ANNONS
Annons

Manuell fokusering på Nikon 50/1,8 AF

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan visserligen tänka mig att köpa ett 35mm med AF-S för ungefär 2000:-

Har bara sett recensioner på 50mm och den har fått jätte bra recenssioner och alla verkar älska det...

Har däremot inte läst någon om 35mm av samma sort...

Blir det lika skarpa och klara bilder med 35:an som med 50:an?

Är dom likvärdiga i bildkvaliten?

Alla älskar inte det nya 50 mm. Det har t.ex. lite sämre snabbhet i AF än det gamla på D3/D700 vad jag sett.

Nya 35 är betydligt bättre än 50/1.8 tycker jag. Bättre kontrast, skarpare vid stora bländartal. Helt klart värt pengarna, kan inte säga detsamma om 50/1.8 faktiskt.

Hm, har själv fotat mycket med just D60 och 50/1.8. Tycker inte det är så väldigt svårt att hitta fokus som många säger, visst krävs det lite övning innan det sitter. Men det är enligt mig lite av tjusningen :)
Visst rörliga motiv är lite krångliga men annars brukar det funka utan större problem.

Sen undrar jag lite varför ingen nämnt D60's inbyggda avståndsmätare som rätt tydligt visar om fokus ligger framför eller bakom objektet i aktuell fokuspunkt.

(Använder även 35/1.8 AF-S, väldigt bra objektiv det också)

Senast ändrad:
Tror jag har en klar uppfattning men Makro?

Tack så jätte mycket för alla svar... Har nu provat mig runt lite med min 18-55 och kommit fram till att det faktiskt funkar med manuell fokusering även med det om man tränar lite... Och jag kom oxå fram till att 50 kanske passar min fotografering bäst...

Jag fotar väldigt mycket still objekt i form av porträtt och fasta ting... Håller även på med en del landskaps fotografering och då kan jag ju ha viss användning för detta objektiv och när jag vill ha lite mer vidvinkel kan jag köra med mitt 18-55... Tills jag har råd att köpa ett lite bättre för det ändamålet...

Inlägget jag läste om makro möjligheterna med mellan ringar... Hur funkar det och vad behöver jag då för att få det att funka bra?

Går det att kombinera mellanringar och makrofilter? Och då få ett ännu bättre resultat?

Ja 18-55 är faktiskt riktigt ok vid tex 18mm på 5,6 och 8. Många underskattar det objektivet. Tycker både 35:an och 50:an är bra, men som alla andra tror jag du kommer att använda 35:an oftare när du väl har det.

Har fotat en del 50 mm på DX och det är väldigt mitt mellan jul och nyår för mig.

Sök på macro, läs Stanislavs inlägg mm.

Manuell focus

Hej Alexander

Man skall se upp efter gamla "värdelösa" kameragrejor. Till de stora märkena finns mängder av begagnat och en del av mycket hög kvalité. För många år sedan köpte jag en Nikkor S 55 f1,2. Glas och stålklumpen släpptes redan 1965 av Nikon och väger hela 420 gr. En suverän glugg att lära sig fotografera helt manuellt med. Underbar focusring och härlig distinkt klickkänsla i bländarringen. Mycket snabbt lär man sig ställa in exponeringen, man har ingen automatikhjälp men med digitalkameror kostar provbilderna ingenting och man har besked direkt bak på displayen. Största problemet är kanske att moderna kameror har betydligt sämre sökare, byggd för AF, än vad F3 med HP sökaren eller vad F5:an hade t.ex. Du har en automatiktröskel du måste över men med de gamla klssiska focusringarna vänjer du dig snabbt och du har då total kontroll över var focuspunkten hamnar i bilden.

Hälsningar
Rolf Wiking

Nu blir det lite OT här:

Har testat lite gamla objektiv från lådorna och till min förvåning var de faktiskt dåliga.

Bl a 50 1,8 AIS som enligt MTF-kurvor skall vara lika skarpt som 1,8D.

Har provat både nära och oändligt.

Man börjar ju tvivla på sig själv. Å andra sidan kommer jag knappt ihåg när och hur jag skaffade dessa. Kan ju vara defekta - hoppas nästan det då jag gillar tanken med gamla grejer som fungerar.

Någon som manuellar?

Ännu tråkigare är att Canons liknande Objektiv har inbyggd motor men kostar lika lite som nikons utan...

Har du dock känt på hur grymt plastig Canons billiga 50/1.8 är, och hur otroligt känslig fokusringen är i manuellt läge så är det inte en riktigt juste jämförelse. Nikons känns mycket mer gedigen, iallafall i min högst personliga mening.

Men visst, den har AF-motor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar