Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrottos nya hydraliska system

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Manfrottos nya hydrauliska system

Nu när jag äntligen har bestämt mig för att köpa ett kulhuvud visar det sig att Manfrotto har kommit med ett nytt hydrauliskt låssystem till sina kulhuvuden och huvudena är dessutom till viss del gjorda i magnesium.

Är det någon där ute som har testat systemet? Hur bra fungerar det? Vågar man köpa det eller ska man satsa på den gamla modellen?

Exempel på en modell som jag funderar på:
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=311&itemid=2048

Senast ändrad:
Spontan reaktion...Hur beter den sig i kyla? Vad händer med hydrauliken när det är ex -15 grader?
Nån som vet...?

Annars tycker jag den ser trevlig ut, verkar ju vara ordentligt stadig!!!

Precis! ...hur servar man den, byter man packningar någon gång per år eller är det till att skicka in den för en svindyr service...? Känns som om det genereras fler och fler frågor ju mer man funderar på det. ;-)

Kanske mest för studio...

Ja, det känns mer och mer som att den gamla mekaniska modellen är mer att lita på. Man vill ju inte ha en massa strul med packningar och service, etc.

Nej, speciellt inte om man har ett antal kronor hängades i den...skulle inte vara kul att se utrustningen åka i backen pga en trasig packning eller liknande...känns lite "old-fashion" men det kanske är bäst att se hur den fungerar o läsa lite tester o resentioner när den har vart ute på marknaden ett tag.

Ursäkta min okunnighet, men är det inte rätt så otroligt att dom inte släpper något som är direkt dåligt? Jag menar flera av de saker ni tar upp vore ju rätt olämpliga "finesser" hos en kula som inte är en ren billighetsmodell.

Skulle vara kul att se ett test som sagt! Jag är också i inhandlartagen, just nu står det mellan Krik BH-3 och Markins M10 eller så blir det snålvarianten med en Manfrotto 488. Men som sagt, nu dök det ju upp en till på banan. Ilandsproblem...

Ja, tyvärr är det ju så att det släpps alldelels för mycket som kan vara precis hur dåligt som helst...för att inte säga rent skräp ;-) men jag förstår vad du menar. Proffsgrejjer bruka hålla hög klass men det finns ändå en del frågor som rör ex service och underhåll som man måste ha klart för sig innan man handlar. Ex kan man byta packningarna själv eller måste man skicka in?

Ska som sagt bli intressant att se hur den fungerar i praktiska tester.

Det verkar ju vara ett smart och bra system, men man vill ju inte vara "försökskanin". Jag vill nog ha ett utlåtande från någon som testat systemet innan jag vågar köpa det.

Gå in i en kamerabutik och be att få kolla på kulan.

Själv tänkte jag hoppa på en 486MB fast med RC2 plattorna istället. Inte lika hippt som RC4, men då jag redan har en 3 eller 4 plattor så.

Det är lättare sagt än gjort här nere i södern. Kamerabutikerna här har bara Velbon och liknande hemma:-(

Jag fegade ur och beställde ett 468RC2 i stället. Det är smidigare plattor och så är det lätt att komplettera med Manfrotto Adapter 394 om det skulle behövas.

Nu är det i alla fall gjort. Om det är bra eller dåligt visar sig nog med tiden...

Jag kan inte tänka mig att hydraliken skulle innebära ngra kylproblem i alla fall.
Vilken grävmaskinist skulle acceptera att det inte går att använda maskinen pga 15 minusgrader.

Erik Schalin skrev:
Jag kan inte tänka mig att hydraliken skulle innebära ngra kylproblem i alla fall.
Vilken grävmaskinist skulle acceptera att det inte går att använda maskinen pga 15 minusgrader.
Jag har en grävmaskin och med den måste man värma upp oljan med lite gymnastiska övningar innan man hugger in i leran, speciellt vid kall väderlek.
Däremot så tåler packningar och annat något otroligt innan de behöver bytas pga slitage.

/Lennart, hobbygrävare som ser grävning som en underskattad hobby

Erik Schalin skrev:

Nog för att Manfrotto gör rejäla grejjer men de har nog en bit kvar till grävmaskins-status... ;-) Men jag förstår din tanke...

Jag har varit och klämt på den nya kulan. Kan bara säga att jag är imponerad. Manfrotto har tagit ett steg närmare de dyrare kulorna. 2200 kr är ett överkomligt pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar