Annons

manuel blixt med autoblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ohls

Aktiv medlem
Hej
Satt här och tänkte på en sak på gammla blixtar så fanns det en tabell det kunde stå att vid f/5.6 iso 100 så räckte blixten mellan 3-5 m och vinkel motsvarande 35 mm optik ( värderna på hittade) behövde man ju inte ha blixten på kameran om man har en lång slutartid kunde man ju slå blixten från vilken håll som helst bara det var rätt avstånd eller? rätta om jag har fel...
Om jag nu vill göra lika med min blixt ( ez-430 till canon) så går ju inte det lika bra...manualen säger inte så mycket om den manuella inställningen nån som har tips/sida eller något annat

I princip kan du göra följande:

Sätt blixten i manuellt läge på full styrka.

Använd följande formel för att räkna ut avståndet mellan blixt-motiv:

Avstånd = Ledtal / Bländare

T ex om du har ledtal 43 på blixten (vid ISO 100)och ställer in bländare 11 på kameran, så får du korrekt exponering på 43/11= 3,9 m (Om du använder ISO 100-film). Du skall alltså sätta blixten på ca 4 meters avstånd från motivet.

OBS! För att detta ska gälla så måste även avståndet kamera-motiv vara ca 4 meter.

Sedan behöver du ju också en synksladd mellan blixten och kameran, så att blixten utlöses när du tar bilden.

Negativ film är att föredra om du använder den här metoden, eftersom diafilmernas exponeringstolerans är för snäv.

OBS! OBS! Tänk på att 430 EZ har zoomreflektor, d v s den ger olika utlysningsvinkel och därmed ledtal beroende på vilket läge blixtreflektorn står i.

Man måste inte köra blixten på manuellt, det går utmärkt att använda standardblixtautomatik.

Om det finns en sådan där liten ljuskänslig cell på blixten så är det blixten som mäter ljuset.

Då spelar det ingen roll om blixten sitter på kameran eller inte. Det är ju inte avståndet till kameran som betyder någonting utan avståndet till ljuskällan=blixten.

Jag pratar nu inte om TTL-automatik utan ”vanlig” blixtautomatik.

För reportagebetonade porträttbilder, om jag inte kan använda studioblixtar, sätter jag ofta min SB-24 på ett separat stativ och kör med blixtautomatik, fungerar ypperligt. Man kan även vända blixthuvudet bakåt och använda ett paraply, bara mätcellen är riktad framåt.

(Fast, skall jag vara ärlig använder jag nog oftare manuell inställning och mäter med blixtmätare. Tänk på att de flesta blixtar är svagare än vad ledtalet anger. Jag har sedan 1988 provat 14 blixtar och bara en har hållit ledtalet, majoriteten är ett steg svagare än angivet.
Det vill säga, om man räknar ut att bländare 8 är lagom för ett visst avstånd är nog 5,6 rätt värde i verkligheten.)

Nu tänkte jag att jag skulle vilja skippa syncsladden... alltså om det är helt mörk och jag ställer kamerar på en slutare ex 10 sek så hinner jag ju avfyra blixten manuellt...
Hur vet jag om min ez-430 har "vanligt blixautomatik"???

mipert skrev:
Det är ju inte avståndet till kameran som betyder någonting utan avståndet till ljuskällan=blixten.

Avståndet mellan blixt och motiv är givetvis det som har störst betydelse, men även avståndet mellan kameran och motivet har faktiskt viss betydelse om man använder den metod som jag beskrev (att beräkna exponering m h a ledtal och bländarvärde/avstånd).

Vill man ha konsekvent resultat så måste man tänka på detta, eftersom ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Det märks dock inte om det endast är mindre skillnader på avståndet mellan motiv-kamera och motiv-blixt.

abbebus skrev:

...avståndet mellan kameran och motivet har faktiskt viss betydelse...

Så trodde jag också första gången jag beslutade mig för att testa detta (15 år sedan) men flera hundra fotograferingar har övertygat mig om att terrängen vinner över kartan.

Bara för att vara säker gjorde jag ett nytt test för tre minuter sedan.
Jag satte upp blixten (inställd på manuellt) riktad mot en vägg på 0,75 meters håll.
Jag använde min Minolta spotmeter F för att mäta styrkan på blixtljuset rakt mot väggen.

Med mätaren på ett avstånd av 1 meter fick jag bländare 22,1.
Med mätaren på ett avstånd av 1,5 meter fick jag bländare 22,3.
Med mätaren på ett avstånd av 3 meter fick jag bländare 22,3.
Med mätaren på ett avstånd av 4 meter fick jag bländare 22,3.

(Sedan tog synksladden slut.)

mipert skrev:
Så trodde jag också första gången jag beslutade mig för att testa detta (15 år sedan) men flera hundra fotograferingar har övertygat mig om att terrängen vinner över kartan.

Bara för att vara säker gjorde jag ett nytt test för tre minuter sedan.
Jag satte upp blixten (inställd på manuellt) riktad mot en vägg på 0,75 meters håll.
Jag använde min Minolta spotmeter F för att mäta styrkan på blixtljuset rakt mot väggen.

Med mätaren på ett avstånd av 1 meter fick jag bländare 22,1.
Med mätaren på ett avstånd av 1,5 meter fick jag bländare 22,3.
Med mätaren på ett avstånd av 3 meter fick jag bländare 22,3.
Med mätaren på ett avstånd av 4 meter fick jag bländare 22,3.

(Sedan tog synksladden slut.)

Ok, jag ger mig! Ditt lilla test övertygar även mig.

Jag har dock fått lära mig att såväl avstånd mellan blixt-motiv som avståndet kamera-motiv har betydelse, men så är tydligen inte fallet. I alla fall inte med de här små avståndsskillnaderna.

Är dock själv ingen studiofotograf så jag har inte testat själv. Borde kanske gjort det innan jag så självsäkert började diskutera med en erfaren studiofotograf som dig, Mipert. ;-)

Ja, teoretiskt känner jag mig lite osäker här.
Svagt minns jag (från skolan) att det är Lamberts lag (fast det känns som fel lag) som anger just att ljuset avtar med kvadraten...

Och det gör det, men det verkar inte gälla för de ytor som är belysta och reflekterar ljuset!

Sedan är avståndskillnaderna inte så små, om man räknade med ljustets avtagande skulle jag på sista mätningen få bländare 5,6 1/3.

Vanligtvis ger jag mig inte förrän jag vet varför, men nu orkar jag inte kolla upp.

Och, faktiska förhållanden är mer betydelsefulla än teorierna.

:)

mipert skrev:
Sedan är avståndskillnaderna inte så små, om man räknade med ljustets avtagande skulle jag på sista mätningen få bländare 5,6 1/3.
Ja, det har du ju faktiskt rätt i. Tänkte fel där. Det sista avståndet du mätte på är ju mer än 4 gånger så stort.

Jag kanske kan svara litet på Mikaels och Mikaels bryderier.

Att ljuset avtar med kvadraten på avståndet gäller när ljuset är en punktkälla. Med punktkälla menar man då att ljuskällans storlek är försumbar i förhållande till avståndet. Ljuset breder ju ut sig som på ytan av ett klot och ytor är proportionella med radien.

Min gissning är att när du Mipert slagit blixten i väggen har ljusytan blivit ganska stor någon kvadratmeter eller mer kanske. Isåfall är nog ljusstrålarna ganska parallella när de lämnar väggen och ljuset släcks knappast ut alls på så kort avstånd.

Om man har blixten närmre väggen så ljusytan blir mindre borde resultatet bli annorlunda och bättre överenstämma med "punktkällelagen"

Hoppas jag tänkt rätt :)

Hääärligt Åza.

Teorier har jag alltid njutit av, gammal gymnasietekniker som jag är.

.-)

Håller med!

Är själv elektroingenjör så Åsas inlägg låter som ljuv musik. ;-)

Tyvärr har jag inte möjlighet att testa om det stämmer...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar