Annons

Manuell bländare på videokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ej en fråga rörande traditionell fotografering, men jag hoppas det finns någon som kan detta ändå.

Jag famlar lite i mörkret när det gäller möjligheten att köra manuell bländare på videokamera.

Jag ska köpa en ny miniDV-kamera, och vill ha full kontroll över skärpedjupet - något som verkar vara en långt ifrån självklar funktion på de flesta kameror. Många av Sonys kameror verkar bara ha manuella inställningsmöjlighet för slutartid.

Måste man upp i proffsklasserna över 25' för att få tillgång till en bra manuell bländare, eller ger billigare varianter, som t.ex Panasonics GS-120/200 tillräcklig kontroll?

Någon som vet, eller kanske äger en GS-120 eller GS-200 och kan ge ett utlåtande?
 
Har inte så mycket att komma med men Canon Xm2 och troligen även XM1 har manuell bländare.

XM2 på Dustin kostar 21.400:- , och XM1 kostar väl ca 15´ begagnad.
 
Om du har möjlighet till justering av slutartid så ger det ju indirekt kontroll över bländaren oxå. Förutsatt att kameran går över i någon form av bländarautomatik när du justerar slutartiden.

Då får du köra på kortast möjliga tid för kort skärpedjup o så tvärt om. Så länge ljuset räcker till förståss.
 
Jag har en kompakt MiniDV som jag kan ställa bländaren på manuellt, vilket jag skulle tro man kan göra på de flesta DV-kameror.
 
På de mini-DV-kameror jag har tittat på i konsumentklassen kan man ställa in både bländare och slutartid. Senaste kameran jag kollade på var en Panasonic <bokstäver>-120. Jag kommer inte riktigt ihåg vad den heter. Den är inte den billigaste modellen.
 
Jag har en Panasonic NV-GX7 som jag har haft i ett par år. Grymt nöjd med den. Liten men mycket bra bild!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.