Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 055 PRO B och sen då?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag skall köpa ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di, till min Canon 300D.

Sen tänkte jag även köpa stativ och diverse prylar till det.

Jag har bestämt mig för att köpa ett Manfrotto 055 PRO B, men sen så vet jag inte riktigt vilken kulled som jag skall köpa till?
Dom jag har att välja mellan är 488 modellerna.

https://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/488.php

Det som jag tittat på mest är 488RC4, men är inte helt säker. Har läst nästan varenda tråd om kulleder, men blir inte klokare för det? Måste jag även köpa med platta, eller kommer det med?

Måste väl berätta att stativet kommer mest att användas i studio, men mer och mer beger jag mig ut i nturen. Om det är till någon hjälp.

Någon som kan hjälpa mig i denna djungel?

appel79 skrev:

Det som jag tittat på mest är 488RC4, men är inte helt säker. Har läst nästan varenda tråd om kulleder, men blir inte klokare för det? Måste jag även köpa med platta, eller kommer det med?

488:an är en mycket bra kulled. Visst finns det bättre men då blir det genast mycket dyrare. 488 skulle funka till din utrustning.

En snabbplatta följer med. RC4:an är rätt stor men sitter riktigt bra på stora kameror. Till mindra kan RC2 vara trevligare, men jag vet inte hur den sitter.

Jag har en 488:a och är mycket nöjd.

Jag har Manfrotto 055 PRO B stativet med 488RC0. Du får en platta med när du köper grejorna. Men det kan vara bra att ha fler. Men det beror ju helt på vilka objektiv du har och hur du använder dem.
Stativet är ganska bra men kulleden är jag inte speciellt nöjd med. RC2 eller RC4 passar nog bättre till de flesta. Men även de är inte helt bra till större objektiv.
Sen beror det på hur stora och tunga objektiv du tänker använda med det i framtiden. Mitt största är Canon 1DmkII + 300/2,8 IS med extender på stativet. Och den kombon är inte riktigt stadig. Med ett 300/4 IS eller 100-400 objektiv går det bra.
Det bästa är att prova några olika stativ och kulleder om man inte känner till dem.

På 488RC4, är det snabbfäste eller vad det nu heter på den? Så att man slipper att skruva av och på hela tiden när man sätter upp kameran på stativet?

appel79 skrev:
På 488RC4, är det snabbfäste eller vad det nu heter på den? Så att man slipper att skruva av och på hela tiden när man sätter upp kameran på stativet?

Ja. Det är ett av Manfrottos olika snabbfästen.

RC0 är en stor flerkantig platta som funnits i många år.
RC2 är en liten fyrkantig som är bra till små kameror.
RC4 är en större platta som passar fint till större proffsmodeller.

Japp, "RC4" är namnet på själva fästet.
Leta runt lite på Manfrottos hemsida, där finns bilder.

Edit: Sen som vanligt...

Då verkar 488RC4:an vara ett bra alternativ även sen när jag byter upp mig till en större modell, i Februari nästa år hoppas jag? Om det nu kommer någon då.

Jag undrar även vad som menas med att Minimumhöjd är 11cm?
Och jag tyckte jag läste något om att den går ner i spagat? ellr något liknande?

Sen att mittpelaren går att ta bort?
Hur fäster jag då kameran på stativet?

Eller har jag fel?
Många frågor blir det, men imorgon så skall det handlas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar