?

//Jens


/ Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.