Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manual till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det manuella läget verkar väldigt kul.
Som att om man trycker på AE-L och låser exponeringsvärdet så kan man sen ändra bländare och tid, ändrar man det ena så följer det andra med automatiskt. AE-L låser alltså exponeringsvärdet, men inte bländare och tid kombinationen.

En ytterligare variant finns med Gröna knappen.
Om man trycker på den så får man bländare och tid enligt programläget, men sen kan man ändra manuellt. I praktiken samma som AE-L, med skillnaden att bländare och tid ej följer varandra utan man kan justera dem som man vill. (detta är ju klassiskt HyperManuellt läge Pentax style)...

Roligt med många möjligheter...

Hälsar
R

Jag tror den där användarhandledningen är ofullständig, då det saknas en hel del information i den (exempelvis hur specialinställningarna fungerar, bara typ hälften av inställningarna är förklarade). Känns som att det är en tidig kopia av handboken och det är nog därför som Pentax UK har tagit bort den från sin server... Det vart lite fel där, tyvärr.

Hälsar
R

Tack för hjälpen, nu har jag läst. Enda bristen tycker jag verkar vara på blixtsidan. Dels att man måste köpa nya blixtar, dels att även om man gör det så kan den inbyggda inte styra de nya trådlöst. Man skall alltså helst köpa 2 nya blixtar... inte helt bra, men som tur är använder jag inte så mycket blixt så jag klara mig ett tag till på mina gamla.

quarc skrev:
Tack för hjälpen, nu har jag läst. Enda bristen tycker jag verkar vara på blixtsidan. Dels att man måste köpa nya blixtar, dels att även om man gör det så kan den inbyggda inte styra de nya trådlöst. Man skall alltså helst köpa 2 nya blixtar... inte helt bra, men som tur är använder jag inte så mycket blixt så jag klara mig ett tag till på mina gamla.

Enligt Pentax så gick det inte att erbjuda skakreducering med trådlös blixtsync med den inbyggda blixten. Men visst är det lite underligt, särskilt som skakreduceringen slås av automatiskt när man använder en extern blixt med trådlös styrning, så den lösningen borde ju vara tillgänglig även för den inbyggda.

Nya blixtar? K10D använder P-TTL, det är ett blixtsystem som Pentax introducerade på marknaden för över 6 år sedan. Det är inte precis något nytt system... Det tog mer än 6 år för Pentax att ge upp det gamla systemet och nog tycker jag att en övergångsperiod på mer än 6 är att betrakta som tämligen lång.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Enligt Pentax så gick det inte att erbjuda skakreducering med trådlös blixtsync med den inbyggda blixten. Men visst är det lite underligt, särskilt som skakreduceringen slås av automatiskt när man använder en extern blixt med trådlös styrning, så den lösningen borde ju vara tillgänglig även för den inbyggda.

Nya blixtar? K10D använder P-TTL, det är ett blixtsystem som Pentax introducerade på marknaden för över 6 år sedan. Det är inte precis något nytt system... Det tog mer än 6 år för Pentax att ge upp det gamla systemet och nog tycker jag att en övergångsperiod på mer än 6 är att betrakta som tämligen lång.

Hälsar
R

6 år är helt ok, det handlar väl bara om att jag klarat mig tills nu på en massa äldre modeller. Sedan är vi ju rätt bortskämda med bakåtkompatibilitet på objektivsidan. Men när den dagen kommer så köper jag mig en 360 och en 540 :)

vafan? Min sigma 500ST-super heter den och fungerar fint med min ist*ds. Är denna inte kompatibel mao???
Vilka blixtar blir då kompatibla och vad kommer de kosta? Måste ju ha blixt, inte för att jag gillar det men för att det är ett måste i vissa situationer...

raskolnikov skrev:
vafan? Min sigma 500ST-super heter den och fungerar fint med min ist*ds. Är denna inte kompatibel mao???
Vilka blixtar blir då kompatibla och vad kommer de kosta? Måste ju ha blixt, inte för att jag gillar det men för att det är ett måste i vissa situationer...

Grejen är tydligen den att DS även stöder TTL, men det gör inte de nya modellerna. De kör endast P-TTL, som jag fattat det bygger på förblixt. Men redan DS har begränsningar, har för mig TTL bara funkade på ISO200 eller nåt sånt. Jag har fått kraftig överexponering i vissa situationer med blixt på DS. Så egentligen kanske jag redan borde äga en 360...men det gör jag inte. Man kan ju fota manuellt ett tag:)

raskolnikov skrev:

FGZ 360

FGZ 540

Sigma 500 DG Super kan man tro kommer att fungrera så småningom.

jamen, då är det lugnt som på ovågat hav. Så sa de om ist*ds, "den kommer aldrig fungera, bygger på förblixt serru grabben..." Och de fick rätt, gällande en slavblixt jag köpte senare, men inte om kameran. Killen på cyberphoto var förvånad när jag ringde och sa att sigman fungerade ypperligt på ist*ds.... Räknar kallt med att så förblir.

Jo men DS har fortfarande an TTL sensor, nya modeller har inte den sensor, så TTL-flash fungerar inte överhuvud taget. Det enda sättet att få någon typ av bklixautomatik på nyare modeller är med P-TTL, och det kräver att blixten kan hantera förblixt...alltså...bara de nya blixtarna.

Att sedan redan DS stödde P-TTL märke man ju inget av såvida man gick och köpte en blixt som stödde det.

Samsung

Citerar från Photomagazin;
"Pentax K10D zeigen sich beim Design der Bedienelemente und der mitgelieferten Software: Der GX10 liegt unter anderem der RAW-Konverter Silverfast DC VLT in einer Samsung-Sonderedition bei. aj"
Det är antagligen en likvärdig konverterare.

Apropå Pentax FGZ 360 vs FGZ 540, om man köper 360:an bör man oxå köpa sladd och adapter kamera/blixt för att kunna ta indirekt blixt(i taket) med kameran vertikalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar