Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manual till Olympus Studio 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Finns det någon nedladdningsbar PDF-manual till Olympus Studio 2? Jag har inte lyckats hitta någon på Olympus sajter. Alternativet att konvertera sida för sida i hjälpfilen till PDF ger inte något som liknar en riktig manual enligt mina erfarenheter från diverse andra program.

Eller finns det månne några nedladdningsbara lektioner, "tutorials", om Viewer 2?

Det har funnits några beskrivande artiklar om användning av Olympus Studio på Olympus Visonage.
Olympus Studio v 2.0 var en väsentlig omarbetning av tidigare version och fick en stor del kod gemensam med Master v 2.0. Det enda jag sett i manualväg är den windows-baserade OLYMPUSStudio.chm som återfinns i installationskatalogen.

Baserat på din idé med att skapa .pdf från online-manualen, så skrev jag ut det 35-sidiga avsnittet "Controlling Your Camera via Your Computer" som just en .pdf. Tyvärr försvinner alla länkningar med min fria "CutePDF Writer", så den ursprungliga online manualen är nog det bästa som erbjuds.

Viewer v2 är en nedgradering från Studio v2, eftersom "Camera Control" i Studio är mycket smidig för att spara undan/läsa in egna konfigurationer, Custom Settings, samt att synkronisera kameraklockan med dator eller noggranna internet-baserade klockor. Det sistnämnda inte minst viktigt om man som jag ofta geotaggar bilder i dokumentationssyfte och som därvid underlättas om kamerans klocka går någorlunda rätt. Använder dessutom Studio 2 för att växla mellan sommar-/vintertid på mina Olympuskameror.

Viewer v2 har jag inte behövt använda ännu, så jag är också intresserad av att höra andras erfarenheter av detta nyare program.

Viewer fungerar bra, fast kamerastyrningen är bortplockad från Studio. Det flesta funktionerna i Viewer är desamma som i Studio, liksom gränssnittets utseende. Jag har inte jämfört programmen särskilt noga, men när jag tar upp dem samtidigt på varsin skärm ser de likadana ut (uotm att kamerastyrningsikonen saknas i Viewer, samt tidslinjen och panoramalääget i mappvyn

Viewer "framkallar" råfiler lika bra som Studio. Råfilshanteringen är till synes identisk, fast jag reserverar mig för att det kan finnas olikheter detaljer som jag inte har stött på än.

Det viktiga för mig är att "framkallningen" till TIF eller JPG ger bättre resultat i Viewer än i något annat program som jag har provat. Möjligen är Lightroom lika bra om man justerar inställningarna i båda programmen (och då torde väl Photoshop ge samma resultat).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar