ANNONS
Annons

manuell fokusering vid djurfoto? vad tycker ni?(500/4.5 FD)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebbehallin

Medlem
Hej! Undrar vad ni tycker om canons 500/4.5 FD? satt o kikade o dom är ju inte så fasligt dyra tycker jag! så sitter o klurar på om man ska försöka satsa på en sådan, MEN de är ju manuell fokusering som gäller, blir ju svårare om man ska försöka fota rörliga djur! men något djur som går borde ju inte vara något problem tycker jag. Använder mig utav 1d mark2 N.

FD är gjord för ett hus som har kortare avstånd till fimlplanet/sensorn så adaptern har en lins f.a. medge fokusering till oändligt. Linsen sägs sabba de optiska egenskaperna väl mycket = ointressant.
Utan denna lins kan du inte nå oändlig fokusering. Alternativ är ett annat hus med kortare s.k. registeravstånd. En spegellös t.ex. NEX har bra stöd för manuell fokus med delförstoring och indikering av skärpan men med 500 kan det bli darrigt att hitta motivet i förstoringsläget. Kanske inte så intressant för dig.

FD är gjord för ett hus som har kortare avstånd till fimlplanet/sensorn så adaptern har en lins f.a. medge fokusering till oändligt. Linsen sägs sabba de optiska egenskaperna väl mycket = ointressant.
Utan denna lins kan du inte nå oändlig fokusering. Alternativ är ett annat hus med kortare s.k. registeravstånd. En spegellös t.ex. NEX har bra stöd för manuell fokus med delförstoring och indikering av skärpan men med 500 kan det bli darrigt att hitta motivet i förstoringsläget. Kanske inte så intressant för dig.

Okej! tackar, nä då är det inte intressant längre..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar