Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 488RC4

Produkter
(logga in för att koppla)

feriksson

Aktiv medlem
Tjenare.
Har precis lagt en beställning på ett Manfrotto 055 CLB samt kulleden 488RC4. Trodde att det skulle vara mer än tillräckligt för min 350d + 300/4L, men (efter beställningen) så läste jag en av fotosidans recensioner på 488an och killen där påstod att den var i klenaste laget. Är det verkligen så och finns det något annat i samma prisklass som fixar biffen? Skulle kunna sträcka mig till 1000:- men där är smärtgränsen nådd.

/F

Jag använder den mycket mindre 486RC2 och den funkar bra tycker jag så 488RC4 är säkert kanon.

Hi folks

Jag använder ett 190Pro med just den kulled som du har köpt och är helnöjd. Fungerar med min D2 och med de gluggar jag har att använda. 70-200+ TC1,7 samt 80-400. Visst finns ett litet spel men det hade jag även på de mycket tyngre kombinationer av stativ jag använde tidigare oxå. Jag är mer än nöjd med kulleden. Stativet och framför allt stativfästet på gluggarna svajar mer än vad kulleden gör.

På ett forum som detta så tenderar väldigt många människor att bli perfektionister samt patriotiska i överkant. När det gäller att försvara "sitt" val av system så blir alla andra lösningar undermåliga. Sök lite så kommer du att hitta hur många Canonägare som helst som "vet" att Nikons kameror är oanvändbara på högre ISO än 100. Nikonanvändare som över huvud taget inte kan förstå hur någon kan arbeta med Canons fullständigt oanvändbara handhavande etc. Bägge dessa påståenden är givetvis felaktiga. Det finns ju en massa fotografer som använder Nikon på höga iso och en massa fotografer som faktiskt gillar sina Canon. Jag har överdrivit en smula i min kommentar så inga på hopp nu tack.

Likväl hittar du garanterat en eller ett par personer som inte skulle bli nöjda med stabiliteten även om man gjuter fast sin Canon 350D med en 50mm fast glugg i marken i betong. Säkert kommer en och annan vibration att märkas i alla fall från ett Nord koreanskt kärnvapenprov.
Helt hopplöst eller hur?

Vad jag vill säga är att läs gärna recentioner och trådar men filtrera ordentligt och använd sunt förnuft och skapa dig en mer allmän uppfattning om hur de flesta betygsätter produkten.

Jag läste tex i en tråd hur en annan väl respekterad fotograf sa (i en helt annan tråd) att han ansåg en viss kamera inte var bra (utan att närmare specifiera problemet). Det här påståendet blev sedan dagen sanning i tråden trots att de allra flesta fotografer som äger kameran ifråga generellt sätt är mer än nöjda.

Att dödförklara en produkt på detta sätt så fatalt tyder på, i mina öron i alla fall, att något annat ligger bakom. Framför allt när produkten i fråga vanligtvis får ett mycket bra omdömme i alla oberoende tester. Orsaken kan vara vad som helt. Utebliven sponsring? Mode? taskig behandling från tillverkaren? ......Eller faktiskt bara att han helt enkelt inte gillar produkten.

Mankan

Senast ändrad:
Stabilt är kanske en olika för olika personer. För mig är ett stativ+kulled stabilt om jag kan ta i kameran och ta kort utan att behöva använda spegeluppfällning och trådutlösare. Det är nämligen så jag gör nu, jag får även dra in motljusskyddet för att undvika att vinden tar tag i det. Stativet jag använder nu har fungerat prima fram tills jag köpte 300at (kostade c:a 300).

Tack igen.

Hmmmmm....

feriksson skrev:
Stabilt är kanske en olika för olika personer. För mig är ett stativ+kulled stabilt om jag kan ta i kameran och ta kort utan att behöva använda spegeluppfällning och trådutlösare. Det är nämligen så jag gör nu, jag får även dra in motljusskyddet för att undvika att vinden tar tag i det. Stativet jag använder nu har fungerat prima fram tills jag köpte 300at (kostade c:a 300).

Tack igen.
Vilken bildvinkel / brännvidd; vilken vind, vilka sammetshandskar..
Den stabiliteten du är efter är nog knappast produserat ennu. Du må nog gjuta kamran fast i berget :)
Och det viktigaste för mig är sig i efterspänningen på stativhuvud. Stabiliteten när det först är fastspend skiljer inte så mycket.
Stativ blir alltid en kompromis med vekt; ivertfall när man skal släpa i naturen.
Erik J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar