Hi folks
Jag använder ett 190Pro med just den kulled som du har köpt och är helnöjd. Fungerar med min D2 och med de gluggar jag har att använda. 70-200+ TC1,7 samt 80-400. Visst finns ett litet spel men det hade jag även på de mycket tyngre kombinationer av stativ jag använde tidigare oxå. Jag är mer än nöjd med kulleden. Stativet och framför allt stativfästet på gluggarna svajar mer än vad kulleden gör.
På ett forum som detta så tenderar väldigt många människor att bli perfektionister samt patriotiska i överkant. När det gäller att försvara "sitt" val av system så blir alla andra lösningar undermåliga. Sök lite så kommer du att hitta hur många Canonägare som helst som "vet" att Nikons kameror är oanvändbara på högre ISO än 100. Nikonanvändare som över huvud taget inte kan förstå hur någon kan arbeta med Canons fullständigt oanvändbara handhavande etc. Bägge dessa påståenden är givetvis felaktiga. Det finns ju en massa fotografer som använder Nikon på höga iso och en massa fotografer som faktiskt gillar sina Canon. Jag har överdrivit en smula i min kommentar så inga på hopp nu tack.
Likväl hittar du garanterat en eller ett par personer som inte skulle bli nöjda med stabiliteten även om man gjuter fast sin Canon 350D med en 50mm fast glugg i marken i betong. Säkert kommer en och annan vibration att märkas i alla fall från ett Nord koreanskt kärnvapenprov.
Helt hopplöst eller hur?
Vad jag vill säga är att läs gärna recentioner och trådar men filtrera ordentligt och använd sunt förnuft och skapa dig en mer allmän uppfattning om hur de flesta betygsätter produkten.
Jag läste tex i en tråd hur en annan väl respekterad fotograf sa (i en helt annan tråd) att han ansåg en viss kamera inte var bra (utan att närmare specifiera problemet). Det här påståendet blev sedan dagen sanning i tråden trots att de allra flesta fotografer som äger kameran ifråga generellt sätt är mer än nöjda.
Att dödförklara en produkt på detta sätt så fatalt tyder på, i mina öron i alla fall, att något annat ligger bakom. Framför allt när produkten i fråga vanligtvis får ett mycket bra omdömme i alla oberoende tester. Orsaken kan vara vad som helt. Utebliven sponsring? Mode? taskig behandling från tillverkaren? ......Eller faktiskt bara att han helt enkelt inte gillar produkten.
Mankan