Annons

Manipulerade reportagefoton - exempel?

Produkter
(logga in för att koppla)

cwe

Aktiv medlem
Anders och jag hade en liten vänskaplig kommentarsväxling angående manipulation av foton i kategorin "reportagefoto". (Jag håller med Anders, det är självklart att man inte får "ljuga" i bilder, så att ni vet.)

Men ialla fall, jag blir ju lite nyfiken på vilka manipulationer som förekommer i vanliga tidningar?

Jag hörde talas om ett exempel nyligen där någon utmålades som nazist-sympatisör och som "bevis" framlades en bild på personen stående i hitler-hälsning. Jag har för mig att jag hörde att han i själva verket hade en bibel eller något liknande i sin hand - bortklonad? (Fyll gärna på med hur det egentligen var, jag har så dåligt minne.)

Är det någon som har andra liknande exempel från svensk press? Vad är tidningarnas officiella inställning - antagligen att ingen manipulation är tillåten. Håller de den linjen i praktiken?

Manipulation kan ju också bestå i mycket selektiv beskärning också, där man tar bort den viktiga "detaljen" som helt vrider om innebörden i bilden. Där vet jag att det finns en massa exempel... Vi jobbar ju alla mer eller mindre med att renodla våra bilder, är det någon här som jobbar fotojournalistiskt? Hur ser ni på det?

Slutligen så är ju själva tidpunkten för framhalandet av kameran också en "beskärning" av bilden, eller hur? Jag stör mig så oerhört på den mycket selektiva bild som framskymtar av exempelvis Afrika i media. Man riktigt leetar upp en tårögd unge som precis rusat runt i dammet, för att få en bekräftande bild av hur eländigt det står till. TV4s barngala, där den där fadder-organisationen "Plan" någonting samlar in pengar. Jag har åkt förbi deras anläggningar i Ghana, och de gör väl viss nytta säkert, men de hade gjort ännu mer nytta i grannländerna. Och det finns en oerhörd massa lyckliga människor (under arma förhållanden emellanåt) i Ghana. Asch, nu glider jag iväg.

Men tidpunkten och motivvalet påverkar ju också. Här tycker jag ofta att man ur journalistiska perspektivet tillåter sig mest frihet, och samtidigt tycker jag att de största övertrampen begås här?

Silar man inte mygg och sväljer kameler här? Hur ser ni på det?

-Christian

Läser om mitt inlägg, och vill lägga till följande...

Alltså, är inte det viktiga egentligen hur ärlig bilden är relativt verkligheten? Något som fotografen måste ta ansvar för?

Sedan är det givetvis en hjälp för betraktaren att veta vad som gjorts med bilden, exempelvis "att den inte digitalt bearbetats alls", men det är bara ett hjälpmedel?

Och slutligen, att ett "omanipulerat foto" i sig fortfarande kan vara ack så förslaget och oärligt.

(Att debattera med sig själv? Hmm.)
-Christian

Det mest kända manipulerade reportagefotot jag kan komma på är det där med Bush (d.ä.) och Gorbatjev tror jag, som skakar hand i New York med frihetsgudinnan i bakgrunden. - Frihetsgudinnan var inklistrad i efterhand... :-/
Visserligen inte från vanliga dagstidningar men ändå...

cwe skrev:
Jag hörde talas om ett exempel nyligen där någon utmålades som nazist-sympatisör och som "bevis" framlades en bild på personen stående i hitler-hälsning. Jag har för mig att jag hörde att han i själva verket hade en bibel eller något liknande i sin hand - bortklonad? (Fyll gärna på med hur det egentligen var, jag har så dåligt minne.)

<klippt>

Manipulation kan ju också bestå i mycket selektiv beskärning också, där man tar bort den viktiga "detaljen" som helt vrider om innebörden i bilden.

Jag såg ett exempel på detta någonstans, där man tagit en bild på en svensk företagsledare, politiker e d (som man ville peka ut som nazisympatisör) kastandes varpa(!) på Gotland och helt enkelt skurit bort själva varpan ur bilden. Kvar blir personen stående med rak, utsträckt högerarm!

Minns ej exakt vem det var, men bilden var från 40-talet har jag för mig...

/Fredrik

Fredrik,
ja just, sååå var det! Detaljerna kommer så sakta tillbaka... Aftonbladet, har jag vagt för mig? Men namnet på personen är ju som bortblåst! (För jag har bestämt för mig att det inte var Kamprad?)

-Christian

"Lagt kort ligger" tycker jag. Alltså klona inte (är till och med tveksam till om naturfotografer bör rensa undan barr och pinnar etc.)
Det mest kända exempel som jag kommer på är fotot från Berlin 1945 på den ryske soldaten med två(!) klockor på armen. Ett förbaskat bra foto, för övrigt. Fotografen erkände senare att den ena retuscherats bort för att det inte skulle framstå som att soldaterna plundrade.

förtydligande; rensa undan barr,pinnar etc *före* exponeringen. Det blir ju en annan sort "kloning" kanske.

Vilka svåra frågor du kommer med... haha. hinner inte skriva nåt långt nu, tänkte bara slänga in en liten åsikt om att jag tycker att det beror på vad bilderna ska användas till.

Reportagebilder, eller över huvud taget sådana bilder där det visar hur någonting är/var ska absolut INTE klonas eller ändras. Men när det gäller andra bilder tycker jag att det viktiga är hur bilden ser ut och inte vad som ligger bakom.

Så här på fotosidan är det ju juste att tala om ifall man gjort förändringar, eftersom vi som är här vill lära oss. Men annars... i tidningar och så spelar det väl ingen roll? (Bara dokumentärbilder då) Oj, hinner inte skriva mer nu, men återkommer!

Det är förstås skillnad på bilder och bilder. Jag uppskattar ofta skickligt gjorda så kallade manipulationer med dubbelexponeringar, kreativt Photoshoparbete etc.
Är nog mest en personlig inställning (kanske för att jag är en kratta på Photoshop) att åtminstone inte ta bort detaljer i en bild. Men jag vet...det är en rätt hopplös åsikt. Kanske handlar det mer om magin...jag menar, om jag hittar ett motiv som skulle vara högintressant...så ligger det en ful pinne bredvid. Fånigt nog så flyttar jag inte på pinnen, utan kommer till slutsatsen att avstå från att fotografera. Det har nåt med magin att göra. Tror jag (på ett irrationellt och ologiskt sätt.)

Ulf, jag förstår ditt resonemang kring "magin", för mig - en slags andäktighet för att tillvaron faktiskt såg ut just *så*. För mig kommer fotot, magin, i en slags trappa:
1. "Oförfalskad" verklighet, inga flyttade barr, bara rent iakttagande.
2. Aningens regisserad tillvaro, men annars oförändrat
3. Ändrat på hela bildytan, vare sig det är analogt eller digitalt. Det inkluderar plastbitar framför kameran eller automatisk vitbalans i digitalaren.
4. Retuschering, kloning av detaljser osv

Fast detta gäller ju bara för vissa typer av bilder, det som utger sig för att ha "fångat" verkligheten på något sätt.

Sedan har vi helt "konstnärliga" bilder, där det viktiga är den rena upplevelsen, och "spelreglerna" inte är så viktiga.

När det gäller dokumentärt foto, så tycker jag fortfarande att den "journalistiska vinklingen", "spetsningen" av bilden oftast är det större problemet (oärligare), än eventuell risk att en klocka eller en störande bil i bakgrunden ryker. Fast det är ju inga enkla frågor, inte.

-Christian

Kristina, ser att du kom före mig i definitionen av olika bildtyper. :)

Håller med dig om att dokumentärt foto inte ska klonas. Men bildvinkeln, urvalet, är ju en ack så mycket större kloning?

Jag tycker att syftet med bilden måste spela stor roll. Om vi tar din bild "så stort" som exempel, det var ju där vi började, så anser jag inte det *principiellt* fel om du hade klonat bort lite störande detaljer - syftet är ju inte att påstå något specifikt med bilden, och det hade inte ändrat huvudsyftet med bilden, din sons förundran över London Eye. (Sedan är det ju _helt_ onödigt, det är en jättebra bild som den är.)

Däremot anser jag det principiellt fel, precis som du, att inte redovisa vad man gjort med bilden i bearbetningen, en fotot VDN-märkning. Idealiskt skulle jag vilja ha en "loggfil" i photoshop som loggade vad jag gjorde med bilden.

(Själv tycker jag att det emellanåt slarvas med manipuleringsmarkeringarna i kategorivalen, vilket är lite synd.)

Ser fram emot dina längre utläggningar, Kristina!
-Christian

Lars, du råkar inte ha någon länk eller pekare till någon artikel eller så? Det vore intressant att läsa mer om det.
-Christian

En minnesbild som flaschar förbi är ett gruppfoto över det tjeckoslovakiska kommunistpartiets ledning från slutet av 60-talet där det fanns ett par extra fötter med som saknade kropp. Fötterna tillhörde Alexander Dubcek, Pragvårens ledare, som snabbt blev persona non grata efter den sovjetiska inmarschen 1968.

/Svante

Alla bilder i National Geographic måste ha ett diaoriginal, för att säkerställa äktheten.

Referenserna ovan är väl ganska gamla, jag tror att det blir svårt att hitta ett liknande exempel på senare år och i seriösa nyhetstidningar.

Christian, Det stod i en artikel i Aktuell Fotografi (eller om tidningen hette Populär Fotografi just då) för sådär 10-20 år sedan. Jag har inte möjlighet att leta rätt på det nu, men där fanns fler exempel på manipulering av bilder.

David, aha, smart lösning för att få fram äktheten i alla fall i en del av processen. Givetvis inte helt säker, men en bra utgångspunkt. (Och vilken skandal om någon hade fuskat med det!)

-Christian

Det vore intressant även med exempel från "mindre seriösa" tidningar?

Kanske inte nödvändigtvis Se&Hör, där väl hela idén är att spinna historier runt "falska" ihopklipp.

Lite utanför ämnet, så förekommer ju en hel del "manipulation" i nyhetsmedia (tv). Tänker på Saddams framfart med kuvöserna, vilket ju var en ren fabrikation från Natos sida. Undrar lite över Expressens löpsedel idag, om bin Ladins våldtäkt av "modellen", känns lite åt samma håll. Men det går ju inte att kolla för en vanlig dödlig.

Men visst måste det finns "spetsade bilder" även i tidningar som DN i modern tid? Hmmm... Hoppas inte.

-Christian

MP, javisst och ett klassiskt exempel på stor dumhet, och det var väl just det som satte igång debatten som ledde fram till reglerna.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar