Annons

Acratech Ultimate vs. Manfrotto 468MGrc2

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Dessutom får jag en naturlig ingång till Arca Swiss systemet så det finns ju lite att välja på om jag skulle vilja ha något ännu stadigare(arca swiss B1 eller RRS stora kula) senare.
På RRS hemsida verkar det som om det tänker komma med en mellanstorlekskula under våren. Det verkar inte helt fel om man inte behöver den stora kulan som iaf för mig känns lite overkill. Och den lilla verkar för liten, så jag har funderat på antingen Acratech eller mellankulan från RRS, då jag behöver byta ut min gamla mini Studioball. Återkom gärna med recention när du testat!

Markins

Jag har en Markins M10 som har fungerat utan problem. Den är lätt, stadig och Arcakompatibel vilket har visat sig bra när jag har kompletterat med begagnade plattor från USA. Jag köpte t ex en skräddarsydd Kirk-platta till min Mamiya 6 från en kille i Kalifornien. Fick den billigt, och hade inte kunnat få tag på den över huvud taget i Sverige.

Nu har jag skaffat snabbkoppling och kameraplattor till mina kameror från svenska Optipod. Min Manfrotto 468MG blev också modifierad vad gäller gängan.
Stadiga och smidiga att använda. Skönt att slippa den sladdriga snäppvarianten som är Manfrotto standard.

http://www.optipod.org/

/Erik

Vad var kostnaden för att modifera 468mg och köpa plattor och alltihopa. Vilket har en viss betydelse. Jag väntar på Ultimate och mina två arca-kompatibla plattor(en för 20D+BG-E2 och en universal) iaf, borde få det nästa vecka eller så.

Sen nästa omgång blir väl kanske en L-platta från Really Right Stuff.

Jag köpte 4 kameraplattor. Och de kostade ca 500-600kr/st.
Snabbfästet kostade 2090kr inklusive omborrningen av kulleden.
Hans Olsson som driver Optipod var mycket smidig att ha och göra med, och ger ett pålitligt intryck inför köp.
Vilket man inte kan säga om Kirk, som envisas med att alla spörsmål löses via deras 800-telefonnummer. Men vem vill ringa interkontinentalt till okänd tidszon när email borde duga.
Hemsidorna saknar tyvärr nödvändig information hos både Optipod och Kirk. Fast som sagt, lättare att ringa till Örebro.

/Erik

Ja, en hel del pengar är det.
Men Kirk köpt från Warehose Express i England är inte heller billigt. 650kr/platta och 1430kr för snabbfästet.
Jag har inte tittat på Acratech så där har jag ingen åsikt.
/Erik

För att sätta lite perspektiv på det hela så får man ett Kirk BH-3, inkl. fäste och en "standard"-platta för typ 2500kr inkl. allt. Det är billigare än bara ett fäste och en platta från optipod. Acratechs kula, med fäste, kostar väl åxå något i stil med det.

Sen kan jag iofs hålla med om att det känns onödigt att ringa när man lika gärna kan använda mail, men så blodigt är det inte att ringa.

Acratech kostar lika mycket som Manfrotto 468MGrc2. Ganska exakt t.o.m. om man köper från BHphoto. Sen kostar ju plattorna en $40/styck, men det fungerar ju med vilka Arca QR-kompatibla plattor som helst.

eon skrev:
Jag köpte 4 kameraplattor. Och de kostade ca 500-600kr/st.
Snabbfästet kostade 2090kr inklusive omborrningen av kulleden.

Det där hade jag visst inte så bra kontroll på.
Rätt priser ska vara 1440kr för snabbfästet och 650kr för varje platta.
/Erik

Det är ju ändå saftigt jämfört med Acratechs $39.95 och RRS $55.

Nu har jag beställt Feisol 3401, Acratech Ultimate Ballhead med gummirattar och QR-plate och är just på väg att lägga order på L-bracket hos RRS.

Finns det någon som handlat på RRS som kan upplysa mej vilket alternativ på Shipping Method som gäller.

/AnWi

Jag pratade med Hans på Optipod idag, och han ska skicka mig en färdigmodifierad Manfrotto 490 kulled med snabbfäste för utvärdering.

Jag tänker testa den med mitt Gitzo G1227 som jag råkade köpa idag, och en Eos 20D med 100 mm macro. Jag blir glad om det fungerar eftersom mitt 055PROB med 488RC2 inte är helt stabilt...

Tyvärr hade inte Hans ännu någon lösning för att slippa glapped i batterigreppet BG-E2, men jag tipsade honom om RRS' och Kirk's lösningar att haka i remfästet. Jag hoppas han löser det så vi får köpa svenskt från en tillverkare som lägger ned ordentligt med tid på det han gör...

Välj "Online UPS Ground"

AnWi skrev:
Finns det någon som handlat på RRS som kan upplysa mej vilket alternativ på Shipping Method som gäller.
/AnWi
Jag valde "Online UPS Ground", vill minnas att det är deras billigaste alternativ, kostade i mitt fall USD 11.

Jag knappade in i RRS' webbutik dag 1 och hade grejorna i handen dag 7 tullklarerat och klart, kom med någon sorts expresspaket (hur man nu kan skicka express från California till Lund för futtiga USD 11?!).

Du kommer att bli supernöjd med RRS' smidiga och eleganta L-plates.

De låter hoppfullt. Då drar jag iväg ordern ikväll när jag kommer hem. Det får räcka med en L-bracket till kameran så länge. QR-plattan till mit 80-200 får vänta lite.

Skall kolla lite, när jag får prylarna om man inte kan fixa det på egen hand (eller nån mekare).

/AnWi

Tack alla för hjälpen! Nu är även ordern till RRS lagd. Nu är det bara att vänta, vänta och vänta.

/AnWi

AFE skrev:

...
Tyvärr hade inte Hans ännu någon lösning för att slippa glapped i batterigreppet BG-E2, men jag tipsade honom om RRS' och Kirk's lösningar att haka i remfästet. Jag hoppas han löser det så vi får köpa svenskt från en tillverkare som lägger ned ordentligt med tid på det han gör...

Hakar RSSs L-platta till 20D verkligen i remfästet? Jag tycker inte att det ser ut så på bilderna?

Jag vet att Kirks L-platta fungerar på det sättet, då det tydligt syns på deras produktbilder samt att det uttryckligen står det.

Ja vill gärna höra en bekräftelse på att RSSs L-platta också fungerar så, då jag står i valet och kvalet mellan dessa två...

BME skrev:
Hakar RSSs L-platta till 20D verkligen i remfästet? Jag tycker inte att det ser ut så på bilderna?

Jag vet att Kirks L-platta fungerar på det sättet, då det tydligt syns på deras produktbilder samt att det uttryckligen står det.

Ja vill gärna höra en bekräftelse på att RSSs L-platta också fungerar så, då jag står i valet och kvalet mellan dessa två...

OK, jag ringde just till RSS och fick svar på min egen fråga: Deras L-platta till Canon 20D med BG-E2 fäster inte i remfästet på kameran, utan bara i stativgängan i batterigreppet. Besvikelse.

Då infinner sig frågan, är det någon som har någon erfarenhet av Kirks L-platta till 20D, med deras nya "strap tab design" (se http://www.kirkphoto.com/lbracketsc.html), som hakar i remfästet på kameran? Hur mycket stabilare blir det?

Korrektion till båda mina inlägg ovan: det skall naturligtvis stå RRS istället för RSS...

Jag har 468MG-RC4 och är väldigt nöjd, hydraliken är väldigt smooth och skön, absolut inget skrapande på mitt ex, rekomenderas varmt.

kent.

He, den här gamla tråden.

Jag kan ju nämna att valet föll på Acratech Ultimate Ballhead. Den har fungerat alldeles utmärkt och jag är väldigt nöjd med valet. Kanon tillsammans med plattorna och allting. Dessutom så tänker jag aldrig 2 gånger om stativet ska med eller inte. Har jag minsta behov av det så kommer det med. 1.69kr är en baggis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar